آفتاب
با وجود تولید ۸۰۰ هزار تن محصول؛

سهم اندک محصولات کشاورزی ایلام در صادرات به عراق از مرز مهران

سهم اندک محصولات کشاورزی ایلام در صادرات به عراق از مرز مهران

ایلام-در حالی محصولات کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های صادراتی در مرز مهران است که سهم خود استان ایلام با وجود تولید ۸۰۰ هزار تن محصول کشاورزی، بسیار اندک است.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: ایلام یکی از مهم‌ترین مناطق مستعد تولیدات محصولات کشاورزی است، این استان با توجه به وجود آب و هوای چهار فصل دارای تنوع کشت انواع محصولات کشاورزی است که وجود و نزدیکی مرز مهران برای صادرات یک مزیت بسیار بزرگ است که مورد غفلت واقع‌شده است.

لیموترش و لیموشیرین، زیتون، گردو، انگور، انار، انجیر، زردآلو از مهم‌ترین محصولات باغی، خیار، انواع صیفی و سبزی، گندم، جو، کلزا، زعفران، چغندر از مهم‌ترین محصولات زراعی استان ایلام است.

مقدار تولید سالانه فرآورده‌های دامی استان ۱۶۵ هزار تن انواع تولیدات شامل گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، تخم‌مرغ، عسل و شیر خام است مقدار تولید سالانه فرآورده‌های دامی استان ۱۶۵ هزار تن انواع تولیدات  شامل گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، تخم‌مرغ، عسل و شیر خام است که عمده این فرآورده‌های دامی افزون بر نیاز مصرف داخل استان است و توان صدور آن‌ها به بازارهای داخلی و خارج کشور وجود دارد.

در یک سال گذشته (سال ۹۵) یک‌میلیون و  ۳۷۵ هزار و ۷۸۰ تن محصولات کشاورزی از طریق پایانه بین‌المللی مهران به عراق صادرشده که ارزش ریالی این میزان محصول صادرشده به کشور عراق ۲۸۰ میلیارد ریال بوده ولی در این بین سهم خود استان بسیار اندک بوده است.

علت سهم اندک ایلام از صادرات در مرز مهران

حجت عارف مدیر جهاد  کشاورزی شهرستان مهران در این خصوص به خبرنگار مهر اظهار داشت: در خصوص صادرات محصولات کشاورزی باید گفت که مرز مهران یک مرز بین‌المللی است و علاوه بر استان‌های کشور از دیگر کشورها نیز به شرط رعایت مسائل قرنطینه‌ای گواهی بهداشت صادرات انجام می‌گیرد.

وی افزود: دوم اینکه از دو سال گذشته بنا بر اهمیت کشت محصولات دانه‌های روغنی، شهرستان مهران بعد از دهلران به عنوان دومین شهرستان درکشت کلزا مطرح‌شده و هم‌اکنون محصول تولیدی توسط اداره غله خرید تضمینی و در بورس ارائه می‌شود.

عارف افزود: از طرفی دیگر رویکرد وزارت جهاد کشاورزی با توجه به اقلیم خشک منطقه مبتنی برکشت محصولاتی است که آب کمتری مصرف می‌کنند،  همچنین با توجه به افت سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش شدید بارندگی کشت محصولات پرمصرف  از نظر علمی توجیه‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: باید با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم‌تر سهم محصولات کشاورزی تولیدی استان در فرآیند صادرات را بیشتر کرد.

توانایی صادرات محصولات کشاورزی ایلام وجود دارد

سید محمد تراب میری رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان ایلام دارای ۳۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی است که از این مقدار ۸۰ هزار هکتار آن آبی و ۲۶۰ هزار هکتار دیم است.

 سالانه ۸۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی در استان ایلام تولید و عرضه می‌شود وی افزود: سالانه ۸۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی در استان ایلام تولید و عرضه می‌شود که بخشی از این محصولات به دلیل نبود صنایع تکمیلی و بسته‌بندی به صورت فله‌ای و با قیمت نازل به کشور عراق صادر می‌شود.

میری اظهار داشت: هم‌اکنون استان ایلام درزمینهٔ تولید فرآورده‌های دامی ازجمله گوشت مرغ و قرمز یکی از استان‌های مهم کشور محسوب می‌شود به طوری که سالانه ۵۰ هزار تن گوشت مرغ و ۲۵ هزار تن گوشت قرمز طی سال در این استان تولید می‌شود.

این در حالی است که هم‌اکنون حضور ایلام در این بازار بسیار نازل و کم است و سال گذشته بیش از ۱۳ هزار تن گوشت مرغ به کشور عراق صادر شد که سهم استان ایلام تنها ۵۰۰ تن بوده است.

کد N1684590

وبگردی