آفتاب

رعایت اخلاق انتخاباتی ضامن صیانت از سرمایه اجتماعی

رعایت اخلاق انتخاباتی ضامن صیانت از سرمایه اجتماعی

ارومیه- ایرنا- امروزه با تکیه بر سرمایه اجتماعی یا بعد معنوی یک اجتماع می توان به مشارکت در تعاملات اجتماعی برای شتاب بخشیدن به توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی رسید و رعایت اخلاق انتخاباتی را در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، ضامن صیانت از آن دانست.

به گزارش ایرنا پرهیز از بداخلاقی های انتخاباتی از جمله تهمت و افترا و تجسس در زندگی خصوصی دیگران علاوه بر اینکه دستور اکید دین اسلام به شمار می رود، می تواند به جلوگیری از شکاف در جامعه و تقویت سرمایه اجتماعی به عنوان یک ثروت ملی در سال های آتی منجر شود.
به عقیده بسیاری از کارشناسان، علما، و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، سرمایه اجتماعی را می توان در کنار سرمایه های اقتصادی و انسانی، بخشی از ثروت ملّی به حساب آورد که بستر مناسبی برای بهره برداری از سرمایه انسانی و فیزیکی (مادّی) و راهی برای نیل به موفقیت قلمداد می شود.
نماینده مردم ماکو، پلدشت، شوط و چالدران در مجلس شورای اسلامی معتقد است که بداخلاقی در انتخابات، جامعه را از جمع گرایی به فردگرایی سوق می دهد و موجب شکاف جامعه و تضعیف سرمایه اجتماعی می شود.
عین الله شریف پور با تاکید بر رعایت اخلاق در مناظره های انتخاباتی ریاست جمهوری افزود: ریا، دروغ و تزویر از مظاهر بداخلاقی است و وقتی بداخلاقی بر فضای انتخابات کشور و یک منطقه حاکم شود، انتخاب اصلح جای خود را به تصمیم های احساسی و غلط می دهد.
شریف پور بیان کرد: منافع نظام در انتخابات پیش رو بر منافع حزبی و قومی ارجحیت دارد و مردم برای صیانت از منافع نظام و سرمایه اجتماعی کشور باید به صورت گسترده در انتخابات شرکت کرده و از دوقطبی کردن جامعه خودداری کنند.
شریف پور با اشاره به اینکه انتخابات در ایران متعلق به گروه، طایفه و جناح خاصی نیست، اظهار کرد: ایران اسلامی رنگین کمانی از قومیت هاست و در طول انقلاب اسلامی این رنگین کمان، شفاف تر و زیباتر شده است.
به گفته وی غرق شدن در مسائل جناحی، قومی و حزبی در انتخابات پیش رو می تواند تبعات ناخوشایندی چون خرسندی و فرصت طلبی دشمنان نظام اسلامی را به دنبال داشته باشد.
نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه رعایت اخلاق انتخاباتی شاخصه اصلی برگزاری انتخابات سالم است، گفت: داوطلبان به ویژه در مناظره ها باید به بیان برنامه های خود بپردازند و از تخریب شخص، جریان و جناح خاص خودداری کنند.
وی نیز بداخلاقی را موجب تضعیف سرمایه اجتماعی دانست و افزود: اخلاق محوری مهمترین مولفه برای یک داوطلب انتخابات در نظام مردم سالاری دینی است و مردم نیز باید به داوطلبان اخلاق مدار رای دهند.
سید تقی کبیری، نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ورود به حریم خصوصی افراد و فاش کردن اسرار آنان در تناقض با دینداری و عقلانیت است، گفت: بداخلاقی انتخاباتی زمینه تنش در جامعه را فراهم می کند و جزو آرزوهای دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
وی با بیان اینکه شرایط کنونی منطقه ایجاب می کند تا تمام تلاش خود را برای برگزاری انتخاباتی آرام به کار بگیریم، ادامه داد: طرفداران نامزدهای انتخاباتی و خود داوطلبان به این نکته توجه داشته باشند که دشمنان نظام و انقلاب تلاش می کنند تا در این انتخابات مردم را به سمت یاس و ناامیدی سوق دهند و مانع از حضور حداکثری مردم در انتخابات شوند.
