آفتاب
وزیر زنان و خانواده افغانستان:

کشورهای اسلامی باید درمبارزه با تبعیض و خشونت به نقطه نظر مشترک برسند

کشورهای اسلامی باید درمبارزه با تبعیض و خشونت به نقطه نظر مشترک برسند

مشهد-ایرنا- وزیر زنان و خانواده کشور افغانستان گفت: کشورهای اسلامی باید به سمت یک سیاست واحد و نقطه نظر مشترک برای مبارزه با تبعیض ، خشونت و بی عدالتی گام بردارند .

'دلبر نظری' روز پنجشنبه در کارگروه تخصصی اجلاس وزرای امور زنان کشور های اسلامی در مشهد گفت: در مسیر رسیدن به نقطه نظر مشترک، سازمان کنفرانس اسلامی و دانشگاهها نقش مهمی ایفا می کنند.
وی با قدردانی و استقبال از ابتکار ایران در برگزاری این نشست تخصصی در مورد سیاستهای اجتماعی مبنی بر رشد و استحکام خانواده، اظهار کرد: در ماده 54 قانون اساسی افغانستان به نهاد خانواده توجه ویژه ای شده است.
وی با اشاره به روند نزولی آمار مرگ و میر اطفال و مادران در این کشور، گفت: در عین حال حضور زنان و دختران در عرصه های اجتماعی در این کشور رو به افزایش است.
وزیر امور زنان و خانواده ترکیه نیز در این کارگروه اظهار کرد: خانواده از بنیان های اساسی در این کشور است و در کنار آن زنان در این ترکیه آزادی زیادی دارند.
'سایا کایا' بیان کرد: در کنار آزادی های زنان، این قشر در اقتصاد و سیاست نیز نقش مهمی ایفا می کنند.
وی برگزاری این همایش ها، اجلاس ها و نشست های تخصصی را در تبادل نظر و تجربیات میان کشورهای اسلامی موثر دانست.
وزیر امور اجتماعی کشور سوریه نیز در ادامه این نشست تخصصی گفت:خانواده نهادی است که باید از آن محافظت شود اما به دلیل فعالیت تکفیری ها و جنگ در سوریه این کشور نیاز به حمایت کشورهای همسایه در این زمینه دارد.
'رینه قادری ' بیان کرد: از ایران به خاطر همه حمایتها از سوریه تشکر می کنیم و از دیگر کشورها نیز می خواهیم کمک کنند تا کشور سوریه به حالت قبل برگردد.
وزیر کار و امور اجتماعی کشور عراق نیز از دیگر سخنرانان این نشست بود که اظهار کرد:زنان در دوران دیکتاتوری صدام از حقوق خود محروم بودند و بعد از سقوط او نیز این قشر اسیر خشونت های وحشیانه داعش شدند.
'محمد شیاع السودانی' اظهار کرد: هم اکنون دولت عراق در منابع درسی خود اقدام به آموزش حقوق زنان به دانش آموزان کرده است و سعی زیادی در حفظ کرامت این گروه انجام می شود.
وی تاکید کرد:برگزاری چنین همایشهایی اثر زیادی در تقویت ارتباطات میان کشورهای اسلامی و رسیدن به وحدت دارد.
وزیر امور خانواده کشور موریتانی نیز در این نشست گفت:دولت موریتانی حمایت از نهاد خانواده را مورد تاکید خود قرار داده است .
میمونه محمد التقی افزود: نباید حمایت از زنان و کودکان تنها محدود به قانون های ملی شود،‌بلکه نیاز است قانون های بین المللی نیز بدون تکیه بر رنگ یا نژاد این قشر را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهد.
نشست تخصصی وزیران امور زنان برخی کشورهای اسلامی روز پنجشنبه با حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در مشهد آغاز شد.
در این نشست که با عنوان 'سیاستگذاری اجتماعی و خانواده در جوامع اسلامی، الزامات و بایسته ها' برگزار شده است، وزیران مرتبط با حوزه زنان از کشورهای ترکیه، اندونزی، آذربایجان، موریتانی، افغانستان، عراق، بنگلادش، سوریه، پاکستان و نیجریه حضور دارند.
7496/ 7507/6012 خبرنگاران:مصطفی نخعی و آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
کد N1685355

وبگردی