آفتاب

روحانی: با کلام و سخن شغل درست نمی‌شود/قبل از سال 92 مردم با تورم روزانه و ساعتی مواجه بودند

روحانی: با کلام و سخن شغل درست نمی‌شود/قبل از سال 92 مردم با تورم روزانه و ساعتی مواجه بودند

روحانی گفت:از روز اول پیامم به دنیا این بود که با ملت ایران با زبان تکریم صحبت کنید. زمانی مذاکرات در مسیر درست قرار گرفت که دنیا این پیام را گرفت. بنابراین برای ایجاد شغل باید زمینه برای سرمایه گذاری آماده شود.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در گفتگوی متکلم وحده خود در شبکه اول سیما گفت: چهارسال پیش آن زمانی که من برای اعتماد مردم برنامه خودم را به ملت ایران عرضه داشتم به وضوح گفتم که کشور در صورتی از مشکلات فاصله خواهد گرفت که مسیر ما مسیر اعتدال باشد. افراط و تفریط و خشونت نتوانسته است باعث خوشبختی هیچ ملت و پیشرفت هیچ کشوری شده باشد.
وی افزود: همچنین به مردم عرض کردم که صاحب این کشور، ملت است. ما باید در چارچوب قانون اساسی، قانون مصوب و همچنین خاص مردم اراده مردم، مدیریت جامعه را برعهده بگیریم. در سال 92 آن زمان که با هم کار را آغاز کردیم ما با مشکلات فراوانی مواجه بودیم اما در عین حال امیدهای زیادی هم داشتیم. از آغاز مطمئن بودم با آن امیدها و تلاش ها و هماهنگی ها ما می توانیم از مشکلات عبور کنیم.

روحانی اظهار داشت: ما آن زمان بیکاری رنج آوری را نسبت به جوانان و جامعه خودمان مواجه بودیم در حالیکه در 8 سال گذشته می شد کاری کرد که همه جوانانی که متولدین دهه 60 بودند و در اواسط دهه 80 باید به شغل و کار می رسیدند به اشتغال برسند اما متاسفانه در زمینه اشتغال جوانان کار زیادی انجام نشده بود. شرایط کشور از لحاظ تورم نگران کننده بود. مردم با تورم روزانه و ساعتی مواجه بودند.

وی تاکید کرد: مردم هر روز در فکر آن بودند که اجناسی را بخرند و انبار کنند برای اینکه احساس می کردند در روزهای بعد کالاها گرانتر خواهد شد، تولید کشور در حال رکود بود. کارگاه ها و کارخانه ها از تولید بازایستاده بودند. قدرت خرید مردم بسیار کم شده بود. در کنار این مسائل مردم احساس امنیت نمی کردند. قطعنامه هایی بالا سر مردم بود، مخصوصا قطعنامه 1929 که شرایط کشور را در مرز بحران قرار داده بود و مردم نسبت به ماه ها و سالهای آینده خودشان اطمینانی نداشتند. به همین دلیل در آغاز امر لازم بود در 5 مورد مهم سریعا به تصمیم گیری و اقدام و عمل برسیم.

رئیس جمهور فعلی کشورمان تاکید کرد: مورد اول مذاکرات هسته ای بود که باید با دنیا وارد گفتگو می شدیم و شرایطی که هر روز مردم منتظر تحریم جدیدی بودند را متوقف کنیم. اقدام دوم مهار تورم بود که افسار گسیخته شده بود و مردم نگران بودند. در مساله سوم باید در تولید کارگاه های تولیدی به حرکت در می آمدند، در اقدام چهارم باید قدرت خرید مردم افزوده بشود و مردم توانایی بیشتری داشته باشند. تصمیم آخر این بود که مردم ارتباط آسانتری با اطلاعات و دنیا داشته باشند.

روحانی گفت: برای هر 5 موضوع در همان ماه های اولیه تصمیمات لازم اتخاذ شد. سه موضوع اول به دلیل اهمیت ویژه شخصا مدیریتش را برعهده گرفتم. در هر هفته دو تا سه جلسه برای مذاکرات هسته ای و جداگانه برای مسائل اقتصادی داشتیم. برای مساله مهار تورم و رونق تولید و دو مساله دیگر را هم مساله قدرت خرید مردم را به ستاد اقتصادی سپرده بودیم. مساله ارتباط جوانان و ملت با دنیا را به وزارت ارتباطات سپردم تا مردم برای تماس با دنیا احساس نگرانی نداشته باشند.

روحانی ادامه داد: در همان 100 روز اول در همه این زمینه ها قدم های اولیه را برداشتیم که گزارش آن را در اوایل آذرماه 92 به اطلاع مردم رساندم. در مذاکرات هسته ای به یک توافق موقتی در آذر 92 رسیدیم. با آن توافق تحریم ها دیگر افزوده نمی شد. ایران با شش قدرت بزرگ برای یک توافق نهایی تصمیم گرفتند مذاکرات را ادامه دهند.

وی با بیان اینکه شرایط امنیتی لازم برای فعالیت اقتصادی آماده شد، خاطرنشان کرد: می دانستیم یکی از مشکلات بزرگ ما در سالهای پیش رو اشتغال است. برای همین هم برنامه ریزی های خوبی برای اشتغال انجام دادیم. بنابراین اگر در 8 سال قبل هم سالی 600 هزار اشتغال درست می شد ما دیگر مشکلی به اسم اشتغال نداشتیم.

روحانی تصریح کرد: مسائل و مشکلات پیچیده جامعه با حرف و شعار حل نمی شود. ما اگر اشتغال برای جوانان می خواهیم در اولین قدم باید سرمایه گذاری ها افزوده شود، پول ها از دلالی به سمت سرمایه گذاری و بنگاه های اقتصادی هدایت شود. همینجور که با کلام و سخن شغل درست نمی شود. برای سرمایه گذاری نیاز به امنیت است. چرا در سال های قبل از 92 سرمایه گذاری منفی شده بود چون مردم نمی دانستند در ماه های بعد چه تحریم ها و ناامنی هایی مواجه خواهند شد. لحن سخن برخی مسئولان با دنیا لحن تقابل بود. آنها هم با ما اینچنین سخن می گفتند.

رئیس جمهور گفت: از روز اول پیامم به دنیا این بود که با ملت ایران با زبان تکریم صحبت کنید. زمانی مذاکرات در مسیر درست قرار گرفت که دنیا این پیام را گرفت. بنابراین برای ایجاد شغل باید زمینه برای سرمایه گذاری آماده شود.

وی گفت: امروز بعد از سه سال و نیم اعتمادی را در جهان بوجود آوردیم که در خرید هواپیما افرادی که سرمایه گذاری کردند و اعتبار را تامین کردند و فاینانس را انجام دادند اقساط 18 ساله است، سرمایه گذار خارجی پولی را گذاشته که در 18 سال آینده به اقساطش می رسد این یعنی اعتماد جهان به ایران و اعتماد مردم نسبت به سرمایه گذاری شان.

این خبر درحال تکمیل است...

2929

 

کد N1686602

وبگردی