وی مشارکت پایین را نشانه ضعف در سرمایه اجتماعی دانست و اظهار کرد: داوطلبان به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای به تشریح برنامه های خود پیرامون توسعه و آبادانی کشور بپردازند تا فضای آرام و توام با نقد سالم در انتخابات پیش رو حاکم شود.
وی اضافه کرد: فضای رقابتی سالم باید تا روز برگزاری انتخابات حاکم باشد و پس از پایان انتخابات نیز رقابت انتخاباتی به رفاقت انتخاباتی تبدیل شود تا سرمایه اجتماعی در خدمت توسعه کشور قرار گیرد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در بعد اعتقادی بداخلاقی های انتخاباتی معتقد است که پرهیز از عیب جویی و افترا، دستور دین مبین اسلام است و هرکس به عیب جویی بپردازد، خداوند در روز قیامت او را رسوا می کند.
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی با بیان اینکه معیار و موازین انتخابات از سوی رهبری و معمار کبیر انقلاب مشخص شده است، گفت: داوطلبان انتخابات شوراها و ریاست جمهوری و هواداران آنان باید این معیارها را فصل الخطاب قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه به جای تخریب می توان سوابق شایسته داوطلبان و برنامه های کاری آنان را مطرح کرد، گفت: تهمت، افترا، تخریب و ضربه زدن به آبروی افراد، آرامش جامعه را برهم می زند و باید با تاسی از آموزه های دینی زمینه بروز چنین مسایلی در جامعه اسلامی گرفته شود.
به گفته آیت الله شیخ جواد مجتهد شبستری، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، تجاوز به حریم خصوصی و افشای اسرار و مسایل شخصی افراد در ملاء عام، مصداق بداخلاقی انتخاباتی بوده و به ضرر کشور است.
وی افزود: داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی و ریاست جمهوری باید جانب انصاف، ادب و احترام را حفظ کرده و در کمال احترام با رقبای خود برخورد کنند.
وی با تاکید بر حضور حداکثری مردم در انتخابات افزود: تبلیغات انتخاباتی در جامعه اسلامی نباید موجب اختلاف در جامعه شود زیرا بداخلاقی های انتخاباتی ممکن است برخی از مردم را نسبت به شرکت در انتخابات دلسرد کند و از سوی دیگر آثار منفی این اختلاف ها ممکن است برای مدت نامعلومی در جامعه ماندگار شود.
به گفته این عضو مجلس خبرگان رهبری، دادن وعده های دروغ و غیرقابل تحقق نیز خلاف اخلاق انتخاباتی است و بر همین اساس داوطلبان نباید وعده های غیرعملی به طرفداران خود بدهند تا سرمایه های اجتماعی با خطر مواجه نشود.
به گزارش ایرنا با وجود تاکید مسئولان بر اخلاق مداری در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و دوازدهمین دوره ریاست جمهوری که در 29 اردیبهشت سال جاری برگزار می شود، همچنان می توان در برخی از شبکه های اجتماعی جلوه هایی از فضاسازی و بداخلاقی را مشاهده کرد.
در آستانه انتخابات حضور 25 میلیون ایرانی در تلگرام و 15 میلیون نفر در اینستاگرام، شرایطی را فراهم کرده که هیچ کاندیدا و جریان سیاسی به نوعی نمی تواند خود را بی نیاز و مبرا از فعالیت در این عرصه بداند اما در بیشتر موارد سیاه نمایی به محتوای غالب این شبکه های اجتماعی تبدیل شده است.
8135/ 3072 ** گزارش از: شهین غریب بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
کد N1686112

وبگردی