آفتاب

اخلاق مداری و دوری از تخریب، زمینه ساز شکل گیری رقابت سالم

اخلاق مداری و دوری از تخریب، زمینه ساز شکل گیری رقابت سالم

رشت - ایرنا - انتخابات اصل مهم در ساختار سیاسی و بزرگترین نماد مردم سالاری دینی در ایران اسلامی است و بر این اساس توجه به آموزه های دینی، اخلاق مداری و دوری از تخریب در آزمون بزرگ سیاسی، امری مهم و زمینه ساز شکل گیری رقابت سالم است.

بر اساس اصل ششم قانون اساسی در نظام جمهوری اسلامی ایران؛ امور کشور باید به اتکای آرای عمومی اداره شود، از راه انتخابات، انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظیر این ها، یا از راه همه پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون تعیین می شود.
با توجه به این اصل، در جمهوری اسلامی ایران، اداره حکومت و قانونگذاری در چارچوب اصول قانون اساسی با اداره و نظر ملت تعیین می شود و برگزاری انتخابات، در حقیقت تبلور اراده و خواست مردم است.
ایران اسلامی حدود 20 روز دیگر شاهد برگزاری انتخاباتی است؛ پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که 29 اردیبهشت ماه جاری در سراسر میهن اسلامی برگزار می شود.
آنچه که در گرماگرم رقابت های انتخاباتی میان کاندیداها و هواداران آنان مهم است، اینکه با رعایت اخلاق و پرهیز از تخریب یکدیگر ، انتخابات سالمی را رقم بزنند و برای حضور حداکثری مردم بمنظور بیمه شدن نظام اسلامی در برابر تهدیدات دشمن، تلاش کنند. همه باید به این مهم توجه داشته باشند که با دوری از تخریب رقبا و با اعلام برنامه ها و شناساندن خود، به مردم در انتخاب نامزد اصلح کمک کنند.
امام جمعه رشت و نماینده ولی فقیه در استان گیلان در سخنانی با اشاره به در پیش بودن انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا بر ضرورت حفظ حرمت ها در جریان رقابت ها تاکید و بیان کرد: همه فرزندان انقلاب اسلامی هستند و تسلیم رأی مردم خواهیم بود و در جریان رقابت ها، باید حرمت ها حفظ شود.
آیت الله زین العابدین قربانی با تاکید بر اهتمام به سیره امیرالمومنین (ع) اظهار داشت: حضرت علی در پی منصب نبود، مبادا که کاندیدایی برای کسب منصب شورای شهر و یا ریاست جمهوری، فضایل اخلاقی و انسانی را زیر پا بگذارد و آبروی دیگران را بریزد.
حفظ آبرو و شخصیت دیگران و سعی در پرداختن به عیوب خود و رفع آن، عیب و چشم پوشی از آنچه سودی برای دنیا و آخرت ندارد؛ از بهترین کارهاست که توسط بزرگان دین بسیار سفارش شده، به طوری که حفظ حرمت و آبروی مومن بارها در آیات و روایات مورد تاکید قرار گرفته است.
امام صادق (ع) می فرمایند: حرمت مومن از حرمت کعبه بالاتر است، به گونه ای که مال مومن را دارای حریمی چون خودش در نظر گرفته اند ، اسلام آبروی مسلمان را بسیار ارزشمند می داند و ریختن آن را بسیار خطرناک و گناهی بزرگ شمرده است.

** رعایت مسایل اخلاقی، یکی از سخت ترین مراحل انتخابات
استاد حوزه و دانشگاه و امام جمعه موقت رشت گفت: رعایت مسایل اخلاقی، یکی از سخت ترین مراحل انتخابات توسط نامزدها در تبلیغات است.
حجت الاسلام غلامرضا شفیعی زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اخلاق مداری و توجه به آن یکی از مهمترین شاخصه ها در انتخابات به شمار می رود که در نظام جمهوری اسلامی، موضوع رعایت اخلاق دینی در انتخابات بسیار مهم است.
وی با تاکید بر رعایت موارد اخلاقی و اصول دینی توسط نامزدها و طرفدارانشان در جریان رقابت های انتخاباتی اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران، دینی است بنابراین ما بایستی در این نظام دینی شاخصه هایی را رعایت کنیم.
حجت الاسلام شفیعی زاده با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری بیان داشت: معظم له نیز می فرمایند رعایت تقوی، اخلاق و ادب اسلامی در گفت و گو ، مناظره ها و مباحثات از مسایل مهم و قابل توجه انتخابات است.
وی خاطرنشان کرد: بداخلاقی های انتخاباتی به کل جامعه و مسیر انتخابات آسیب می رساند، بنابراین ضروری است تا همه از این بداخلاقی ها دوری کنند.
وی با بیان این که بداخلاقی های انتخاباتی مصادیق فراوانی دارد اما البته به معنی این نیست که همه به این مصادیق دست می زنند، تصریح کرد: تهمت زدن از طریق رواج شایعات، دروغ، افترا، تخریب رقیب، بزرگ نمایی مشکلات، وعده ها و شعارهای دست نیافتنی و اسراف در هزینه های تبلیغات از جمله مصادیق بداخلاقی های انتخاباتی است.
حجت الاسلام شفیعی زاده با بیان اینکه نامزدهای انتخاباتی نباید وعده های بلند پروازانه و دروغینی که نمی توانند به آن عمل کنند، بدهند، اظهار کرد: ورود نکردن در زندگی و حریم خصوصی رقبا از جمله دیگر مواردی است که بایستی در تبلیغات انتخاباتی مورد توجه نامزدها قرار گیرد.
امام جمعه موقت رشت بیان داشت: نامزدهای انتخابات علاوه بر اینکه خودشان موارد یاد شده را رعایت می کنند، بایستی از طرفدارانشان بخواهند که آنها را مراعات کنند.

