آفتاب

استاندار خراسان رضوی: مشهد می تواند منادی صلح و عدالت برای همه باشد

استاندار خراسان رضوی: مشهد می تواند منادی صلح و عدالت برای همه باشد

مشهدایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: مشهد که در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده، می تواند منادی صلح و عدالت برای همه جهانیان باشد.

علیرضا رشیدیان روز پنجشنبه در نشست تخصصی وزیران امور زنان برخی کشورهای اسلامی در مشهد افزود: وحدت و توسعه علم و آگاهی از ارزش های اسلام راستین و راه حل مناسبی برای غلبه بر افراطی گری در جهان اسلام است و معیارهای آیسسکو( سازمان علمی و آموزشی کنفرانس اسلامی) برای انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیز بر اساس ظرفیت های موجود استوار است.
وی افزود: :در شرایط فعلی باید ندای وحدت و اخلاق و محبت در بین جوامع اسلامی سر داده شود، همانطور که پیامبر اکرم (ص) هدف اصلی خود را ترویج مکارم اخلاق می دانست..
استاندار خراسان رضوی اظهار کرد:امروز مسئولان مختلف بر اساس شکل گیری وحدت در این مراسم شرکت کرده اند و در سالی که مشهد محل اجتماع عالمان و هنرمندان از سراسر جهان اسلام است برآنیم تا از جوار مضجع نورانی امام علی بن موسی الرضا(ع) - فرزند پیامبر اکرم ( ص ) - گفتمان رضوی که همان گفتمان صلح و انسانیت، رأفت و مهربانی، علم ، آگاهی، گفت و گو و تعامل است، در جهان اسلام طنین انداز شود.
وی اظهار کرد:امروز با شعار ' وحدت و همبستگی برای صلح و عدالت' در شهر زیبا و تاریخی مشهد مقدس گرد هم آمده ایم ، فرصت مناسبی است تا به سرنوشت مشترک تمامی مسلمانان در جهان، بیندیشیم.
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد:در چند قرن پیش زمانی که تمدن بزرگ اسلامی در اوج قدرت و اقتدار خویش قرار داشت، شاید کسی تصور نمی کرد روزی جهان اسلام گرفتار این همه ضعف و سکون شده و در برابر تهاجم تمدن غربی، که در رشد فکری و علمی، وامدار مسلمانان بوده است، در موضع ضعف قرار گیرد.
رشیدیان افزود: آن روز که تمدن اسلامی همه نحله های فکری و اقوام و طوایف مختلف را در درون خود جای داده و همزیستی مسالمت آمیزی را بین آنان برقرار کرده بود، شاید کسی تصور نمی کرد روزی چنان فرقه گرایی و افراطی گری در بین مسلمانان شایع شود که کشته شدن مسلمان به دست مسلمان به امری عادی بدل شود.
وی اظهار کرد: متاسفانه اکنون تاریخ تکرار می شود و هجوم همه جانبه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بخصوص فکری و اعتقادی به جهان اسلام دوباره شدت گرفته است ولی این بار به شکلی جدید و با استفاده از اسلام علیه اسلام و مذهب علیه مذهب، گروه های افراطی و تکفیری، که همگان می دانند از کجا و چگونه شکل گرفته اند و چطور حمایت می شوند،‌به خشن ترین و بی رحمانه ترین شکل ممکن مسلمان و غیرمسلمان را قتل عام می کنند.
رشیدیان با بیان اینکه بر حسب ظاهر خشونت محض بر عطوفت اسلامی غلبه کرده و ارزش های جاهلی جایگزین ارزش های اخلاقی اسلام که پیامبرش برانگیخته شدنش را برای اتمام مکارم اخلاق معرفی کرده، شده است، گفت:متاسفانه این سبعیت تحت دروغین نام و لوای اسلام صورت می گیرد و قربانی اصلی در این میان ' اصل اسلام ' و اصول و ارزش های آن است.
استاندار خراسان رضوی بیان کرد:چند سالی است کمک های مالی و نظامی، به برخی گروه های ضد اسلام امکان می دهد که نام اسلام را به گروگان بگیرند و چهره زیبای اسلام را به جنایت و آدمکشی بیالایند و برای توطئه زشت اسلام هراسی، شاهد و بهانه بسازند تا سلم و سلام اسلام را به چالش کشند.
استاندار خراسان رضوی بیان کرد: اسلام دینی است که مرد و زن را دارای ارزش ها و حقوق مساوی در کنار هم قرار می دهد.
وی افزود: خدیجه کبری(س)، فاطمه اطهر(س)، زینب کبری(س) و حضرت مریم(س) همه زنانی پرافتخار در طول تاریخ بودند که درخشیدند و بار بزرگ مسئولیت را بر دوش گرفتند و امروز نیز رسالت زنان فرهیخته جهان اسلام بسیار سنگین است.
استاندار خراسان رضوی گفت: خداوند در قرآن کریم همواره بر رعایت حقوق و رسالت انسانی زن و مرد تاکید کرده و دین اسلام و علمای بزرگ در احکام فقهی همواره بر این نکته تاکید دارد که زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه باید نقش فعالی در توسعه و تعالی جامعه داشته باشد و شأن آنان باید حفظ شود.
رشیدیان بیان کرد:امروز نیز که جهان اسلام از سوی دو جبهه در تنگنا قرار گرفته و برای برون رفت از این وضعیت علاوه بر همگرایی، نیازمند ایفای نقش پیشروی زنان در وحدت آفرینی، است.
وی اظهار کرد: زنان نیز باید دوشادوش مردان به شکل گیری تمدن نوین اسلامی کمک کنند، باید زمینه سازی مناسب در توسعه نگاه وحدت شکل بگیرد و زنان فرهیخته و آگاه مسلمان می بایست با حضور فعال و همپای مردان در گستره جهان اسلام در عمل و گفتار الگو و سرمشق دیگران برای تحکیم وحدت بین مسلمانان باشند و نقشه شوم دشمنان مبنی بر تفرقه افکنی علیه مسلمانان را خنثی کنند.
نشست تخصصی وزیران امور زنان برخی کشورهای اسلامی روز پنجشنبه با حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در مشهد آغاز شد.
در این نشست که با عنوان 'سیاستگذاری اجتماعی و خانواده در جوامع اسلامی، الزامات و بایسته ها' برگزار شده است، وزیران مرتبط با حوزه زنان از کشورهای ترکیه، اندونزی، آذربایجان، موریتانی، افغانستان، عراق، بنگلادش، سوریه، پاکستان و نیجریه حضور دارند.
7489/6012 خبرنگار:میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
کد N1685204

وبگردی