آفتاب

روحانی: لحنی برخی مسئولان قبل از سال 92، لحن جنگ بود/بعضی‌ها از کلمه افتتاح خوش‌شان نمی‌آید

روحانی: لحنی برخی مسئولان قبل از سال 92، لحن جنگ بود/بعضی‌ها از کلمه افتتاح خوش‌شان نمی‌آید

روحانی گفت: در سال 92 وقتی با هم کار را آغاز کردیم ما با مشکلات فراوانی مواجه بودیم اما امید های زیادی داشتیم و من از آغاز معتقد بودم با آن امید ها میتوانیم از مشکلات عبور کنیم.

به گزارش خبرآنلاین، حسن روحانی رئیس دولت یازدهم و کاندیدای ریاست جمهوری دوازدهم در برنامه تبلیغاتی خود در رادیو ایران، به تشریح فعالیت های خود در دولت فعلی و همچنین برنامه‌های آتی خود، پرداخت و گفت: 4 سال پیش زمانی که من برای اعتماد مردم برنامه خود را به ملت ایران عرضه داشتم به وضوع گفتم کشور در صورتی از مشکلات فاصله می گیرد که مسیر ما مسیر اعتدال باشد، افراط و تفریط نتوانسته است باعث خوشبختی و پیشرفت کشوری شده باشد.

وی افزود: اسلام اعتدال و رحمانیت اساس و پایه برای حرکت ملت ما است. همچنین به مردم عرض کردم که صاحب این کشور ملت است و باید در چارچوب قانون اساسی و قانون مصوب و خواست مردم مدریت جامعه را برعهده بگیریم .

اهم اظهارات روحانی را در ادامه بخوانید:

*در سال 92 وقتی با هم کار را آغاز کردیم ما با مشکلات فراوانی مواجه بودیم اما امید های زیادی داشتیم و من از آغاز معتقد بودم با آن امید ها میتوانیم از مشکلات عبور کنیم. ما آن زمان با بیکاری رنج آوری نسبت به جامعه و جوانان مواجه بودیم در حالی که در هشت سال گذشته می شد کاری کرد که همه جوانانی که متولدین دهه 60 بودند و اواسط دهه هشتاد باید به کار میرسیدند،به شغل برسند متاسفانه در زمینه اشتغال جوانان کار زیادی انجام نشده بود.

*شرایط کشور از نظر تورم نگران کننده بود و مردم با تورم روزانه و ساعتی مواجه بودند و هر روز در فکر این بودند که اجناسی را بخرند وانبار کنند چون احساس میکردند در روزهای بعد کالاهای گرانتر می شود.

*کارگاه های ما از تولید بازایستاده بود، قدرت خرید مردم کم شده بود، مثلا اگر در سال 86 درآمد یک فرد یک میلیون تومان بود قدرت خریدش در سال 92 قدرت ،هشتصد هزار تومان بود و این موجب رکود تولید شده بود. در کنار این مسائل مردم احساس امنیت نمی کردند قطعنامه هایی بالای سر مردم بود که شرایط کشور را در مرز بحران قرار داده بود و مردم نسبت به روزهای بعدی خود اطمینان نداشتند.

*لذا لازم بود که در 5 مورد تصمیم گیری فوری برسیم، مورد اول مذاکرات هسته ای بود که باید در دنیا وارد گفتگو شویم و شرایطی که مردم هر روز منتظر تحریم جدید بودند،این حل شود، در شرایطی که مردم در حصر قرار گرفته بودند این زنجیر را شکستیم.

*اقدام دوم این بود که برای مهار تورم، تدبیری اندیشه شود و در مسئله سوم در حوزه تولید کارگاه های تولیدی ما به حرکت در بیاید و مسئله بعدی این بود که ما از رکود خارج شویم و مردم توانایی خرید بیشتری را بیابند، و تمیم بعد این که مردم ارتباط آسان تری با دنیا و اطلاعات داشته باشند.

*در همان ماه های اولیه برای هر 5 موضوع تدابیری انجام شد، سه موضوع اول با توجه به اهمیتش خودم مدیریتش را برعهده گرفتم، در هر هفته سه جلسه در مورد مذاکرات هسته ای داشتیم، برای مسئله مهار تورم، رونق تولید نیز جلسه داشتیم.

*مسئله قدرت خرید را به ستاد اقتصادی و مسئله ارتباطات را به وزارت خانه مربوطه سپردم تا مردم برای تماس با جهان و به دست آوردن اطلاعات احساس نگرانی نداشته باشند، ما در همان ماه های اولیه در همه این زمینه ها قدم های اولیه را برداشتیم که من گزارش آن را بعد از 100 روز به اطلاع مردم رساندم.

*در زمینه مذاکرات هسته ای به توافق موقتی رسیدم و با این توافق دیگر به تحریم ها افوزده نمی‌شد وحتی در برخی موارد تحریم ها برداشته شد و ایران با شش کشور بزرگ تصمیم گرفتند که مذاکرات خود را ادامه دهند، شرایط اقتصادی مناسب برای سرمایه گذاری فراهم شد.

*موضوع اشتغال جوانان، دغدغه به حقی است و می‌دانستیم یکی از مشکلات بزرگ ما اشتغال خواهد بود و به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های خوبی برای اشتغال انجام دادیم،د ر سال 95 نسبتا اشتغال خوبی داشتیم و 640 هزار نفر اشتغال خالص کشور ما بود.

*مشکلات جامعه با حرف و شعار حل نمی‌شود. اگر اشتغال برای جوانان می‌خواهیم اولین قدم این است که سرمایه‌ها افزوده شود و پول‌ها از دلالی به سمت سرمایه‌گذاری و بنگاه‌های اقتصادی هدایت شود. با کلام و سخن شغل درست نمی‌شود. برای اینکه سرمایه‌‌گذاری ایجاد شود نیاز به امینت سرمایه‌گذاری داریم.

*چرا در سال‌های قبل از 92 سرمایه‌گذاری‌ها متوقف شده بود؟ لحن سخن برخی مسولان کشور در سال‌های قبل از 92 لحن تقابل و گاهی جنگ بود. من از روز اول پیامم به دنیا این بود که با ملت ایران و کشور ایران با زبان تکریم حرف بزنید، با زبان تحقیر حرف نزنید، با زبان تضعیف ملت سخن نگویید.

*بعضی‌ها از کلمه افتتاح خوششان نمی‌آید و فکر می‌کنند دیروز تصمیم گرفتیم و امروز افتتاح می‌شود.

کد N1685433

وبگردی