آفتاب

میرسلیم: هزینه تبلیغاتم را موتلفه می‎دهد/فهرست دارایی‎هایم را می‎توانم به مردم ارائه دهم

میرسلیم: هزینه تبلیغاتم را موتلفه می‎دهد/فهرست دارایی‎هایم را می‎توانم به مردم ارائه دهم

مصطفی میرسلیم در برنامه امشب گفت و گوی ویژه خبری حضور یافت و سخنانش را با تسلیت شهدای مرزبان آغاز کرد.

به گزارش خبرآنلاین، وی در پاسخ به سوالی درباره هزینه‎های تبلیغاتی‎اش گفت: اصل هزینه انتخابات را نظام می دهد با این تبلیغات و همکاری در صداوسیما. اما هزینه تبلیغات مرا حزب موتلفه اسلامی پرداخت می کند.

نامزد مورد حمایت حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به سوالی که یادآور می شد مردم از ولی نعمت نظام هستند، گفت: به یاد دارم در آغاز جنگ با مشکل بزرگ آوارگان جنگی روبرو بودیم. دوستانی با اخلاص وارد صحنه شدند. پس با نحوه مواجهه با محرومیت در شرایط بحرانی آشنا هستیم. در سالهای گذشته استانهای مختلف هر یک به شکلی با محرومیت هایی روبرو بوده اند. متناسب با هر حالتی باید برای رفع محرومیت برنامه ریزی کرد.

میرسلیم درباره اینکه آیا فهرست دارایی هایتان را قبل و بعد از مسئولیت ارائه می دهید؟، گفت: این که تعهد نمی خواهد، قانون است. من و وزرایم موظف هستیم که چنین کنیم. من همین الان هم می توانم مردم را از حقوق و دارایی هایم مطلع کنم یا به هر نهاد نظارتی ارائه دهم. بعد از پایان مسئولیتم نیز این کار را می کنم تا مشخص شود، ثروتم چقدر افزوده شده هرچند پیش بینی می کنم که کم هم بشود!

او از لزوم پاکدستی مسئولین به عنوان پیش شرط اعتماد مردم سخن گفت و افزود: به نظر من پاکدستی و سلامت از شروط اصلی خدمت است. کسانی که وارد دولت می‎شوند نباید در زمینه فکری شان، مال اندوزی و رسیدن به ثروت باشد. چرا که این یک انحراف در رسیدن به آرمان هاست.

اهم سخنان وی از این قرار است:

*دولت برا یخدمت به مردم می آید نه برای ریاست بر مردم و فخرفروشی. دولت در برابر مردم باید فروتن باشد. دولت صاحب اطلاعات است که باید به واسطه آن مردم را راهنمایی کند. از صدر تا ذیل دولت باید با این نیت وارد عمل شوند. وگرنه کسانی که هم در دولتند و هم در بیرون از آن منافع و مشاغلی دارند؛ قطعا از اطلاعات مذکور به نفع خودشان استفاده می کنند. نه برای مردم. در دوره ای که وزیر بودم به کسانی که مسئول صدور مجوزهایی بودند و برای خودشان هم مجوزهایی صادر می کردند، گفتم که یا خدمت در دولت را انتخاب کنید و یا کار بیرون از دولت را.

*{در پاسخ به این سوال که اگر از مفاسد اقتصادی مطلع شوید، نخستین کار چه خواهد بود و چه موقع مردم را درجریان قرار خواهید داد؟} ریشه مفاسد و سرچشمه آنها از دستگاه اجرایی است. این موارد از قوه مجریه هست که با رشوه ممکن است به دستگاه قضایی یا با زد و بند سیاسی به قوه مقننه سرایت پیدا کند. بنابراین باید بسیار حساس بود والا ما با شبکه های فساد مواجه خواهیم شد. شبکه هایی که چون موریانه ارکان مملکت را خرد خواهد کرد.

*پیشگیری بسیار اهمیت دارد. مسئولان باید به گونه ای رفتار کنند که فساد نتواند شکل بگیرد. هرجا علامتی به چشم خورد که نشان دهنده شروع فساد است به طور قاطع با آن برخورد کنند و اگر فساد رخ داد قاطع برخورد کنند. از برادران خود در دستگاه قضایی استدعا می کنم که هیچگونه وابستگی سیاسی در مبارزه با فساد راه ندهند و اگر مواردی از فساد مشخص شد سریعا رسیدگی کنند تا به درازا نکشد و حقوق ملت احقاق شود.

