آفتاب

سکان انتخابات در دست احزاب

سکان انتخابات در دست احزاب

قوانین انتخابات آلمان و امور مربوط به تامین مالی ستادهای انتخاباتی در این کشور با قوانین ایالات متحده آمریکا بسیار متفاوت است. در ...

قوانین انتخابات آلمان

قوانین انتخابات آلمان و امور مربوط به تامین مالی ستادهای انتخاباتی در این کشور با قوانین ایالات متحده آمریکا بسیار متفاوت است. در آلمان، احزاب سیاسی به‌طور گسترده سازمان‏هایی را اداره می‏کنند که ستادهای انتخاباتی را تامین مالی کرده، کاندیداها را نامزد کرده و به‌طور کلی در این زمینه اختیارات فراوانی دارند. این احزاب از وجوه دولتی بهره برده و افراد کاندیدا شده یا اعضای پارلمان، نقش‏آفرینان کوچکی در این سیستم‏ها هستند. اندازه ستادهای انتخاباتی از سوی قانون فدرال تعیین نشده است. دولت و قوانین محلی بیلبوردهای انتخاباتی را در چند هفته مانده به انتخابات ممنوع می‏کنند. قوانین دولتی، تبلیغات ستادهای انتخاباتی در رادیو و تلویزیون را نیز به چند نوبت محدود کرده‏اند که در یک ماه منتهی به برگزاری انتخابات به کاندیداها اختصاص داده می‏شوند. با توافقی که بین دولت‏ها انجام شده‏ است، احزاب سیاسی ممکن است هیچ زمان تبلیغاتی را در رادیو یا تلویزیون خریداری نکنند و در نتیجه محدود به چند نوبتی باشند که به‌طور رسمی به ستادهای انتخاباتی داده می‏شود. آلمان تامین مالی دولتی برای احزاب سیاسی را از سال ۱۹۵۸ فراهم کرده است. از آن زمان، دادگاه قانون اساسی فدرال غالبا حکم به توزیع منصفانه وجوه دولتی به احزاب مختلف داده است.

 

در چند سال گذشته، مقدار کل سالانه این مبلغ که می‏توانست به احزاب اختصاص داده شود، حدود ۱۳۳ میلیون یورو بوده است. احزاب این وجوه را به نسبت نتایج انتخاباتی اخیر خود به علاوه دریافت 38/ 0 یورو به ازای هر یوروی اهدا شده از سوی بخش خصوصی که نهایتا تا مبلغ ۳۳۰۰ یورو باشد، دریافت می‏کنند. احزاب نیز به نوبه خود، باید وضعیت مالی سالانه خود را برای قوه مقننه ارسال کنند. در موارد ارسال‌شده، تنها مشارکت‏های بیش از 10 هزار یورو در هر سال باید عنوان شوند. افراد خصوصی نیز می‏توانند 50درصد از مقدار پرداختی خود که کمتر از 3 هزار یورو باشد را از درآمد قابل مالیات‏ستانی خود کم کنند یا ادعای مالیات اعتباری 825 دلاری کنند. هیچ محدودیتی برای مشارکت‏های خصوصی یا شرکتی در آلمان وجود ندارد.

صرف‌نظر از ممنوعیت تاثیرگذاری بر رای‏دهندگان در روز انتخابات یا در نزدیکی محل‏های نظرسنجی، آلمان هیچ قانون فدرالی در مورد تبلیغات سیاسی ندارد. با این حال، محدودیت استفاده از بیلبوردها و توزیع‏ برگه‏های تبلیغات در ایالت‏های آلمان بسیار رایج است. همچنین بنابر قوانین این کشور، استفاده از خیابان‌ها و جاده‏های عمومی برای تبلیغات با قواعد و قوانین خاصی روبه‌رو است. استفاده از بلندگوها و بیلبوردها در جاده‏های متعلق به دولت 6 هفته پیش از انتخابات فدرال و اروپایی محدود می‏شود و این محدودیت برای انتخابات محلی به 4 هفته و برای انتخابات شهرداری‏ها به 2 هفته می‏رسد.

 

وجوه دولتی و احزاب

احزاب سیاسی برای تمام عملکردهای مبتنی بر قانون اساسی خود از دولت وجوهی دریافت می‏کنند و ستادهای انتخاباتی نیز نیمی از این عملکردها محسوب می‏شوند. در حقیقت، احزاب به‌طور مستمر در این چارچوب از سوی دولت حمایت می‏شوند. تامین مالی دولتی به تمام احزابی که نیم درصد از آرا را در آخرین انتخابات اروپایی یا ملی خود کسب کرده‏اند، یا یک درصد از آرا را در آخرین انتخابات ایالتی در یکی از ایالت‏های آلمان به دست آورده‏اند، داده می‏شود. تامین مالی دولتی به شیوه‌هایی محدود می‏شود که یکی از آنها محدودیت کلی برای پرداخت وجوه سالانه می‌باشد که رقمی حدود 133 میلیون یورو است. با وجود چنین محدودیت‏هایی، هر ساله احزاب به‌ازای هر رایی که به دست می‏آورند، 70/ 0 یورو کسب می‏کنند که این مقدار به‌جز 85/ 0 یورویی است که به ازای هر یک رای که در دور اول انتخابات کسب می‏شود، پرداخت می‏شوند. دولت وجوه مورد نظر خود را چهار بار در سال توزیع می‏کند.

 

تامین مالی خصوصی احزاب

در آلمان، تامین مالی خصوصی احزاب سیاسی تشویق می‏شود. قانون این کشور در مورد پول‏هایی که به نمایندگان به صورت فردی برای استفاده سیاسی خود آنها داده می‏شود، سکوت کرده است. با این حال، قوانینی درخصوص افشای چنین مواردی در دستور کار این کشور قرار داشته است. هیچ ممنوعیتی بر مقادیری که افراد یا شرکت‌ها ممکن است به حزب‏ها برای کمک به انتخابات بپردازند، وجود ندارد و تنها چند محدودیت کوچک در این راستا لحاظ شده است. اگر مقادیر پرداختی به یک حزب در طول سال بیش از 10 هزار یورو باشد، حزب باید در گزارش مالی سالانه خود نسبت به آن موارد توضیحاتی دهد.

اگر مقادیر پول‏های پرداختی داده شده از سوی افراد بیش از 50 هزار یورو باشد نیز حزب باید این موارد را فورا گزارش کند. موارد اهدا شده از سوی سازمان‏های خیریه و اتحادیه‏های تجاری، انجمن‏های حرفه‏ای و صنعتی یا بازرگانی نیز ممنوع هستند. موارد اهدایی از بدنه دولتی، از بیگانگان آن‌سوی اتحادیه اروپا اگر مبلغی بیش از هزار یورو باشد و موارد اهدایی ناشناس و گمنام اگر بیش از 500 یورو باشد نیز دچار ممنوعیت می‏شوند.

کد N1685100

وبگردی