آفتاب
به بهانه حضور چهره سینمایی

نسبت نامزدهای انتخابات با فرهنگ و هنر چیست/ اقتصاد محور می‌شود

نسبت نامزدهای انتخابات با فرهنگ و هنر چیست/ اقتصاد محور می‌شود

در حالی فضای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم داغ می‌شود که هنوز حرف جدی و اجرایی از ۶ نامزد مربوطه در زمینه امور فرهنگی هنری شنیده نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، با مشخص شدن نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و آغاز برنامه‌های تبلیغاتی کم کم مشخص می‌شود که هر کدام از آنها بر چه محورهایی بیشتر تمرکز کرده و برای آینده کشور طرح و برنامه دارند.

گرچه تا امروز آنچه بیشتر از همه نامزدها شنیده و خوانده شده است، مطالبی درباره مسایل اقتصادی است و همچون بسیاری از انتخابات گذشته مسایل فرهنگی یا اصلا در محورهای برنامه ها دیده نمی شود و یا در روزهای نزدیک به روز رای‌گیری و آنهم با هدف جمع آوری رای بیشتر و جذب جامعه فرهنگی هنری به حرفای این افراد اضافه خواهد شد، اما یکی از نکاتی که اشاره به آن لازم است اینکه در برنامه ای که شامگاه ۳ اردیبهشت در شبکه یک سیما پخش شد و طی آن قرعه‌کشی برای مشخص شدن زمان پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها در شبکه های رادیو و تلویزیون انجام شد از بین ۶ نامزد تنها یکی از آنها نماینده‌ای با سابقه هنری معرفی کرده بود. سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون که به عنوان نماینده محمدباقر قالیباف در این مراسم حضور یافته بود در کارنامه خود ساخت فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی موفقی را دارد و حضور مشخص وی در کنار یک چهره سیاسی را می‌توان اتفاقی قابل اعتنا دانست.

به نظر می‌رسد حضور مشاور و نماینده با تجربه و سابقه فعالیت هنری و فرهنگی در کنار همه نامزدهای انتخاباتی یک ضرورت است تا بار دیگر تجربه‌های گذشته تکرار نشود که بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی بدون توجه به شاخصه‌های فرهنگی هنری و پیوست‌های فرهنگی انجام گیرد و پس از سال‌ها نتیجه و تاثیر اجرایی شدن آنها خودش را بر فرهنگ جامعه نشان دهد.

حال باید دید قالیباف هم تا چه اندازه از ظرفیت حضور یک چهره هنری و مشاوره‌های او استفاده می‌کند و به مرور در برنامه‌هایی که از سوی وی اعلام می‌شود ردپای مسایل فرهنگی پررنگ‌تر می‌شود. همچنین با توجه به سابقه او در شهرداری تهران که بخش مهمی از فعالیت‌های هنری و فرهنگی یک شهر را تحت پوشش خود قرار می‌دهد انتظار می‌رود که برنامه‌ریزی فرهنگی در برنامه‌هایی که وی به عنوان رییس‌جمهوری احتمالی آینده در نظر دارد مشخص‌تر بیان شود.

در چنین شرایطی باید دید ۵ نامزد دیگر چه برنامه‌هایی در حوزه فرهنگ و هنر دارند و البته با نگاهی به کارنامه دولت فعلی به ریاست حجت‌الاسلام روحانی که او نیز یکی از نامزدهای فعلی انتخابات است می‌توان از او بیشتر از همه توقع داشت که نگاهی جدی به کارنامه خود در زمینه فرهنگ و هنر داشته باشد زیرا عملکرد دولت وی در این زمینه جای نقد و تامل جدی دارد.

در مراسم قرعه‌کشی برنامه‌های انتخاباتی صدا و سیما علی نیکزاد رییس ستاد انتخاباتی حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، حسام الدین آشنا به نمایندگی از حسن روحانی، سید محمود رضوی به نمایندگی از محمدباقر قالیباف، سید محسن سیدحسین  نماینده سید مصطفی میرسلیم، ابوالقاسم خوشرو نماینده اسحاق جهانگیری و مهدی فراهانی نماینده سید مصطفی هاشمی‌طبا حضور داشتند.

کد N1684174

وبگردی