آفتاب

اول ماه مه یادآور تاریخی است سراسر حق خواهی و عدالت جویی

اول ماه مه یادآور تاریخی است سراسر حق خواهی و عدالت جویی

کانون نویسندگان ایران به مناسبت روز جهانی کارگر بیانیه صادر کرده و این روز را نمادی از همبستگی جهانی مزدبگیران دانسته‌است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کانون نویسندگان ایران به مناسبت روز جهانی کارگر بیانیه صادر کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: اول ماه مه روز جهانی کارگر روز جشن و جلوه‌گری پرشمارترین طبقه‌ی اجتماعی است که گرچه سازندگان ثروت های جهانند، خود اما بی بهره‌ترینند. هم از این نقش و جایگاه است که اندیشه‌ی زیبا کردن جهان با آزادی و عدالت برمی‌خیزد. در پهنه‌ی اجتماع نویسندگان و پدیدآورندگان فرهنگی نیز زیست و سرنوشتی همچون کارگران دارند.گره‌گاه همسرنوشتی نویسندگان و کارگران فقط شهروندی در جامعه‌ای مشترک نیست بلکه پیوندهایی جدی‌تر دارد: تا آنجا که نویسندگان در ازاء نوشته‌های خود مزد می‌گیرند، مزدبرانی هستند همچون دیگر مزدبگیران در چهارچوب مناسبات موجود.به این معنا هنگامی که دولت‌ها هر سال حداقل دستمزد کارگران را تعیین می‌کنند،بر خلاف ظاهر امر، میزان برخورداری نویسندگان از زندگی را نیز رقم می‌زنند.

در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: در ایران به موازات فرو کاستن بی‌وقفه‌ی سطح معیشت کارگران از خط حداقل‌ها به خط فقر و از مسکنت  به خط بقاکه سرمنشا بسیاری از رنج‌ها و تباهی‌هاست،مقابله با آن نیز شدت و گسترش یافته‌است.

در بخشی دیگر آمده‌است: روز اول ماه مه تجلی جهانی و تاریخی همبستگی میان مزدبران است ؛ یادآور تاریخی است سراسر حق خواهی و عدالت جویی.

کد N1686372

وبگردی