آفتاب
لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه

۲۰۰ هزار مازنی افسرده هستند/«بیاید درباره افسردگی حرف بزنیم»

۲۰۰ هزار مازنی افسرده هستند/«بیاید درباره افسردگی حرف بزنیم»

ساری- افسردگی اختلال روانی شایعی است که ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت مازندران به آن مبتلا هستند و شیوع این بیماری روند روبه افزایشی دارد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: هرساله به مناسبت روز جهانی بهداشت سازمان جهانی شعاری را مطرح می‌کند زیرا یکی از کارهای WHO تعریف بسته مراقبت‌های اولیه سلامتی یا ایجاد ساختارهای انگیزشی مالی و غیرمالی برای ترغیب کشورها در اعمال برنامه‌های بهداشتی در سطح کلان است.

از این رو شعاری که این سازمان برای سال ۲۰۱۷ میلادی تعریف کرده با محوریت سلامت روان و موضوع «بیا در مورد افسردگی حرف بزنیم » است زیرا افسردگی اختلال روانی شایعی است که می‌تواند همه جوامع و گروه های سنی را درگیر کند.

افسردگی بیماری است که فرد را در خود فروبرده و او را از زندگی و کار روزمره عادی دور می‌کند، اینجاست که افراد در غمی پایدار به سر می‌روند و میل به رغبت به زندگی عادی را از دست می‌دهد.

شعار هفته سلامت سال ۹۶ «زندگی سالم بانشاط و امید» است و روزشمار این هفته شامل روز اول «تحرک بدنی، تفریحات سالم، فعالیت گروهی»، روز دوم «غذای سالم، جامعه سالم»، روز سوم «سفیران سلامت، نهادهای اجتماعی»، روز چهارم «طرح تحول سلامت، ارتقاء کیفیت زندگی»، روز پنجم «سلامت روان، نیاز همه و همیشه»، روز ششم « هنر و رسانه، سواد سلامت» و روز هفتم نهاد خانواده و مسئولیت اجتماعی است.

دکتر عقیل برزگر رئیس مرکز بهداشت ساری در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه هرساله بهداشت جهانی با توجه به مشکلاتی که در سطح جامعه به وجود می‌آید موضوعی را انتخاب و شعار سال در محوریت آن نام‌گذاری می‌کند اظهار داشت: شعار امسال «بیا در مورد افسردگی حرف بزنیم» است.

در زندگی امروزی که تلفیقی از فضای مجازی وزندگی مدرنیته است روابط اجتماعی روزبه‌روز کمرنگ‌تر شده و انسان‌ها در دنیای تنهای خود می‌توانند در معرض ابتلا به بسیاری از بیماری‌های روحی – روانی قرار گیرند

وی افزود: شعار ما، «زندگی سالم بانشاط و امید» است، زیرا در زندگی امروزی که تلفیقی از فضای مجازی و زندگی مدرن است روابط اجتماعی روزبه‌روز کمرنگ‌تر شده و انسان‌ها در دنیای تنهایی خود می‌توانند در معرض ابتلا به بسیاری از بیماری‌های روحی- روانی قرار گیرند.

رئیس مرکز بهداشت ساری، عنوان کرد: برخی از انسان‌ها که در برقراری روابط اجتماعی و ارتباطات با دیگران مشکل‌دارند از اختلالاتی همچون عصبانیت و گوشه‌گیری رنج می‌برند که ما از آن به‌عنوان بیمار روانی یاد می‌کنیم و  گاهی بچه‌ها هم درگیر برخی اختلالات و تیک‌های عصبی می‌شوند که باید موردتوجه و پیگیری قرار گیرد.

رئیس بهداشت مرکز استان مازندران، بیان کرد: امسال در کنار همه بیماری‌های غیر واگیر (بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و..) موضوع افسردگی در دستور کار قرار دارد تا با اجرای برنامه‌های تعیین‌شده و به‌کارگیری مشاوران در مراکز بهداشتی از این معضل مهم در جامعه جلوگیری شود.

برزگر، با تأکید بر اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، افزود: از سال گذشته در سیستم بهداشت کارشناسان و کارشناسان ارشد بالینی جذب شدند تا در مراکز جامع خدمات شهری مشاوره دهند.

وی، در ادامه بابیان اینکه هنوز برای مردم ما ترس از انگ بیمار روانی مانع مراجعه به مشاوره‌ها است، افزود: بیماری روحی روانی مانند هر بیماری دیگری نیاز به مراجعه به پزشک دارد و حتی سخت‌تر از هر بیماری دیگری است زیرا اگر روان افراد سالم نباشد یقیناً افراد زندگی با آرامش و آسایش نخواهند داشت.

رئیس مرکز بهداشت ساری، با اعلام اینکه میانگین افسردگی در جهان بالا است، گفت: اگر ۱۰ درصد از مردم استان مازندران دچار افسردگی باشند سهم مردم ساری هم از این بیماری ۴۸ هزار نفر است.

برزگر، نقش رسانه را در ارتقای سواد سلامت مهم و اثرگذار برشمرد و گفت: ۲۵ درصد از سهم سلامت جامعه بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و ۷۵ درصد دیگر به همه دستگاه‌های مرتبط برمی‌گردد که رسانه‌ها هم بخشی از آن است.

در ادامه، دکتر نادر آهنگر معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تأکید بر لزوم افزایش سواد سلامت جامعه با بهره‌گیری از ظرفیت مردمی و رسانه‌ها، گفت: خود مراقبتی عامل مهمی است که در کاهش عوامل خطر نقش مهمی ایفاء می‌کند.

 وی افزود: ۵۰ درصد از بیماری‌های غیر واگیردار و مرگ‌ومیر را می توان با اقدامات پیشگیرانه از بین برد.

وضعیت مازندران در شاخص‌هایی چون چاقی افراد، فشارخون، ابتلا به دیابت و بیماری‌های غیر واگیردار مطلوب نیست

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، بابیان اینکه وضعیت مازندران در شاخص‌هایی چون چاقی افراد، فشارخون، ابتلا به دیابت و بیماری‌های غیر واگیردار مطلوب نیست، افزود: به دلیل اینکه نمی‌توانیم استرس را خوب ارزیابی کنیم شعار بهداشت جهانی بر «صحبت کردن» تأکید کرد.

آهنگر، خاطرنشان کرد: برای ایجاد نشاط و امید در جامعه از ظرفیت مدرسین مجرب استفاده می‌شود درعین‌حال استفاده از فن خنده و مثبت نگری روش‌های دیگری برای تحقق نشاط در زندگی است.

وی با ابراز اینکه ۵۰ درصد از شادی‌های افراد، سرشتی است و ۵۰ درصد دیگر به ذهن منفی گرا و یا مثبت‌گرا بر می‌گردد، افزود: البته برخی عوامل محیطی هم در ایجاد شادی و نشاط در مردم اثرگذار باشد.

به گزارش مهر، امروز به دلیل تغییرات سبک زندگی، شاهد افزایش بروز افسردگی در جوامع نسبت به دهه‌های اخیر بودیم، تاکنون مکانیسم دقیق ابتلا به این بیماری کشف نشده است و بروز آن در فرد، دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد.

کد N1685206

وبگردی