آفتاب

پرویز کاظمی: قالیباف و رئیسی برای رتبه دوم، سومی با هم رقابت می‌کنند

پرویز کاظمی: قالیباف و رئیسی برای رتبه دوم، سومی با هم رقابت می‌کنند

وزیر دولت احمدی‌نژاد می‌گوید: در انتخابات ریاست‌جمهوری دوم یا سوم شدن معنی ندارد؛ اما قالیباف و رئیسی با هم رقابت می‌کنند تا جایگاه دوم را به دست آورند.

امید کرمانی‌ها : انتخابات ریاست جمهوری سال 92 که به پایان رسید، قریب به اتفاق اصولگرایان با حسرت می گفتند اگر روی یک کاندیدا اجماع می کردند نتیجه طور دیگری رقم می خورد. حالا چهار سال گذشته است و اصولگرایان دوباره چند نامزد در صحنه انتخابات ریاست جمهوری دارند. مواضع قالیباف، رئیسی و میرسلیم نشان می‎دهد که به جای متمرکز شدن بر نحوه رویارویی با روحانی، بیشتر توجه آنها بر رقابت درون اردوگاهی و برتر نشان دادن خود نسبت به رقیب اصولگرا است.

پرویز کاظمی وزیر دولت نهم معتقد است: نامزدهای اصولگرا سر جمع 10-9 میلیون پایگاه رأی دارند و چه با هم ائتلاف کنند و چه نکنند تأثیری روی سبد رأی روحانی نمی گذارد.

مشروح این گفت و گو را در ادامه بخوانید.

***

به نظر شما معادلات صحنه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم چگونه خواهد شد؟ آیا در جریان اصولگرا آقایان رئیسی، قالیباف و میرسلیم با هدف کسب پیروزی می پذیرند یک نفر روز 29 اردیبهشت فقط در میدان رقابت با آقای روحانی بماند و دو نفر دیگر به نفع او کنار بکشند؟

این موضوع را باید مقداری عمیق تر دید. از حدود 3 ماه پیش مجموعه ای تحت نام جمنا شکل گرفت، حال آنکه همان ابتدای کار به نظر می رسید اتفاق نظری میان اعضای آن مجموعه به وجود نخواهد آمد. با وجود تبلیغات گسترده ای که کردند و گفتند «با رأی گیری از پایین به بالا می خواهند شخصیت هایی را انتخاب کنند تا منتخبان مجمع عمومی جمنا بروند و در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند، بعد که تأیید صلاحیت نامزدها اعلام و مناظره ها برگزار شد، یک نفر در صحنه بماند و بقیه به نفع او کنار روند». اما براساس تجربه تاریخی ادوار گذشته انتخابات ریاست جمهوری مشخص بود که این مکانیزم و طراحی راه به جایی نمی برد. ضمن آنکه بر اثر عملکرد اصولگرایان در 10 سال گذشته پایگاه مردمی آنها تضعیف و دچار ریزش شده است.

عدم تفاهم و ریزش پایگاه رأی از چالش های جمنا محسوب می شود اما چالش بزرگ تر برای این مجموعه آن است که هیچ کدام از سه نامزد اصولگرای حاضر در صحنه انتخابات ریاست جمهوری خود را نامزد جمنا نمی دانند. آقای میرسلیم همان ابتدا به عنوان نامزد حزبی موتلفه از جمنا جدا شد. آقای قالیباف نیز نگفت من از جمنا هستم؛ بلکه اعلام کرد اگر جمنا از من دعوت کند خوشحال می شوم. آقای رئیسی هم گفت مستقل به صحنه انتخابات آمده است. بنابراین عملا سه نامزد اصولگرا مجموعه جمنا را نمایندگی نمی کنند. به نظرم خیلی این انتخابات دوقطبی نمی شود. آقای قالیباف می خواهد نظرات خودش را بیان کند، سابقه دو دوره حضور در انتخابات ریاست جمهوری را در کارنامه خود دارد و اوج رأیش هم مربوط به سال 92 بود. با توجه به اینکه برآوردها از فضای انتخابات شورای شهر نیز نشان می دهد آقای قالیباف در دوره شورای شهر پنجم تهران دیگر به عنوان شهردار انتخاب نمی شود بنابراین آمده تا آخرین شانس خود را نیز برای ریاست جمهوری امتحان کند و تا آخر در صحنه انتخابات خواهد ماند.

آقای رئیسی هم از ابتدا که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد اعلام کرد، اصل را بر ماندن در این عرصه گذاشته و آمده که مطالب و دیدگاه هایش را بیان کند. او اخیرا گفت «ظرف 6 ماه اقدامات لازم را برای مبارزه با گزارش می کنم». این صحبت آقای رئیسی و وعده آقای قالیباف برای 2.5 برابر کردن درآمد کشور و ایجاد 5 میلیون شغل نشان می دهد که فاصله زیادی با واقعیت فرآیند اجرای کارها دارند. در مجموع بعید می دانم سه نامزد اصولگرا خیلی از لحاظ رأی آوری و تأثیرگذاری بر انتخابات اقبال داشته باشند.

حضور آقای جهانگیری در کنار آقای روحانی را چه طور ارزیابی می کنید؟

آقایان روحانی و جهانگیری با هم تقسیم کار کردند تا آقای روحانی مطالب، برنامه ها و سیاست های کلی و کلان را بگوید و آقای جهانگیری وارد ارائه آمارهای جزیی تر در حوزه اجرا و عملکرد دولت یازدهم شود. در نهایت آقای جهانگیری به نفع آقای روحانی کنار می رود.

