آفتاب
بالاترین میزان کشته های تصادف در منطقه 6

تصادف: مهمترین علت مرگ تهرانی ها / با پول ساخت اتوبان صدر، چندکیلومتر مترو ساخته می شد؟

تصادف: مهمترین علت مرگ تهرانی ها / با پول ساخت اتوبان صدر، چندکیلومتر مترو ساخته می شد؟

هر‌سال ١٧‌هزار نفر در اثر همین تصادف‌ها جانشان را از دست می‌دهند، آماری که دربرخی بررسی‌ها به ٢٥‌هزار فوتی هم می‌رسد. اینها اما همه ماجرا نیست.

سوانح رانندگی علت ٤٠‌درصد مرگ پایتخت‌نشین‌هاست. حالا ازمیان پایتخت ١٣‌میلیون نفری، منطقه ٦ تهران، بالاترین میزان کشته‌های تصادفات را به نام خود کرده است. بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که هر‌سال ١٧‌هزار نفر در اثر همین تصادف‌ها جانشان را از دست می‌دهند، آماری که دربرخی بررسی‌ها به ٢٥‌هزار فوتی هم می‌رسد. اینها اما همه ماجرا نیست.
رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری ازمصدومیت‌ها این آمار را اعلام و درمراسم رونمایی ازکتاب راهبردهای عملیاتی سند چشم‌انداز کلانشهر تهران، حرف‌های دیگری هم به گفته‌هایش اضافه کرد. 
به گفته سوری، ایران یکی از پرخطرترین راه‌های درون‌شهری و برون‌شهری را درجهان داراست و درمقایسه با کشورهای مشابه به لحاظ جمعیتی، وضع ایران وخیم‌تر از این کشورهاست: «ایران از نظر جمعیتی به آلمان نزدیک است، کشور آلمان سالانه سه‌هزار مرگ عابرپیاده را داراست که درمقایسه با ایران شاهد تفاوت چشمگیری هستیم. این را هم باید اضافه کنم که تعداد خودروها در آلمان سه‌برابر ایران است.» او افزود: «٤٠‌درصد مرگ‌ومیرها درتهران مربوط به حوادث رانندگی است و درمنطقه ٦ تهران، بالاترین میزان فوتی ناشی از سوانح رانندگی ثبت می‌شود.» به گزارش مهر، در ادامه تن‌زاده، استاد دانشگاه هم با بیان این‌که روزانه هرتهرانی، ٤٠ دقیقه از وقتش را درترافیک هدر می‌دهد، افزود: «تهران با جمعیت ۱۳میلیونی، ۳‌میلیون خودرو دارد اما درمقابل شهری مانند پاریس با ۱۴‌میلیون جمعیت ۹‌میلیون خودرو دارد که برخلاف تهران ترافیک دراین کلانشهر روان است.» 
او حرف‌های دیگری هم زد: «متاسفانه ما درتهران معضل تصادف عابرپیاده را هم به شکل جدی داریم که این معضل دوبرابر میانگین کشوری است. آیا ما برای جان انسان‌ها ارزش قایل هستیم؟ اگر آری، پس چرا اقدام مناسب صورت نمی‌گیرد؟» 
این استاد دانشگاه با بیان این‌که ترافیک علم رفتار انسانی است و چون همه دراین حوزه خودشان را صاحب‌نظر می‌دانند. ما امروز به این معضل دچار شده‌ایم، ادامه داد: «در سال ۲۰۱۴ درکشور کانادا، ایرانی‌ها منضبط‌ترین رانندگان معرفی شدند، این نشان می‌دهد ایرانی‌ها فرهنگ ترافیکی دارند اما قالبش را درکشور خود، ندارند.» 
این استاد دانشگاه به وضع رانندگی درکشور هند هم اشاره کرد: «این کشور به لحاظ مباحث فرهنگی از ایران بسیار عقب‌تر است، اما برای ‌سال ۲۰۲۰ یک سیستم جامع حمل‌ونقل برقی را طراحی کرده است. درمقابل ما با وجود اهمیت این موضوع بزرگراه صدر را می‌سازیم که هزینه آن بالغ بر ایجاد ۷۰کیلومتر خط مترو است.» 
کد N1686726

وبگردی