آفتاب
روی خط

حمله بدافزار اینترنت اشیا به ایران

حمله بدافزار اینترنت اشیا به ایران

با افزایش محصولات و ابزار متصل به اینترنت، احتمال گسترش آلودگی‌های بدافزاری هم بیشتر شده و بدافزارهای متنوع‌تری به همین منظور طراحی شده ...

خبرگزاری فارس:با افزایش محصولات و ابزار متصل به اینترنت، احتمال گسترش آلودگی‌های بدافزاری هم بیشتر شده و بدافزارهای متنوع‌تری به همین منظور طراحی شده است. موسسه امنیتی کسپراسکی از شناسایی بدافزاری موسوم به Hajime خبر داده که بدافزاری مختص عصر اینترنت اشیا است و با ایجاد شبکه‌های بوت نت صدهزار ابزار و محصول متصل به اینترنت را آلوده کرده است. بررسی‌های کسپراسکی از شناسایی بیش از 300 هزار محصول و ابزار الکترونیک آلوده به Hajime خبر می‌دهد. بدافزار یاد شده به‌طور خاص برای آلوده کردن وب‌کم‌ها، دوربین‌های مداربسته و روترها طراحی شده، ولی می‌تواند به هر وسیله دیگری که به اینترنت متصل است هم حمله کند.

Hajime پس از سرقت کلمات عبور، داده‌های شخصی کاربران را سرقت کرده و خود را مخفی می‌کند. ابزار آلوده شده به‌طور مخفیانه و بدون اطلاع مالک آنها قابل سوءاستفاده خواهند بود. بررسی‌های شرکت کسپراسکی نشان می‌دهد بخش عمده ابزار و محصولات آلوده شده به Hajime در ایران، ویتنام و برزیل واقع هستند. این شرکت به کاربران توصیه کرده کلمات عبور وب‌کم‌ها، دوربین‌های مدار بسته و روترهای خود را تغییر دهند تا حدس زدن آنها توسط این بدافزار و نفوذ دشوارتر شود. همچنین کاربران باید در صورت لزوم میان‌افزارها و نرم‌افزارهای نصب شده روی این دستگاه‌ها را به روزرسانی کنند. Hajime اولین بار در اکتبر سال 2016 از راه رسید و شبکه بوت نت ایجادشده از طریق آن برای طراحی حملات DOS و ارسال هرزنامه قابل استفاده است.

کد N1685108

وبگردی