آفتاب

آیا ورزش های سنگین برای سالمندان مجاز است؟

آیا ورزش های سنگین برای سالمندان مجاز است؟

تهران- ایرنا- این باور نسبتا گسترده در جامعه وجود دارد که سالمندان باید ورزش ملایم انجام دهند، اما یک استاد دانشگاه تایوان می گوید که سالمندان با لحاظ برخی تدابیر، از انجام مرتب ورزش های سنگین منفعت بیشتری می برند.

'چیا هوا' استاد دانشگاه تایپه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: منظم بودن ورزش و فعالیت بدنی سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند تا در برابر رادیکال های آزاد ناشی از ورزش از بدن محافظت کند، اما این تغییرات به آهستگی اتفاق می افتد تا بدن نسبت به شرایط مختلف ورزشی عادت کند.
سخنران مدعو دهمین همایش بین المللی علوم ورزشی ادامه داد: به همین دلیل باید به صورت پیوسته و منظم ورزش کرد، نه به طور دلخواه، به عبارت دیگر انجام ورزش شدید در افرادی که به طور منظم ورزش نمی کنند و به آن عادت ندارند، به دلیل افزایش رادیکال های آزاد، سیستم دفاعی بدن را در هم می شکند.
رییس انجمن تغذیه تایوان گفت: بیشتر افراد تصور می کنند که اگر شدت ورزش شدید باشد، موجب آسیب می شود در حالی که ورزش شدید باعث افزایش طول عمر می شود؛ به واقع، با مرگ سلول های پیر در بدن التهاب ایجاد می شود؛ التهاب مکانیزیمی است که نیاز به بازسازی سلول ها دارد و باعث از بین بردن سلول های ناسالم می شود.
وی ادامه داد: برای پایداری سلولی در یدن باید میزان مرگ سلولی و تولد سلولی به تعادل برسد؛ ورزش شدید باعث از بین بردن سلول های پیر و افزایش تولد سلول های جوان می شود که در نتیجه میانگین سن سلولی را پایین می آورد.
این استاد دانشگاه تایپه در عین حال به سالمندان توصیه کرد که قبل از هر ورزش، به مدت 5 دقیقه بدن خود را گرم کنند که در این خصوص آهسته راه رفتن و نرمش ‌های سبک برای گرم شدن و آماده شدن بدن برای انجام ورزش روزانه مناسب است.
چیاهوا افزود: همچنین اگر سالمندی تا به حال ورزش نکرده، بهتر است که آرام و آهسته ورزش کردن را آغاز کند و اکثرا حرکات سبک انجام دهد؛ زیرا آرام ورزش کردن در ابتدای کار باعث می شود که احتمال آسیب کاهش یابد و مانع از دردهای عضلانی و مفصل شود. پیاده روی یکی از بهترین ورزش‌ ها برای آغاز ورزش کردن است که به تدریج می‌ توان مدت و شدت آن را افزایش داد.
رییس انجمن تغذیه تایوان در عین حال تاکید کرد: سالمندان باید برای ورزش کردن حتما تحت معاینه کامل قلبی و عروقی قرار گیرند تا بر اساس میزان توانایی آنها، ورزش مناسب برای آنها مشخص شود زیرا در غیر این صورت فشارهای شدید ناشی از ورزش کردن آسیب‌ های جبران ناپذیری را به آنها وارد می ‌کند.
چیا هوا با اشاره به این که میزان و نوع ورزش برای هر سالمند متفاوت است و باید برنامه ‌ریزی دقیقی در این زمینه انجام گیرد، گفت: در تجویز ورزش باید مواردی مانند نوع ورزش، شدت، مدت زمان و تعداد جلسات آن در هفته مشخص باشد و افرادی که سابقه بیماری ‌های قلبی، پرفشاری خون و غیره دارند، باید برنامه ‌ریزی ورزشی دقیق ‌تری نسبت به سایر افراد داشته باشند.
اساسا طبق تعریف، به ورزشی که ضربان قلب را به 40 تا 60 درصد حداکثر ضربان قلب وی در دقیقه برساند، فعالیت ورزشی با شدت ملایم اطلاق می شود. همچنین به ورزشی که ضربان قلب فرد را به 60 تا 80 درصد حداکثر ضربان قلب وی در دقیقه برساند، فعالیت ورزشی با شدت متوسط و ورزشی که ضربان قلب فرد را به بالای 80 درصد حداکثر ضربان قلب وی در دقیقه برساند، فعالیت ورزشی سنگین یا با شدت شدید گفته می شود.
یکی از فرمول های محاسبه حداکثر ضربان قلب هر فرد این است که سن وی از 220 کم شود؛ به عنوان مثال حداکثر ضربان قلب یک فرد 40 ساله 180 است. بنابراین ورزشی که ضربان قلب وی را به 72 تا 108 ضربه در دقیقه برساند ورزش ملایم، ورزشی که ضربان قلب وی را به 108 تا 144 ضربه در دقیقه برساند فعالیت ورزشی با شدت متوسط و ورزشی که فعالیت قلب این فرد را به بالای 144 ضربه در دقیقه برساند فعالیت ورزشی سنگین یا شدید گفته می شود.

دهمین همایش بین المللی علوم ورزشی 6 و 7 اردیبهشت در سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
حدود سه هزار و 500 نفر از جمله 9 مهمان خارجی از کشورهای انگلیس، سوییس، آلمان، هلند، اسپانیا و تایوان در این همایش شرکت داشتند.
علمی**2038**
خبرنگار: درنا محمدیان* انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
کد N1686386

وبگردی