آفتاب

مسابقات کشتی با چوخه کشور در قوچان برگزار شد

مسابقات کشتی با چوخه کشور در قوچان برگزار شد

مشهد- ایرنا- سیزدهمین دوره مسابقات کشوری کشتی با چوخه یادواره شهید بابا محمد رستمی با حضور 234 چوخه کار از نقاط مختلف کشور در قوچان خراسان رضوی برگزار شد .

به گزارش ایرنا، این دوره از مسابقات همچون سال‌های گذشته به مدت یک روز در گود طبیعی روستای رهورد از توابع بخش مرزی باجگیران قوچان برگزار شد و چوخه کاران استان های خراسان رضوی، شمالی ، گلستان و تهران با یکدیگر به رقابت پرداختند .
این مسابقات در پنج وزن 66 کیلوگرم با 82 نفر، وزن 74 کیلوگرم با 79 نفر ، وزن 84 کیلوگرم با 34 نفر ، وزن 96 کیلوگرم با 24 نفر و وزن 96+ کیلوگرم با 15 نفر از شهرستان‌های شیروان ، فاروج ، بجنورد ، آشخانه ، مانه و سملقان ، چناران ، اسفراین ، مشهد ، تربت‌جام ، تربت‌حیدریه ، تهران ، درگز ، تایباد ، گلستان ،کلات ، بردسکن ، قوچان و تیم مرزبانی ناجا برگزار شد.
در قسمت تیمی این رقابتها، به ترتیب تیم‌های شهرداری قوچان ، بسیج مقاومت قوچان و مرزبانی ناجا مقام اول تا سوم را کسب کردند و در قسمت انفرادی در وزن 66 کیلوگرم مسعود حسنلو مقام اول ، طاهر شعبانی ، مقام دوم و خانی مقام سوم را کسب کرد .
در وزن 74 کیلوگرم ابراهیم ولیان مقام اول ، حیدر زحمتکش مقام دوم و علی شاهوردیان مقام سوم را از آن خود کرد .
در وزن 84 کیلوگرم مرتضی احدی شد؛ الیاس علی اکبری مقام دوم را به دست آورد و امیر تیزتک بر سکوی سوم ایستاد.
در وزن 96 کیلوگرم مجتبی زمانی مقام اول ، قاسم احدی مقام دوم و حیدر عزیزی مقام سوم را کسب و در .زن به اضافه 96 عباس نیک‌سرشت مقام اول ، احمد میرزا پور مقام دوم و حسن ثانی حائز مقام سوم شد .

** کشتی با چوخه نیازمند فدراسیون مستقل است
نایب‌رئیس انجمن کشتی با چوخه خراسان رضوی در حاشیه این مسابقات در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: : وجود ظرفیت های بالا در این رشته ورزشی به‌ویژه در سطح خراسان بزرگ ایجاد فدراسیون مستقل را ضروری کرده است.
عیسی روحانی افزود : ورزش کشتی با چوخه مراحل ابتدایی رشد خود را طی می‌کند و نیازمند استقلال است .
وی بابیان اینکه فدراسیون کشتی آزاد و بازی‌های بومی و محلی هرکدام این ورزش را زیرمجموعه خود می‌دانند ، افزود : نماینده‌های مجلس در استان خراسان رضوی باید از این ورزش حمایت کنند تا وضعیت آن از طریق وزاتخانه مشخص شود .
وی تعداد چوخه کاران سطح استان را نزدیک به 500 کشتی‌گیر دانست و گفت : این ورزشکاران مرتب در باشگاه‌های کشتی مشغول تمرین هستند و این رشته در حال حاضر در بسیاری استان ها و در شهرستان‌ها علاقه‌مندانی دارد.
چوخه واژه‌ای کردی به معنی شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می‌کنند.
ورزش کشتی با چوخه از گذشته در بین مردم کرد شمال خراسان[مرسوم بوده است .
قوچان در 125 کیلومتری شمال مشهد قرار دارد.
7501/6012 خبرنگار: حبیبه احسنی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
کد N1685872

وبگردی