آفتاب
گزارش مهر از اختتامیه فیلم فجر جهانی ۳۵

مراسمی که باید در گینس ثبت شود/ همه برندگان یک جشنواره جهانی

مراسمی که باید در گینس ثبت شود/ همه برندگان یک جشنواره جهانی

اختتامیه سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در تالار وحدت برگزار شد و اصغر یوسفی نژاد با فیلم «اِو» مهمترین جوایز این رویداد سینمایی را به خانه برد.

به گزارش خبرنگار مهر، اختتامیه سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر هفتم اردیبهشت ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد. این مراسم ساعت ۱۸:۵۶ با قرائت قرآن و سرود جمهوری اسلامی و با اجرای اشکان خطیبی بازیگر سینما آغاز شد. او به زبان های فارسی و انگلیسی به حضار خیر مقدم گفت. او همچنین تاکید کرد که قرار است امشب سریع ترین اختتامیه تاریخ جهان را رقم بزنیم.

سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره در ابتدای این مراسم گفت: همکاران من گزارشی از جشنواره آماده کرده بودند که من گم کردم و می خواهم به اشکان کمک کنم تا این اختتامیه را در گینس ثبت کنیم.

وی افزود: از همه مدیرانی که به من کمک کردند که این اتفاق سینمایی در اندازه خوبی برگزار شود، از داوطلبانی که در برگزاری این جشنواره کمک کردند تشکر می کنم. ما در فضایی کار کردیم که کسی با باورهای دیگری کاری نداشت و لبخندهایمان را با هم به اشتراک گذاشتیم. امیدوارم این فضا ادامه پیدا کند. ما مصمیم جشنواره را به پایگاهی تبدیل کنیم که سینماگران و هنرمندانی که به صلح، کرامت و عدالت می پردازند و کسانی که در جست و جوی کرامت بشری هستند در آن حضور پیدا کنند.

ما مصمیم جشنواره را به پایگاهی تبدیل کنیم که سینماگران و هنرمندانی که به صلح، کرامت و عدالت می پردازند و کسانی که در جست و جوی کرامت بشری هستند در آن حضور پیدا کننددر ادامه مراسم جوایز بخش نتپک اهدا شد که هوشنگ گلمکانی از داوران این بخش گفت: «نتپک» به معنای شبکه ارتقای سینمای آسیا است که ۲۰ سال پیش شکل گرفت که در جشنواره ها به یکی از فیلم های اول و دوم فیلمسازان آسیایی جایزه ای می دهند.

جایزه نتپک برای اصغر یوسفی نژاد

هیات داوران این بخش روی صحنه آمدند و جایزه این بخش را به اصغر یوسفی نژاد برای فیلم «اِو» اهدا کردند. در بخش نتپک تندیس، دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال جایزه نقدی اهدا شد.

اشکان خطیبی مجری مراسم در ادامه درباره جایزه بخش «بین الادیان» گفت: این جایزه برای اولین بار در جشنواره جهانی فیلم فجر پایه گذاری شده است.

جایزه بین الادیان به چین رسید

دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال جایزه نقدی این بخش به فیلم «چاقو در آب پاک» از کشور چین تعلق گرفت.

وانگ ژابو کارگردان این فیلم گفت: از کسب این جایزه بسیار خوشحالم.

مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر با پخش کلیپی درباره عباس کیارستمی کارگردان سرشناس سینمای ایران ادامه یافت. در جریان برپایی جشنواره جهانی فیلم فجر چند مراسم بزرگداشت برای کارگردان «خانه دوست کجاست» برگزار شده بود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی از مقامات حاضر در این مراسم هستند. حجت الله ایوبی مشاور وزیر ارشاد، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مهتاب کرامتی، کمال تبریزی، حسین نمازی، محمدرضا عباسیان، امیرعلی دانایی و ... در این مراسم حضور دارند.

برندگان بخش جلوه گاه شرق

مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اهدای جوایز جلوه‌گاه شرق (جوایز فیلم‌های بلند آسیایی) ادامه یافت. در این بخش تندیس بهترین فیلم کوتاه آسیایی و مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال جایزه نقدی به آرین وزیردفتری کارگردان «هنوز نه» محصول ایران اختصاص یافت. مجید برزگر به نیابت از او جایزه را دریافت کرد. او گفت: من تهیه کننده فیلم هستم. آرین با همین فیلم در جشنواره پوسان شرکت کرده و امیدوارم دست پر برگردد.

در بخش جوایز جلوه‌گاه شرق (جوایز فیلم‌های بلند آسیایی) تندیس بهترین کارگردان آسیایی و مبلغ ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال جایزه نقدی به شهربانو سادات کارگردان «گرگ و بره»‌ محصول افغانستان، دانمارک، فرانسه، سوئد اختصاص یافت.