*امیدوارم هر جا دستگاه قضایی متوجه شود از سوی مجریان زمینه فساد وجود دارد به ریاست جمهوری اطلاع دهند.

*{درباره وضعیت انتقاد مطبوعات از دولت} قوام مردم سالاری بر این است که هر دولتی از انتقادات منصفانه و سازنده اقلیت استفاده کند. بنابراین نه فقط من اجازه خواهم داد که رسانه دست به انتقاد منصفانه بزنند بلکه آنها را تشویق خواهم کرد و از کسانی که رای اقلیت را آورده اند می خواهم که برادرانه نظر خود را به من بدهند. تاکنون هم خود من از هیچگونه نقد دولت ها دریغ نکرده ام و به صورت مکتوب و شفاهی نظرات خود را به آنها رسانده ام و طبیعتا وقتی خودم این کار را کرده ام مشتاقم مطبوعات هم این کار را بکنند.

* ریشه اختلافات به نفسیات برمی گردد. اگر مسئولان توانسته باشند بر نفس خود غلبه کنند دلیلی ندارد اختلافی باشد. اگر اختلافی بین قوا اتفاق بیفتد با تعامل و توافق این مسائل قابل حل خواهد بود و اگر توافق حاصل نشد در قانون اساسی ما فصل الخطابی به نام مقام معظم رهبری پیش بینی شده است.

*{حل معضل ریزگردها} این پدیده که در کشور ما ظاهر شده و گاهی از غرب کشور تا مرکز هم رسیده است، در چند ماه اخیر حادث نشده، سالیانی گذشته تا به وضع بحرانی امروز رسیده ایم و برای حل آن باید سالیانی را هم صرف کنیم اما متاسفم که می بینم برادران ما در چند ماه اخیر کار را شروع کرده اند. چرا این چند ماه شروع کرده ایم؟ حیف شد. برخی از علل آن به اقداماتی برمی گردد که ما خود شاهد آن بوده ایم. اشتباهاتی صورت گرفته است. برخی سدها کارشناسی نبوده است و باید از بهره برداری خارج شود. برخی موارد به خارج از کشور ما برمی گردد. سدی که بر روی رود هیرمند بسته شد در کشور افغانستان است اما محروم کردن سیستان از این آب، باعث شد سیستان که انبار غله ما بود به زمین لایزرع تبدیل شود و باعث شد که مردم این منطقه مهاجرت کنند. بنابراین مشکل گردوغبار فقط محیط زیستی نیست. ابعاد چندگانه دارد.

* اخیرا متوجه شده ام در غرب کشور در سرچشمه های فرات ترکیه مبادرت به طراحی سد کرده است. اگر این سد احداث شود به شدت بر بیابان زایی در جنوب عراق اثر گذار خواهد بود و چون جهت حرکت باد مشخص است ما از بحران های گرد و غبار به شدت آسیب خواهیم دید. بنابراین باید مذاکرات جدی با همسایگان ما صورت بگیرد. من در دولتم همت زیادی خواهم داشت. هم به لحاظ فنی و چاره جویی در داخل و هم در زمینه خارجی با همکاری ها و میثاق های بین المللی.

* کلان شهرهای ما از جمله تهران هر کدام یک ظرفیت زیستی دارند یعنی می توانند پذیرای جمعیتی باشند که زندگی آنها با کرامت مواجه باشند و متاسفانه به این ظرفیت زیستی توجه نشده و جمعیت تهران از 4 میلیون به 8 میلیون و اخیرا بین 12 تا 13 میلیون رسیده است. پس مشکلات این شهر متعدد است از جمله آلودگی. به یاد دارم از سال 68 تا 72 که مشاور عالی تحقیقات بودم به وزیری گفتم که دود مشکل از اتوبوس ها نیست بلکه مشکل از سوخت است که شما تولید می کنید. چرا توجهی نمی کنید؟ امروزه تلاش هایی برای بهبود کیفیت سوخت صورت گرفته که باید برای آینده تکمیل شود اما متاسفانه کیفیت خودروها خوب نیست. باید خودروهای ما جوابگوی استانداردهای یورو4 باشند. اجازه تولید به خودروهای بی کیفیت ندهیم که سلامت مردم را به خطر می اندازد.

