آفتاب

هیجان را چاشنی سفرتان کنید

هیجان را چاشنی سفرتان کنید

همشهری دو : هزینه بالای اقامت، یکی از مهم‌ترین عوامل بازدارنده از سفر است.

 اما شما مي‌توانيد با يك خلاقيت هم اين هزينه را از سفرتان حذف كنيد و هم خاطره اين سفر را براي هميشه در ذهن همسر و فرزندان‌تان ماندگار كنيد. براي اين كار كافي‌است يك چادر مسافرتي تهيه كنيد. حتي مي‌توانيد چادر مسافرتي را از دوستان‌تان به امانت بگيريد. چند سالي است كه اسكان در چادر به يك شيوه رايج در ميان گردشگران تبديل شده و در بسياري از شهرها نيز محل‌هاي مشخصي براي چادر زدن طراحي شده كه هم امكانات نسبتا مناسبي دارند و هم امنيت‌شان تأمين شده است. البته چادر زدن هم نكات خاص خودش را دارد كه بايد حتما رعايت كنيد.

پيش از برپا كردن چادر بايد زير آن را كاملا صاف كنيد. هواي بهار اهل غافلگير كردن است. اغلب چادرها ضدآب هستند اما حتما يك قطعه پلاستيك براي روي چادر و يك زيرانداز پلاستيكي براي زير چادر درنظر بگيريد. اگر در محل چادرزدن‌تان آلاچيق وجود داشت كه چه بهتر، خيالتان كاملا از جهت باران راحت مي‌شود و زير چادرتان هم آب نمي‌رود.

اگر تصميم گرفتيد در طبيعت چادر بزنيد، حواستان باشد كه در هر جايي نمي‌شود چادر زد. عمق دره‌ها، مسير سيلاب‌ها، نزديكي رودها، شيب‌هاي تند، نزديك آتش، در معرض وزش شديد باد و جايي كه حيوانات و حشرات خطرناك وجود دارند، نبايد چادر زد. اين اشتباه مي‌تواند خاطره‌انگيزترين سفر شما را به تلخ‌ترين سفر تبديل كند.

قبل از نصب چادر، به جهت وزش باد دقت كنيد. چون ممكن است هنگام شب، شدت باد زياد شود و چادر را به‌شدت تكان دهد. سعي كنيد چادر را در پناه موانع طبيعي موجود مانند درخت و ديوار يا حتي پشت اتومبيل‌تان برپا كنيد. ورودي چادر را پشت به باد قرار دهيد و تعدادي از وسايل سنگين سفرتان مانند ساك و چمدان را داخل چادر قرار دهيد تا اگر از چادر بيرون رفتيد، باد آن را جابه‌جا نكند.

هرچقدر كه چادرها در برابر نفوذ آب مقاوم هستند، به همان ميزان مي‌توانند گرما را در خودشان انبار كنند. پس به فكر فردا صبح و طلوع خورشيد هم باشيد. اگر چادرتان درست در برابر جهت طلوع خورشيد باشد، همان ابتداي صبح مجبور مي‌شويد براي فرار از گرما چادر را جمع كنيد.

اگر گروهي به مسافرت مي‌رويد و تعداد چادرها بيش از يكي است، بهتر است آنها را نزديك هم برپا كنيد تا هم حفاظت از آنها راحت‌تر باشد و هم مشكل كمتري با باد داشته باشيد. ضمن اينكه ارتباط شما با همسفران‌تان هم راحت‌تر مي‌شود. بهترين كار هم اين است كه چادرها را طوري برپا كنيد كه ورودي آنها روبه‌روي هم باشد.

زيپ در و پنجره چادر بايد هميشه بسته باشد تا حشره و جانور نتواند وارد آن شود. هنگام خواب هيچ‌چيز، بالاخص مواد خوراكي نبايد خارج از چادر باشد چون ممكن است جانوران را به سمت چادر بكشد. براي روشن كردن فضاي داخل چادر هم فقط از چراغ قوه استفاده كنيد و از وسايلي همچون گاز پيك‌نيكي كه آتش دارد، بپرهيزيد. حتي كشيدن سيگار در داخل چادر مي‌تواند خطرآفرين باشد چون پارچه چادرهاي مسافرتي به‌شدت قابل احتراق است.

تقريبا هيچ‌كسي با بازكردن چادرها مشكلي ندارد چون عموما فنري هستند و خودشان خودبه‌خود باز مي‌شوند. اما هميشه عده‌اي را خواهيد ديد كه در حال كلنجار رفتن با چادر براي بستن آن هستند. پس حتما قبل از سفر، روش بستن چادر را بياموزيد. كار پيچيده‌اي نيست اما حتما بايد از كسي بياموزيد.

کد N1684961

وبگردی