این بانوی فیلمساز در سخنانی گفت: من چندی قبل در تهران زندگی می کردم اما چون شناسنامه نداشتم نتوانستم تحصیل کنم. پیشنهاد می کنم با هم مهربان باشیم.

در بخش جوایز جلوه‌گاه شرق (جوایز فیلم‌های بلند آسیایی) تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی (برای کارگردان) و مبلغ ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال جایزه نقدی به ثابت کورمانبکف کارگردان «بازآمده» از قزاقستان اختصاص یافت.

در ادامه مراسم برای اهدای جایزه «محمد امین (ص)» سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی٬ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه٬ محمدمهدی حیدریان و رضا کیانیان روی سن آمدند.

تندیس، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال جایزه نقدی به مظفر حسین‌خانی کارگردان فیلم «بابایی»‌ از ایران اختصاص یافت.

رضا کیانیان از وزیر ارشاد خواست جایزه را ظریف به عنوان قهرمان ملی و کسی که غرور ایرانی را حفظ کرد، اهدا کند.

وی همچنین گفت: افتخار می کنم جایزه اخلاق را من می دهم چون همه جنگ ها و دزدی ها از بی اخلاقی است. من فرصت را مغتنم می دانم و از بی اخلاقی های خودم معذرت می خواهم.

جایزه بخش سینمای سعادت

داوران بخش مسابقه بین‌الملل (سینمای سعادت) شامل فلوریان گالنبر گر، جسیکا وودورث، لخ مایوسکی، میکو هارادا، اوبرتو پازولینی، فاطمه معتمدآریا و رسول صدرعاملی در این بخش مراسم روی سن آمدند.

سیمرغ سیمین بهترین فیلم کوتاه و مبلغ ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال جایزه نقدی به قصیده گلمکانی کارگردان «آگهی فروش» محصول ایران تعلق گرفت.

گلمکانی در سخنانی گفت: این اولین جایزه ای است که از ایران می گیرم. همانطور که رضا کیانیان گفت بدون غرور خدشه دار این جایزه را کسب کردم. از کودکی به جشنواره ها می رفتم و می دیدم که هنرمندان جایزه می گیرند ولی فکر نمی کردم یک روز هم من این بالا بیایم و جایزه بگیرم.

در ادامه جایزه بعدی بخش سینمای سعادت اهدا شد. سیمرغ سیمین جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین دستاورد هنری در یکی از زمینه‌های فیلم‌برداری، تدوین، موسیقی،طراحی صحنه یا طراحی لباس و مبلغ ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال جایزه نقدی به جین‌جینگ ژو (فیلم‌برداری)، وانگ تو (کارگردان هنری) فیلم سینمایی «آقای بی‌دردسر»‌ محصول چین و فرانسه اختصاص پیدا کرد.

فاطمه معتمدآریا داور این بخش گفت: از همه افرادی که به هنرمندان ارج می دهند تشکر می کنم. باعث افتخار ما هفت نفر است که توانستیم سینمای جهان را دوره کنیم و انسانی ترین اثر را برگزینیم.

جایزه بعدی بخش سینمای سعادت (مسابقه بین‌الملل) را رسول صدرعاملی اهدا کرد.

سیمرغ سیمین و مبلغ ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال جایزه نقدی برای بهترین بازیگر مرد به استفان دنولیوبوف بازیگر «گلوری» محصول بلغارستان اختصاص یافت.

سیمرغ سیمین و مبلغ ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال جایزه نقدی برای بهترین بازیگر زن به مارگیتا گوشوا بازیگر فیلم «گلوری» محصول بلغارستان اختصاص پیدا کرد.

سیمرغ سیمین و مبلغ ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال جایزه نقدی بهترین فیلمنامه به اصغر یوسفی نژاد برای فیلم «او(خانه)» رسید.

سیمرغ سیمین و و مبلغ ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال جایزه نقدی بهترین کارگردان بخش مسابقه بین الملل به ایوان دی گائونا برای فیلم «گناهکاران» از کشور کلمبیا رسید.

سپس محمدمهدی حیدریان برای اهدای سیمرغ زرین بهترین فیلم و مبلغ ۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال جایزه نقدی به صحنه آمد. این جایزه به اصغر یوسفی نژاد برای فیلم «او» اهدا شد.

یوسفی نژاد گفت: این جایزه برای استادم کیارستمی و برای تبریز است. زنده باد ایران.

اشکان خطیبی مجری مراسم در پایان گفت: قرار ما سال آینده زیر این سقف برای صلحی پایدار.

کد N1685470

وبگردی