آفتاب

هنر و رسانه، در نقش الگوی سلامتی- دکترنصیردهقان *

هنر و رسانه، در نقش الگوی سلامتی- دکترنصیردهقان *

در دنیای امروزی ارتقای کیفیت زندگی و به نوعی عرض عمر افراد مورد توجه ویژه قرار گرفته است و تمایل به حفظ سلامتی و شادابی از طریق افزایش سطح سواد سلامت در جامعه خودنمایی می کند.

نقش مهم رسانه، هنر نشان دادن وضعیت و شرایط واقعی موجود به مردم و البته مسئولان تصمیم ساز است.
در واقع سواد سلامت شامل مجموعه ای از دریافت، ادراک، آگاهی و به کارگیری اطلاعات در خصوص سلامتی جسم و روان آدمی است که می تواند هم تراز توانایی و مهارت های ضروری زندگی قرار گیرند. افراد هوشمند و موجه می توانند فرهنگ سالم زیستن را به بدنه جامعه تزریق نمایند.

** هنرمند در نقش الگوی واقعی
در حقیقت همان گونه که اهالی هنر می توانند در گفتار و شیک پوشی معیار انتخاب افراد قرار گیرند، به واسطه شخصیت حقوقی پر اهمیت ایشان در جامعه می بایست با منش والا، اخلاق و رفتار سالم خود، الگوی مناسبی جهت خیل عظیم جوانان کشورمان نیز تلقی شوند.
با توجه به تاثیر شگرف اهالی هنر به طور ویژه بر گروه سنی نونهال و نوجوان ما، چه نیکوست که درصدد آموزش های مهارت های زندگی با رویکرد بهبود سلامت روان آنان تلاش کنند؛ از سوی دیگر انتقال این آگاهی چه مسیری ثمربخش تر از اسباب رسانه که در میان ایرانیان بخش عمده ای از اوقات فراغت روزانه اشان را به خود اختصاص داده است.
تاثیر شگرف هنر و رسانه در جامعه بر کسی پوشیده نیست؛ لذا به نظر می رسد که ایجاد و توسعه ' ژانر سلامت ' و همچنین آموزش مربیان حوزه هنری در باب سلامت و ساخت فیلم ها و سریال هایی با موضوعاتی در خصوص سلامت جسم و روان هم تراز موضوعات جذاب اجتماعی، به عنوان یک ضرورت در عصر حاضر به شمار می رود.
چه بسا بیماری های مختلفی که اگر به خوبی پیشگیری و یا حتی به موقع تشخیص داده می شدند، قابل درمان تر و البته با صرف هزینه و انرژی کمتری بودند و تنها به دلیل عدم آگاهی منجر به صدمات جبران ناپذیری گردیده اند.
چنان که عرض آن رفت، افزایش سطح سواد عمومی جامعه در حوزه بهداشت و سلامت اجتناب ناپذیر و امری ضروری تلقی می شود.

** افزایش ظرف تحمل
روشن است که جهت بهبود شرایط موجود، آستانه تحمل و درک اهمیت گفتگوی بدون تخریب را بالاتر ببریم.
همانا با بهره گیری دیدگاهی کل نگر، برنامه ریزی استراتژیک، هدفمند و تخصصی در جامعه مان می توان ' مدیریت رسانه ' را اهدافی گام به گام، در راستای آموزشی اثر بخش، ظریف و تخصصی ارائه نمود تا اینکه اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.
از طرفی می توان به جای برگزاری نشست های تخصصی بعضا کسل کننده حوزه سلامت (که عموما چندان پربیننده هم نیستند) از مجرای ظریف رسانه، افزایش طول و عرض زندگی در جامعه مان را بالاتر ببریم .
همچنین در راستای مسئولیت اجتماعی هنرمندان پیشنهاد می شود تا اقداماتی را در زمینه حمایت از بیماری های خاص به طور ویژه با بهره گیری از قدرت نفوذ بالای فضای مجازی در کشورمان انجام دهند.
به نظر می رسد که متولیان سلامت جامعه از وزارت محترم بهداشت و درمان گرفته تا دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، می توانند با پشتیبانی اهالی هنر و رسانه، در جهت فرهنگ سازی و انتصاب ' سفیران سلامت ' در کشور به خوبی بهره برداری نمایند.
البته در سالیان اخیر نمونه ها و فعالیت های موفقی نیز در خصوص بیماری های پر اهمیتی مانند ایدز پرداخته شده که قابل تقدیر بوده اند و امید آن است ارباب جراید و رسانه های گروهی این موضوع را به عنوان یک دغدغه پذیرفته و نقش شان را به خوبی بازی نمایند.

*دکتر نصیر دهقان
نویسنده و مدرس دانشگاه
پزشک منتور مهارت های زندگی
کد N1684637

وبگردی