آفتاب

کاهش چشمگیر اکتشاف نفت در ۲۰۱۶

کاهش چشمگیر اکتشاف نفت در ۲۰۱۶

تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۶ پروژه‌های اکتشاف ذخایر جدید نفت به پایین‌ترین میزان خود رسید. طبق این ...

مهر:تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۶ پروژه‌های اکتشاف ذخایر جدید نفت به پایین‌ترین میزان خود رسید. طبق این گزارش که پنج‌شنبه گذشته (هفتم اردیبهشت) در وب‌سایت رسمی این نهاد بین‌المللی منتشر شد، این موضوع در پی کاهش سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و کاهش پروژه‌های نفتی به کمترین میزان در بیش از ۷۰ سال گذشته رخ داده است.

 

آژانس بین‌المللی انرژی در این گزارش هشدار داده است که این روند در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت. در سال ۲۰۱۶ حدود 4/ 2 میلیارد بشکه ذخایر جدید نفتی کشف شد که در مقایسه با متوسط ۹ میلیارد بشکه کشف شده در ۱۵ سال گذشته بیانگر کاهش چشمگیری است. در همین حال، حجم منابع متعارف برنامه‌ریزی شده برای توسعه سال گذشته به 7/ 4 میلیارد بشکه کاهش یافت که نسبت به سال پیش از آن ۳۰ درصد کمتر است. همچنین، تعداد پروژه‌هایی که تصمیم نهایی برای سرمایه‌گذاری در مورد آنها گرفته شد کمترین حد از دهه ۱۹۴۰ تاکنون بوده است. کاهش شدید فعالیت در بخش منابع متعارف نفتی به این دلیل است که سرمایه‌گذاری در پی سقوط قیمت نفت کاهش یافته است. این امر نگرانی مضاعفی را برای امنیت انرژی جهانی در زمانی ایجاد می‌کند که خطرات ژئوپلیتیک در برخی کشورهای تولیدکننده عمده مانند ونزوئلا بالا گرفته است. کاهش فعالیت‌ها در بخش منابع متعارف نفتی در حالی است که صنعت نفت شیل (منابع نامتعارف نفت) در آمریکا قوت گرفته است. سرمایه‌گذاری در صنعت شیل به شدت زیاد شده است. تولید از منابع متعارف نفتی به میزان ۶۹ میلیون بشکه در روز بیشترین سهم را در تولید روزانه ۸۵ میلیون بشکه‌ای جهان دارد. علاوه بر آن، روزانه 5/ 6میلیون بشکه نیز از تولید مایعات سوختی شیل در آمریکا و بقیه نیز از دیگر مایعات گازی و منابع نامتعارف شامل نفت‌های ماسه‌ای و نفت سنگین به دست می‌آید.

کد N1685926

وبگردی