*مهم این است که ما جوابگوی نیازهای مردم برای جابه جایی نخواهیم بود. راه حل اصلی ترابری عمومی با تاکید بر راه آهن است. من به عنوان اولین مدیر بهره برداری متروی تهران در قبل از انقلاب، می گویم که راه حل ما استفاده از وسایل شخصی نیست. خودروها باید منحصرا در آخر هفته برای خانواده استفاده شود. مشابه کشورهای بزرگ دنیا که برای رفت و آمدهای جاری از وسایل عمومی استفاده می کنند. اینکه شهرداری توسعه مترو را به دوش دولت و دولت بر دوش شهرداری بیندازد، جوابگو نیست. برای این کار نباید شعار داد باید عمل کرد.

*من به آقای خاتمی گفتم شما با سخنرانی مردم را برانگیختید اما مشکل ما سخنرانی نیست بلکه باید مسائل فنی را حل کنیم. 

*تا جایی که قانون هست، باید آن را محترم بشماریم. اگر جایی کمبود قانون یا نقص قانون هست باید آن را اصلاح کرد ولی تا پیش از آن باید قانون را محترم شمرد. به تشخیص فرد نمی توان قانون را زیر پا نهاد. اگر هم مصلحتی برای زیر پا گذاشتن قانون هست، جایگاهش در مجمع تشخیص مصلحت است نه در دولت.

*همه آرمان‎های ما محقق نشده‎اند. همه ارزش هایمان هم محترم شمرده نشدند. باید تلاشی جانانه کنیم و در جهت تحقق آرمانها گام برداریم. این است تعهد اصلی و وجدانی که باید دولت ما ابراز کند.

*انقلابی بودن به شعار و ادعا نیست. آیا کسی که در انقلاب جانباز شده وبرای سامان دادن انقلاب از کوششی فروگذار نکرده و کسی که در تبعیت از امام و رهبری به انحراف نرفته است و همتش احقاق حقوق مردم بوده است؛ انقلابی نیست؟ من انقلابی ام و تا توان داشتم خود را مصروف ارزش های انقلاب کرده ام. من مهندس انقلابی بوده و هستم.

*ایران برای حفظ امنیتش باید اقدامات مناسبی انجام دهد. 38 سال گذشته نشان داده که ایران هیچگاه نه قصد تجاوز داشته و نه هرگز تجاوزی داشته است. باید در زمینه تقویت خود و متقاعد کردن دیگران درباره اقدامات غیرمتجاوزانه‏‎مان بکوشیم. باید در مرزهای خودمان مقتدر باشیم و پاسدار مرزهایمان باشیم و مدافع حیثیت و حرمت ایرانیان باشیم.

*دولتی که صداقت را شعار خود قرار داده، می تواند اعتماد مردم را به خود جلب کرده و از یاری آنها و نظارت عمومی به عنوان کلید موفقیت خود بهره ببرد. متاسفانه موضوع نظارت عمومی را فراموش کرده ایم. مردم باید هر جا مفسده ای مشاهده می کنند به مسئولان گزارش دهند. من برای حضور در صحنه و سهم خواهی نخواهم ماند. بلکه می آیم تا حقوق مردم را بگیرم و آنچه سهمشان از سفره انقلاب است را به آنها برسانم. حق بهداشت و درمان، حق اشتغال و ...

*معتقدم که حق گرفتنی است و دولت من برای احقاق این حقوق بر مبنای اصالت بر پاکدستی می آید و از نیروهایی که مجهز به اخلاق پاک هستند استفاده می کند. از خدا می خواهم که این توفیق را نصیب ما کند. از ملت هم می خواهیم با درایت به مناسبترین نامزد بر اساس شناخت دقیق از سوابق و تجربیات رای دهند. ما هم در هر شرایطی در خدمت مردم خواهیم بود. رمز توفیق ما توکل به خدا است. 

2727

کد N1685607

وبگردی