** ضرورت توجه به تاکیدات دینی و رعایت اخلاق در انتخابات
حجت الاسلام محمد لاکانی استاد حوزه و کارشناس امور دینی نیز با تاکید بر ضرورت رعایت اخلاق و موارد سفارش شده در دین مبین اسلام در انتخابات گفت: اخلاق مداری، ضرورت رقابت سالم است که همه نامزدها بایستی به این مهم توجه داشته باشند.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه در آموزه های دینی، بر حفظ آبروی یکدیگر تاکید شده، اظهار کرد: نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بایستی به این آموزه های دینی توجه داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: نقد منصفانه مورد قبول اسلام است اما نقد نباید از دایره اخلاق و اسلام خارج شود که آموزه های دینی ما و اسلام، هرگز این گونه نقد را قبول ندارد.
این کارشناس امور دینی با تاکید بر این مطلب که کاندیداها و طرفداران آنان نباید یکدیگر را تخریب کنند، تصریح کرد: افرادی که از سوی هیات های نظارت تایید می شوند، افراد صالحی هستند بنابراین مردم بایستی آگاه باشند و به حرف هایی که ریشه در حقیقت ندارد، توجه نکنند.
وی بیان داشت: زمانی که نامزدهای انتخاباتی و طرفدارانشان اخلاق را در تبلیغات رعایت کنند، آن وقت مردم دغدغه کمتری برای انتخاب نامزد اصلح دارند بنابراین ضروریست تا کاندیداها بدون توجه به هر چیزی دیگر، به شناساندن خود و بیان برنامه هایشان اقدام کنند.
حجت الاسلام لاکانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت انتخابات در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: حضور حداکثری و انتخاب اصلح، حائز اهمیت است و مردم بایستی به این دو وظیفه مهم توجه داشته باشند.

** همه نامزدهای تایید صلاحیت، قابل احترامند
عبدالغفار یوسفی فعال سیاسی استان گیلان نیز بیان داشت: همه نامزدهای انتخابات که از سوی هیأت های اجرایی و نظارت تایید می شوند، قابل احترام هستند.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با تاکید بر ضرورت احترام نامزدها به یکدیگر و توجه به این مهم از سوی طرفدارانشان افزود: آنچه که در یک رقابت سالم، مهم و قابل توجه است؛ رعایت اخلاق مداری و پرهیز از تخریب نامزدهاست.
وی با اشاره به اهتمام نامزدهای انتخاباتی به ضرورت توجه به اخلاق در انتخابات اظهار کرد: معمولا برخی از طرفداران با توجه به تفاوت های فرهنگی و نوع نگاه ها در قضاوت ها، دچار بداخلاقی هایی می شوند که این افراد در واقع به نامزد مورد علاقه خود ضربه وارد می کنند.
این فعال سیاسی ایجاد فضای رقابت سالم را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: رعایت نشدن مولفه های اخلاق از سوی برخی طرفداران نامزدها، کار ناپسندی است که بایستی از آن دوری کنند.
یوسفی با بیان اینکه هر نامزد انتخاباتی برای معرفی خود بایستی تنها به بیان برنامه هایش بپردازد و احترام رقیب را حفظ کند، گفت: طرفداران نامزدها نیز می توانند برای بیان محاسن کاندیدای خود اقدام کنند.
وی افزود: عرف تبلیغات در انتخابات نیز همین است که نامزدها بتوانند با بیان محاسن خویش و حفظ احترام رقیب، در قلب مردم جا پیدا کند.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، 29 اردیبهشت ماه جاری در سراسر میهن اسلامی برگزار می شود.
بر اساس آخرین تقسیمات کشوری ، استان گیلان دارای 16 شهرستان، 52 شهر و 43 بخش، 109 دهستان و 2 هزار و 583 آبادی دارای سکنه است.
فرایند أخذ رأی پنجمین دوره‌ شوراهای اسلامی شهر در آستارا، بندرانزلی، لاهیجان، لنگرود و تالش بصورت الکترونیکی انجام خواهد شد. مردم در هرکدام از این شهرها باید هفت عضو شورای اسلامی را انتخاب کنند.
مردم در شهر رشت 11 عضو شورا و در 46 شهر دیگر نیز پنج عضو شورا را انتخاب می کنند.
گزارش از: شادی خورشیدی سدهی ** انتشاردهنده: امیرحسین کبیری
7286/2007
کد N1684579

وبگردی