آفتاب

۱۳۵ هزار مترمربع فضا به کتاب اختصاص داده شد/ اورهان پاموک به تهران نمی‌آید

۱۳۵ هزار مترمربع فضا به کتاب اختصاص داده شد/ اورهان پاموک به تهران نمی‌آید

نشست خبری سی امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ صبح امروز با حضور عباس صالحی (معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه بین المللی کتاب تهران)، امیرمسعود شهرام‌نیا (مدیرعامل موسسه فرهنگی نمایشگاه‌های فرهنگی و قائم مقام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران)، همایون امیرزاده، مهدی اسماعیلی راد، هومان حسن‌پور و داود موسایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیرمسعود شهرام‌نیا در این نشست با اشاره به اینکه برگزاری دومین دوره نمایشگاه در شهر کتاب انتظارات برای رفع نواقص و بهتر شدن کیفیت سال گذشته را به دنبال دارد، گفت: مجموع پیش‌بینی ما براساس تمهیدات همکاران و کمیته‌های مختلف نشان می‌دهد می‌توانیم انتظار نمایشگاه بهتری نسبت به سال گذشته در شهر آفتاب داشته باشیم. امروز همچنین جلسه هماهنگی با بیش از 70 دستگاهی که در برگزاری نمایشگاه کتاب همکاری دارند داشته‌ایم و امیدواریم دوره سی‌ام با بهترین کیفیت برگزار شود.

وی ادامه داد: باتوجه به واسپاری‌های صورت گرفته امسال امور اجرایی هم به دوستان صنف نشر سپرده شده هرچند کمتر از همکاران ما در موسسه نیز با آنها همکاری دارند. در کل هماهنگی خوبی میان صنف، موسسه نمایشگاه‌ها، معاونت فرهنگی و سایر دستگاه‌های مدیریتی مورد نیاز در نمایشگاه کتاب انجام شده است.

قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره میزان فضای تحت اختیار این دوره از نمایشگاه نیز اظهار داشت: امسال 135 هزار مترمربع فضا در اختیار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار گرفته و با وجود اینکه قول‌هایی برای افزایش فضا گرفته بودیم افزایش فضایی نداشتیم. امیدواریم برای دوره بعد و دوره‌های بعدی دیگر نیاز به احداث سالن‌های موقت نباشد و فضای مسقف کافی به بهره‌برداری برسد. امسال 85 هزار مترمربع فضای موقت داریم و جز در حوزه دانشگاهی نتوانسته‌ایم به این فضای موقت نیز اضافه کنیم. فضای موقت ما امسال 15 هزار متر مربع بیشتر شده است. در بخش ناشران داخلی نیز 2هزار و 260 غرفه از هزار و 607 ناشر فعالیت می‌کند.

شهرام‌نیا افزود: امسال بخش ناشران خارجی نمایشگاه و بخش بین‌الملل آن با نظم و برنامه‌ریزی ویژه‌ای پیش رفتند و فکر می کنم پررنگ‌تر از سال‌های گذشته ظاهر شوند. امسال چهارمین دوره‌ای است که کشور میهمان داریم و بنا به تقاضای رایزن فرهنگی ایتالیا دیدارها و جلسات متعددی برای هماهنگی در روند حضور میهمان ویژه برگزار کردیم. خوشبختانه آرام‌آرام مفهوم میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران جا افتاده و نه تنها هزینه‌ای به دوش نمایشگاه اضافه نمی‌کند بلکه می‌تواند کمک هزینه هم باشد. گروه 40 نفره‌ای نیز از تشکل‌های نشر، نویسندگان و فعالان فرهنگی برای حضور در نشست‌های نمایشگاه حاضر می‌شوند.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی تاکید کرد: پروژه شهر میهمان که سال گذشته به صورت محدود کلید خورده بود امسال با حضور شهر استانبول به صورت جدی‌تری پیگیری می‌شود و شاهد حضور نویسندگان، ناشران و آژانس‌های ادبی متعددی از ترکیه در این بخش خواهیم بود. برای شهر میهمان تلاش داریم شهرهای حوزه تمدن فارسی مجال حضور در نمایشگاه کتاب تهران را پیدا کنند.

شهرام‌نیا در توضیح روند معرفی افرادی که در اولین دوره اجرای طرح بورسیه نمایشگاه کتاب تهران نیز اظهار داشت: موضوع بورسیه نمایشگاه کتاب تهران از امسال رسماً کلید می‌خورد و هر سال 10 نفر از نویسندگان، مترجمان از زبان فارسی به دیگر زبان‌ها، آژانس‌های ادبی، ناشران و فعالین حوزه چاپ به آثار فارسی به دیگر زبان‌ها به نمایشگاه کتاب تهران دعوت می‌شوند تا تجربیات آنها به صنعت نشر کشور منتقل شود. همچنین 15 رئیس نمایشگاه و رئیس اتحادیه از کشورهای مختلف تهران به نمایشگاه کتاب امسال می‌آیند.

وی تاکید کرد: امسال شانزده و نیم میلیارد تومان یارانه اختصاص پیدا کرده و بخش دیگری نیز توسط خود نهادها و سازمان‌ها اضافه می‌شود که در بودجه نمایشگاه دیده خواهند شد. در بخش اطلاع‌رسانی نیز سعی شده ناوگان دقیق‌تری نسبت به سال گذشته برای اطلاع‌رسانی بازدیدکنندگان وجود داشته باشد و ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی، سایت نمایشگاه و سایر شبکه‌های مجازی نیز برای راهنمایی بازدیدکنندگان استفاده کنیم. سالن یاس نیز همچون سال‌های گذشته به همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی برپا می‌شود و سالن کارنامه نشر نیز فعالیت خودش را خواهد داشت.

قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره محقق نشدن برخی خواسته‌ها از شهرداری نیز گفت: مجموعه شهر آفتاب متعلق به شهرداری است و طبق توافق شهرداری و بانک شهر قرار بود این تملک به بانک شهر منتقل شود. ظاهراً بر سر این انتقال موانعی وجود داشته که فرآیند انتقال را طولانی کرده بود و روزهای پایانی سال انتقال مالکیت شهر آفتاب به بانک شهر نهایی شد. ما هم ازاینکه فضای مسقف شهر آفتاب هنوز کاملاً تحویل داده نشده ابراز نارضایتی کردیم ولی قول داده‌ام با نهایی شدن مالکیت بانک شهر و شهر آفتاب این وقفه برطرف شود و کار ساخت سالن‌ها بعد از پایان نمایشگاه کتاب امسال به جریان بیفتد. البته در توافق آمده که در صورت نیاز شهرداری موظف است فضاهای موقت برای نمایشگاه کتاب آماده کند که این قول اتفاق افتاده است.

شهرام‌نیا درباره چگونگی انتخاب افراد برای استفاده از بورسیه نمایشگاه تهران گفت: طبق سیاست شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران افرادی از حوزه فرهنگ، کتاب، نشر و ترجمه که می‌توانند به ترویج کتاب و نشر ایران در بازار جهانی کمک کنند برای استفاده از بورسیه نمایشگاه کتاب تهران انتخاب می‌شوند. سعی می‌کنیم از مناطق مختلف جهان افرادی متخصص با همین هدف مذکور از ناشران، مترجمان، آژانس‌های ادبی و ... به نمایشگاه کتاب تهران دعوت کنیم. همچنین در بازار جهانی کتاب فضایی ایجاد شده تا فعالان فرهنگی و نشر کتاب ما بتوانند با سایر همپایان خود از دیگر نقاط جهان گفتگو و تبادل تجربه داشته باشند.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌ها همچنین در پاسخ به این سوال که جایگاه کتابداران و کتابخانه‌ها در تخصیص بن‌های نمایشگاهی چیست، گفت: در بحث بن مشارکتی بخشی اعظم درخواست ها را کتابخانه‌های نهادهای مختلف تشکیل می‌دهند اما کتابداران به عنوان یک گروه شغلی جزو دریافت‌کنندگان بن‌کارت قرارداده نشدند و اصولاً گروه‌های شغلی به آن شکل در تخصیص بن‌کارت ها جایی ندارند. بهترین راه استفاده در این حوزه این است که خود نهادها و ارگان‌ها نسبت به تخصیص بن‌کارت برای کتابداران خود اقدام کنند.

مهدی اسماعیلی‌راد (معاون اجرایی سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران) نیز در این نشست آماری از فعالیت‌های صورت گرفته در این دوره ارائه و بیان کرد: افزایش ظرفیت کارتینگ‌ها، حل مشکلات تهویه در سالن‌های مختلف، استفاده از فضای ایستگاه‌های مترو برای تبلیغات نمایشگاه، بالا بردن کیفیت و تعداد نمازخانه‌ها و استراحتگاه‌ها ازجمله اقدامات در حوزه خدمات‌رسانی بوده که معاونت اجرایی نمایشگاه دنبال کرده است. امسال هم همچنین سالن کتاب و کاریکاتور را با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی برپا می‌کنیم و نزدیک 30 نشست در سرای اهل قلم، 25 کارگاه آموزشی، 50 جلسه رونمایی و... نیز از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته برای این دوره از نمایشگاه بوده است.

او اضافه کرد: بعد از واقعه تلخ پلاسکو ستاد بحران نمایشگاه توج بسیار بیشتری به حفظ امنیت سازه‌ها و زیرساخت‌های نمایشگاه نشان داد و این ستاد با دقت بیشتری نقشه‌ها و غرفه‌بندی‌ها را نظارت کرد. تاکنون هفت هزار کارت برای غرفه‌داران و ناشران صادر شده و همچنین قرار است 30 غرفه اطلاع‌رسانی به بازدیدکنندگان خدمات ارائه دهند.

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در بین نویسندگان دعوت شده به نمایشگاه از ترکیه نام اوهان پاموک نیز قرار دارد، اظهار داشت: خیر، پاموک امسال به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آید و اسامی دعوت‌شدگان کمی بعد رسانه‌ای می‌شود.

معاونت اجرایی نمایشگاه کتاب تهران سپس در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه نزدیک به یک ماه و نیم پیش از سوی شهرداری جلساتی مختلفی در شهر آفتاب با رویکرد سیاسی برگزار می‌شد و آیا این جلسات خللی در روند انجام کارهای اجرایی و آماده‌سازی نمایشگاه به وجودآورده بودند تاکید کرد: انجام دو نشست توسط شهرداری در سالن سه قلوی شهر آفتاب تدارک دیده شده بود درکارهای معاونت اجرایی خللی ایجاد نکرد و عملاً قبل از آغاز اقدامات ما بود و ما هنوز به صورت جدی در شهر آفتاب مستقر نشده بودیم. مشکلات سال گذشته نیز به طور کامل شناسایی شده و به دوستان شهرداری انتقال داده شده تا به رفع آن اقدام کنند.

کد N1686369

وبگردی