آفتاب
مسئول وزارتی:

80 درصد مرگ و میرهای ایران مربوط به بیماری های غیرواگیر است

80 درصد مرگ و میرهای ایران مربوط به بیماری های غیرواگیر است

ارومیه- ایرنا- قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 80 درصد مرگ و میرها در ایران مربوط به بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی عروقی، دیابت، بیماری های تنفسی و سرطان هاست.

دکتر جعفر صادق تبریزی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه امروز چهره بیماری ها تغییر کرده است و بیشتر مردم به دلیل بیماری های غیرواگیر جان خود را از دست می دهند، افزود: از هر 2 نفر فوتی در جامعه یک نفر به دلیل بیماری های قلبی و عروقی و سکته های مغزی جان خود را از دست می دهد.
وی با بیان اینکه این بیماری ها بیشتر از هشت عامل اساسی ندارد، اضافه کرد: با کنترل عامل خطر می توان مرگ زودرس را نیز در ایران کنترل کرد.
دکتر تبریزی اظهار کرد: چهار مورد از هشت عامل یاد شده مربوط به رفتارهای تغذیه ای غلط است و با اصلاح این رفتارها می توان از این بیماری ها پیشگیری کرد.
وی با بیان اینکه ایرانیان جزو مردمانی با بیشترین میزان مصرف نمک هستند، گفت: طبق بررسی ها 2 تا سه برابر استاندارد سازمان بهداشت جهانی در کشور نمک مصرف می شود.
وی اظهار کرد: طبق استاندارد جهانی میزان مصرف روزانه هر فرد میانسال پنج گرم نمک است در حالیکه در کشور ایران این میزان بین 10 تا 15 گرم است.
وی بیان کرد: میزان استاندارد مصرف نمک برای بچه ها حدود 2 گرم و سالمندان سه گرم در روز است ولی میزان مصرف بین 10تا 15 گرم در کشور است.
تبریزی اظهار کرد: مصرف بیش از اندازه نمک به افزایش پوکی استخوان، فشار خون و بیماری های قلبی عروقی و بیماری های کلیوی و پوستی می انجامد.
وی با اشاره به اینکه میزان مصرف روغن در کشور 2.5 برابر مصرف استاندارد جهانی است، گفت: مصرف بالای فست فود و غذاهای آماده که سرشار از نمک و روغن است از مشکلات غذایی کشور به شمار می رود.
وی با اشاره به اینکه در کشور به میزان سه برابر توصیه شده شکر مصرف می شود و این قابل پیشگیری است، ادامه داد: کم تحرکی دومین عامل خطرناکی است که جامعه را تهدید می کند و جامعه ایرانی جامعه ای ساکن است که پشت میزنشینی و محیط خانه های آپارتمانی موجب شده است تا حدود 76 درصد از جمعیت کشور کم تحرک و بی تحرک باشند.
وی با تاکید بر اینکه با روزی 30 دقیقه پیاده روی تند می توان جامعه ساکن را به یک جامعه فعال و پر تحرک تبدیل کرد، اضافه کرد: سومین عامل موثر در مرگ و میر، شیوع مصرف قلیان در بین 2.5 درصد از جمعیت و سیگار در بین 30 درصد از افراد جامعه است.
وی شیوع مصرف قلیان و سیگار را در بین بانوان رو به افزایش بیان کرد و گفت: عامل خطر چهارم الکل است که امروزه سلامت جامعه را تهدید می کند.
وی از عوامل خطر بیولوژیک در زمینه مرگ و میر بر اثر بیماری های غیر واگیر به فشار خون بالا، قند خون، چاقی و کلسترول بالا اشاره کرد.
به گزارش ایرنا از یکم تا هشتم اردیبهشت ماه هفته سلامت نامگذاری شده و شعار این هفته در سال جاری ' زندگی سالم با نشاط و امید ' است.
7125/3072 ** خبرنگار: طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
کد N1685011

وبگردی