آفتاب

حمایت آمریکایی‌ها از توافق هسته‌ای روبه افزایش است

حمایت آمریکایی‌ها از توافق هسته‌ای روبه افزایش است

بر اساس نظرسنجی مجله آمریکایی «پولیتیکو» حمایت عمومی از توافق هسته‌ای با تاکید دولت ترامپ بر پایبندی ایران به تعهداتش در این توافق افزایش یافته است.

به گزارش ایلنا، «پولیتیکو» نوشت: حمایت عمومی از توافق هسته‌ای با تاکید دولت ترامپ بر پایبندی ایران به تعهداتش در این توافق  افزایش یافته است.

در این نظرسنجی که بعد از اعلام احتمال تشدید تحریم‌های باقی مانده علیه ایران انجام شد گفته شده که ۵۶ درصد رای دهندگان گفته‌اند که از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند و این میزان از ۴۹ درصد حمایت از برجام در ماه اگوست ۲۰۱۶ و ۳۶ درصد حمایت در آگوست ۲۰۱۵ افزایش قابل توجهی داشته است. تقریبا ۲۹ درصد شرکت‌کنندگان در نظر سنجی همچنان مخالف توافق هسته‌ای هستند.

۵۳ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی از میان حامیان جمهوری‌خواهان گفته‌اند که از این توافق حمایت می‌کنند و این در مقایسه با ۳۷ درصدی که در تابستان از توافق حمایت می‌کردند و ده درصدی که بعد از امضای توافق حمایتشان را از توافق اعلام کرده بودند افزایش چشم‌گیری داشته است.

حمایت دموکرات‌ها از توافق هسته‌ای تفاوت چندانی از ماه آگوست تا‌کنون نداشته است. حمایت مستقلان نیز از ۴۱ درصد در ماه آگوست تا ۴۸ درصد افزایش داشته است.

تقریبا نیمی از شرکت کنندگان در نظر سنجی (۴۷٪) و ۵۹٪ از کسانی که به ترامپ رای داده‌اند گفته‌اند که تصمیم دولت مبنی بر توقف ایده پایان دادن به توافق هسته‌ای آنها را برای حمایت از توافق جدی‌تر کرده است.

ترامپ در طول تبلیغات انتخاباتی بارها از این توافق انتقاد کرده و آن را بدترین توافق تاریخ خوانده بود. هفته گذشته کاخ سفید در اقدامی عجیب اعلام کرد که دولت ترامپ با دقت زیاد توافق را بررسی خواهد کرد. ۵۵٪ شرکت کنندگان در نظر سنجی گفته‌اند که این فکر خوبی بوده است.

۵۷٪ شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که تا زمانی که ایران به تعهداتش پایبند باشد، به نفع امنیت ملی آمریکا نیست که از آن خروج کند. در حالی که ۲۳٪ از آنها با این نظر موافق نبودند. ۳۳٪ جمهوری خواهان شرکت‌کننده در نظرسنجی گفته‌اند که ایده آل این است که این توافق فارغ از اینکه ایران به آن پایبند است یا نه از بین برود و نیمی از آنها با این نظر مخالف بوده‌اند.

در این میان مسائل امنیت ملی همچنان در صدر اولویت‌های شرکت کنندگان در نظر سنجی قرار داشت. جمهوری‌خواهان به طور ویژه امنیت را مهمترین مساله عنوان کرده‌اند. ۳۱٪ رای دهندگان جمهوری‌خواه امنیت ملی را اولویت اول خوانده و ۱۹ درصد از مستقلان و ۱۲ درصد از دموکرات‌ها هم گفته‌اند امنیت ملی مهمترین مساله کشور است.

 این نظر سنجی در میان جامعه آماری ۲۰۳۲ نفر از ۲۰ تا ۲۴ آپریل صورت گرفته است.

کد N1686943

وبگردی