به نظر شما انتخابات ریاست جمهوری یک مرحله ای یا دو مرحله ای می شود؟

در دور اول نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مشخص می شود. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و انتخابات مجلس دهم در سال 94 تغییر دیدگاه های سیاسی در کشور را نشان می دهد؛ به عبارت دیگر اقبال مردم به سمت دیگری غیر از جریان اصولگرا است. معتقدم آرای خاکستری که حتی در انتخابات گذشته شرکت نکرده بودند، در این دوره پررنگتر پای صندوق های رأی حاضر می شوند. به همین دلیل آقای روحانی یک رأی مقبول و معقولی می آورد و در همان مرحله اول به عنوان رئیس جمهور دوره آینده انتخاب می شود.

آیا آقای قالیباف و آقای رئیسی این واقعیت را نمی دانند که الان وارد رقابت درون اردوگاهی شدند و بیشتر از آنکه روی مسئله رقابت با همدیگر متمرکزند توجهی به آقای روحانی ندارند؟

هر کس از فضای جامعه اطلاع داشته باشد، سیاست ها و رفتارهای خود را نیز منطبق بر فضای جامعه می بیند. در انتخابات مجلس دهم هیچ کس باورش نمی شد در تهران همه سی نامزد لیست ائتلاف امید رأی بیاورد. خود من می گفتم 20 نفر از لیست امید و 10 نفر از سایر لیست ها از حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات وارد مجلس شورای اسلامی می شوند اما نتیجه ای رقم خورد که اصلا قابل پیش بینی نبود. حالا این آقایان باید جامعه را رصد کنند و ببینند نظرات مردم چیست، با علم بر واقعیت ها است که می توانند برنامه های انتخاباتی خود را بچینند و بر مبنای آن برنامه ها حرکت کنند. آقایان فکر می کنند پشتوانه رأی اثرگذار دارند و براساس آن وارد مباحث می شوند. از طرفی دیدگاه های عملیاتی و اجرایی آقای رئیسی و آقای قالیباف با هم خیلی اختلاف دارد. تصورشان این است که با بیان این دیدگاه ها می توانند اقبال اکثریت جامعه را به سوی خود جلب کنند. اما واقعیت چیز دیگری است. معتقدم آنها اگر با هم نیز ائتلاف کنند این ائتلاف در رأی آقای روحانی خیلی اثرگذار نیست.

نزدیک شدن وزرای آقای احمدی نژاد به کمپین انتخاباتی آقای رئیسی را چه طور ارزیابی می کنید؟ آقای نیکزاد رئیس ستاد انتخابات آقای رئیسی شد. آقای جلیلی با آقای رئیسی دیدار و از او حمایت کرد. پایداری نیز گرچه هنوز اعلام رسمی نکرده اما به طور غیررسمی همسویی نشان می دهد. با توجه به نتیجه انتخابات مجلس دهم و اینکه بیشتر نامزدهای حاضر در فهرست تهران اصولگرایان از این سلیقه سیاسی بودند و سی بر هیچ از ائتلاف امید شکست خوردند، به نظر شما حمایت هایی از این دست باعث افزایش رأی آقای رئیسی می شود یا برعکس تضعیف پایگاه اجتماعی او را به دنبال خواهد داشت؟

به نظرم برای پاسخگویی به این سئوال باید مجموع آرای نامزدهای اصولگرا را در سال 92 دید. آقایان جلیلی، قالیباف و ولایتی مجموعا حدود 12.5 میلیون رأی آوردند. معتقدم این پایگاه رأی نسبت به دوره گذشته کاهش و ریزش داشته باشد.

چه طور آرای آقای رضایی را حساب نکردید؟

آقای رضایی مستقل است بنابراین آرای او را نمی توان در کنار آرای جلیلی، قالیباف و ولایتی دید. برآورد و پیش‎بینی‎ام این است که مجموع آرای پایگاه اجتماعی اصولگرایان این دوره 9 تا 10 میلیون رأی است.

چرا فکر می کنید ریزش رأی در پایگاه اجتماعی اصولگرایان رخ داده است؟

بالاخره 4 سال گذشت و یکسری عملکردهای آقایان بیشتر دیده شد. مثل وقایعی که در شهرداری تهران رخ داد، حادثه ساختمان پلاسکو و گزارشی که بیرون آمد و شهرداری، بنیاد مستضعفان و در بخشی وزارت راه و شهرسازی را مقصر دانست. اینها در مجموع بر تصمیم گیری مردم تأثیر می گذارد.

حمایت آقای جلیلی چه کمکی به آقای رئیسی می کند؟

حالا آقای جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری 92 جمعا 3.5 میلیون رأی آورد فکر می کند این 3.5 میلیون رأی را همچنان دارد و وقتی در کنار آقای رئیسی قرار گیرد این مسئله به سبد رأی آرای آقای رئیسی اضافه می کند. در صورتی که این طور نمی شود. تجمع این دو نفر فکر نمی کنم اتفاق خاصی را در سبد رأی آقای رئیسی به وجود آورد چون رأی ثابتی است حتی می توان گفت شاید این رأی کاهش پیدا کند اما افزایش پیدا نمی کند.

از صحبت های شما این برداشت می شود که آقای قالیباف و رئیسی دارند برای کسب رتبه دوم، سومی در انتخابات ریاست جمهوری رقابت می کنند؛ تا آنکه کوشش آنها برای اول، دومی باشد؟

من چنین برداشتی دارم. البته در انتخابات ریاست جمهوری دوم و سوم شدن معنی ندارد. در واقع مثل جام حذفی است که کاپ را به تیم قهرمان می دهند. آقای قالیباف و رئیسی تلاش می کنند تا جایگاه دوم را برای خودشان کسب کنند.

27214

کد N1685690

وبگردی