آفتاب
ناصر عزیزی در گفتگو با مهر:

دوست ندارم عصبیت‌های جامعه را به نقاشی‌هایم بیاورم/ اسب‌ها نمادند

دوست ندارم عصبیت‌های جامعه را به نقاشی‌هایم بیاورم/ اسب‌ها نمادند

ناصر عزیزی هنرمند نقاش معتقد است یکی از وظایف هنرمند انتقال حس مثبت به مردم جامعه است و برای همین دوست ندارد ادامه عصبیت های جامعه را نقاشی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها نمایشگاه آثار ناصر عزیزی در گالری آرت سنتر برپاست؛ نمایشگاهی با نمایش آثاری در سبک سوررئال که نقاش ترجیح داده «اسب ها» را سوژه آثار خود کند تا از این طریق کشف و شهود و جستجویی مدام برای درک معنای زندگی داشته باشد و نگاه کنجکاوانه به هستی و حتی بدیهیات آن به مخاطب ارائه دهد. او که تاکنون در بیش از ۶۰ نمایشگاه انفرادی و گروهی آثارش را به نمایش گذاشته است، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد نقاشی است.

عزیزی درباره انتخاب سوژه اسب برای خلق آثارش به خبرنگار مهر گفت: گرچه من اسب را به عنوان یک سوژه انتخاب کردم اما احساسات انسانی را با این فرم و قالب نمایش داده ام. ضمن اینکه اسب حیوانی است که تاثیرگذاری و احساساتش به طور کلی مثبت است. هدف من هم نشان دادن احساسات مثبت است و اسب را به عنوان یک نماد انتخاب کردم.

وی بیان کرد: در برخی از آثار فضای اسب‌ها عاطفی است و در برخی حرکت در کادر است که مهم است. برخی نیز مخاطب را به فکر فرو می برد که من این بخش را خیلی دوست دارم چون وقتی مخاطبی رو به روی نقاشی می ایستد و از فکرش استفاده می کند به جریان زندگی هم دقیق تر می شود اما نکته مهم این است که هر کسی نمی تواند از هنر لذت ببرد. به قول معروف از مشاهده هنر نمی توان لذت کافی برد مگر هنر مشاهده کردن را داشته باشیم.

وی ادامه داد: هدف دیگر من این است که مردم عادی را با نقاشی مدرن تر و اجرای جدیدتر در عرصه هنر آشنا کنم. امروزه عموم هنرمندان چنین تلاشی را دارند تا آن قالب کلیشه ای از نقاشی در ذهن مخاطب شکسته شود.

عزیزی با تاکید بیشتر بر اینکه ترجیح می دهد آثارش اثر مثبتی روی مخاطب داشته باشد، گفت: این روزها مردم عصبانی هستند، همه جا ترافیک است، مردم سر یکدیگر کلاه می گذارند، فضای تعاملی پر مهری در میانشان نیست اما من هنرمند ترجیحم این است که وقتی همین مردم به نمایشگاهم می آیند با دیدن آثارم حالشان بهتر شود نه اینکه ادامه همان عصبیت ها را به نمایش بگذارم. برای همین بیشتر ترجیحم این است که خیال پردازی کنم. برای این کار باید اول حال خودم خوب باشد، باید اعتقاد به احساسات مثبت زندگی و عشق و هستی و توحید و یگانگی خدا داشته باشم وگرنه نمی توانم چنین انرژی را منتقل کنم.

وی ادامه داد: شخصا معتقدم هنرمند نباید کار غمگین بکند. هنرمند درد را می فهمد و آلودگی و به هم ریختگی را درک می کند اما باید به ایجاد جریان گردشی یک انرژی خوب در جامعه متعهد باشیم. دلیل ندارد ادامه جریان خشونت در جامعه را تشدید کنم. هنر من این است که این دیده ها از جامعه را از فیلتر ذهنی خود عبور دهم و پس از آن ارائه اش دهم.

عزیزی همچنین درباره اقتصاد هنر و فروش آثار در گالری ها نیز بیان کرد: فضای اقتصادی کشور خوب نیست. از سوی دیگر عده ای در مایحتاج روزمره زندگی مانده اند و در عین حال همه دنبال این هستند که ماشین و خانه لوکس داشته باشند. این در حالی است که افق دید مردم باید معطوف به زندگی و روحشان و به دنبال تقویت درک خود باشند و به نیروی مثبت و والاتری مثل خدا و حیات فکر کنند.

این نقاش ادامه داد: بدون شک اقتصاد هنر وضع خوبی ندارد اما زمانی فرهنگ یک کشور خوب رشد می کند که درک مردمش از هنر رشد کند و از نظر فرهنگی غنی باشد.

این نمایشگاه تا ۱۹ اردیبهشت در گالری آرت سنتر در خیابان بلوار اندرزگو، سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵، باغ انجمن خوشنویسان برپاست.

کد N1687139

وبگردی