آفتاب

باج‌خواهی ترامپ از سئول؛ «توافق وحشتناک» با کره‌جنوبی را برهم می‌زنم

باج‌خواهی ترامپ از سئول؛ «توافق وحشتناک» با کره‌جنوبی را برهم می‌زنم

رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار تجدید نظر در توافق تجاری با کره‌جنوبی و دریافت بهای تجهیزات دفاع ضد موشکی ارسالی به آن کشور شده است.

به گزارش ایلنا،  در حالی‌که آمریکا برنامه نصب تجهیزات دفاع ضد موشکی «تاد» در خاک کره‌جنوبی را [keyword]آغاز کرده است، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با رویترز، خواستار تغییر در شرایط تحویل این تجهیزات به کره‌جنوبی شده و افزوده است که در نظر دارد «توافق وحشتناک» تجاری با کره‌جنوبی را یا برهم بزند یا دوباره آن را مورد مذاکره قرار دهد.

نصب شبکه دفاعی تاد براساس توافقی صورت می‌گیرد که سال گذشته بین دولت «باراک اوباما» و دولت «پارک گئون‌هی» رئیس‌جمهوری برکنار شده کره‌جنوبی امضا شد. براساس این توافق، کره‌جنوبی موافقت کرد از تولید داخلی سیستم‌های موشکی خودداری ورزد و به جای آن، از کمک آمریکا در این زمینه برخوردار شود. هدف از نصب این شبکه، تقویت بنیه دفاعی کره‌جنوبی در برابر برنامه موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی بوده است.

ترامپ گفت: «من به کره جنوبی اطلاع داده‌ام که شایسته است آنان قیمت این شبکه را به ما بپردازند، این یک شبکه یک میلیارد دلاری است، تجهیزاتی فوق‌العاده عالی که موشک‌ها را در هوا هدف قرار می‌دهد و منهدم می‌کند.»

یک مقام وزارت خارجه کره‌جنوبی گفته که براساس توافق بین دو کشور، ایالات متحده هزینه تهیه و نصب تجهیزات تاد را برعهده گرفته و دولت کره‌جنوبی نیز زمین مورد نیاز برای نصب این تجهیزات را به طور رایگان تامین کرده است. وی گفت که هیچ تغییری در این توافق صورت نگرفته و دولت آمریکا هم هنوز تقاضایی برای تجدیدنظر در توافقنامه دوجانبه تسلیم دولت کره‌جنوبی نکرده است.

همچنین، مشاور «مون جی-این» نامزد پیشتاز در مبارزات جاری انتخابات ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی، گفته است که درخواست رئیس‌جمهوری آمریکا برای دریافت هزینه نصب شبکه دفاع ضد موشکی «گزینه ناممکن است».

کارشناسان مستقل هزینه نصب و راه‌اندازی شبکه دفاع ضدموشکی تاد در کره‌جنوبی را حدود یک میلیارد و دویست میلیون دلار تخمین زده اما گفته‌اند که ایالات متحده مایل به فروش این تجهیزات و انتقال مالکیت و فناوری آن به کره جنوبی نبوده زیرا می‌خواسته این تجهیزات را در اختیار خود داشته باشد و حتی در صورت نیاز، به خارج از کره‌جنوبی منتقل کند.

ترامپ در ادامه این مصاحبه،‌همچنین توافق تجاری پنج ساله بین آمریکا و کره جنوبی را «غیر قابل قبول» خواند و وعده داد که پس از اینکه دولت او «توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی» بین ایالات متحده، کانادا و مکزیک را مورد بازنگری قرار داد، به توافق با کره جنوبی نیز رسیدگی کند.

دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی سال گذشته، امضا و تصویب توافق تجاری با کره جنوبی - موسوم به «کوروس» را به «هیلاری کلینتون» رقیب خود از حزب دموکرات نسبت داد که در سال ٢٠١١ در مقام وزیر خارجه، متن نهایی آن را برای تصویب در کنگره تهیه کرده بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به این سئوال که چه زمانی قصد خود برای مذاکره مجدد در مورد توافق تجاری را اعلام خواهد کرد، گفت: «بسیار زود. همین الان قصد خود را اعلام می‌کنم.»

یکی از شعارهای اصلی دونالد ترامپ در مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری، اولویت دادن به منافع آمریکا در روابط با کشورهای دیگر بود. او امتیازدهی اقتصادی آمریکا به متحدان این کشور از جمله در زمینه‌های دفاعی را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود که کشورهای برخوردار از حمایت نظامی ایالات متحده باید هزینه آن را به آمریکاییان بپردازند.

توافق بازرگانی بین کره‌جنوبی و آمریکا باعث گسترش مبادلات دو طرف شد به نحوی که ارزش مبادلات از حدود ١٣ میلیارد دلار در سال ٢٠١٢ (سال اجرایی شدن توافق) به نزدیک به ٢٨ میلیارد دلار در سال ٢٠١٦ افزایش یافت. بخش قابل‌توجهی از این افزایش شامل گسترش صادرات کره جنوبی به ایالات متحده بوده و اظهارات ترامپ باعث شد تا شاخص بهای سهام در بازارهای کره‌جنوبی در معاملات صبح جمعه تنزل کند.

کد N1685695

وبگردی