آفتاب
پیامبر رحمت محور وحدت اسلامی؛

مبعث؛ خاستگاه وحدت شیعه و سنی/خراسان جنوبی الگوی وحدت و امنیت

مبعث؛ خاستگاه وحدت شیعه و سنی/خراسان جنوبی الگوی وحدت و امنیت

بیرجند- خراسان جنوبی به عنوان یکی از امن‌ترین استان های کشور بی شک این امنیت پایدار را مرهون وحدت عملی بین شیعه و سنی است که الگویی در ایران اسلامی و جهان اسلام است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: آشوبی خلوت حرا را برآشفته است، نسیم آسمانی همراز روحی مانوس با آسمان می‌شود، ناگاه جبرائیل ندا می‌دهد؛ بخوان به نام پروردگارت..

ستاره ای که فروغ آتشکده‌ها را خاموش کرد و خنکای گوارای کلامش آتش نمرودیان را به خاکستر نشاند اینک پیام رسالت نجوا می‌کند. آری محمد(ص) امروز منادی پیام حق می‌شود، او امروز عازم پیکار با بت‌ها می‌شود.

آری، در روزگاری که پدر با دستان خود دخترکش را زیر خاک های سرد زنده به گور می‌کرد، دست سازه های سنگی دست بشر معبود می‌شدند و جهالت قلب محمد(ص) را به درد آورده بود، او قاصد دل های بیمار می‌شود.

اسلام آمد و خورشید معرفت اسلامی را بردلها و ذهن‌ها تاباند و با وجود جهات عالم و نامساعد بودن اوضاع واحوال، این کاروان رشد و ترقی انسانی با سرعت پیش رفت و تنها دلیل آن نیز وحدتی بود که محمد(ص) بین مسلمانان ایجاد کرده بود.

پیامبر اکرم (ص) به وجود آورنده وحدتی بود که در آن اختلافات قومی، نژادی، زمانی و جنسی جایگاهی نداشت و محور وحدت در جامعه اسلامی را حول حبل الله می‌دانستند و همین امر سبب شد که در مدت کوتاه دین اسلام مرزهای خاکی و آبی را در هم نوردد و به تمام عالمیان معرفی شود.

وحدت، یکی از مهم‌ترین آثار و برکات بعثت است

سرپرست اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه دوران قبل از بعثت برای بشریت بحرانی شده بود، اظهار داشت: در این شرایط جهالت فراوان، قتل و غارتگری رواج یافته بود و به طور کلی مردم از اخلاق فاصله گرفته بودند بنابراین خداوند نبی مکرم اسلام را فرستاد تا بنا به گفته قرآن راه را به مردم نشان دهد.

حجت الاسلام احمد رضایی با بیان اینکه بعثت یعنی انقلاب ارزش‌ها، بیان کرد: تزکیه و پرورش روح، رساندن مردم به مقام عبودیت، تحکیم وحدت بین انسان‌ها، ترویج فضائل اخلاقی و ایجاد و توسعه عدالت اجتماعی از دیگر عوامل بعثت پیامبر به شمار می‌رود.

وی، ایجاد اتحاد و وحدت بین مردم را یکی از آثار و برکات مهم بعثت عنوان کرد و گفت: مردم در زمان قبل از بعثت متفرق شده بودند و هر کس دنبال برنامه خود بود اما  زمانی که پیامبر مبعوث شد همه دور یک شخصیت چرخیدند.

سرپرست اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه پیامبر پیغام خدا را اینگونه رساند که به ریسمان خدا چنگ زنید و متفرق نشوید، عنوان داشت: در اینجا پیامبر(ص) محور وحدت قرار گرفت و مردم را همانند مهره های تسبیح به یکدیگر وصل کرد.

اسلام منهای وحدت اسلام ناب نخواهد بود

رضایی با بیان اینکه خداوند ضمن اینکه مردم را به وحدت دعوت می‌کند هشدار می‌دهد که از یکدیگر متفرق نشوید، بیان داشت: اسلام منهای وحدت اسلام ناب نخواهد بود و رخنه بزرگ در پیکره اسلام ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه وحدت سبب شد که انسان های ناتوان به توانمندی برسند و غیرممکن‌ها ممکن شود، افزود: وحدت در واقع قدرت و توان مردم را بیشتر و قدرت عظیم برای مسلمانان به وجود آورد.

سرپرست اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: بنابراین اگر روزی مسلمانان متفرق شوند شاهد غلبه دشمنان بر آن‌ها خواهیم بود.

رضایی با اشاره به اینکه مرحوم سید جمال در کتاب خود راه هایی برای رسیدن به وحدت بیان کرده است، گفت: اگر بخواهیم مسلمانان به وحدت برسند باید از طریق رسانه های زمان آگاهی بخشی به آن‌ها را دنبال کنیم.

وی، ایجاد حکومت واحده اسلامی را یکی دیگر از راه های رسیدن به وحدت دانست و افزود: اگر مسلمانان همه جا همانند طواف خانه کعبه کنار هم قرار گیرند بزرگ‌ترین قدرت عالم خواهند شد.

اتحاد مسلمانان باید بر محور قرآن باشد

سرپرست اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه اتحاد مسلمانان باید بر محور قرآن باشد، بیان داشت: باید عالمان دینی با یکدیگر بنشینند و مشکلات و عوامل تفرقه را از چهره اسلام پاک کنند.

رضایی اضافه کرد: تاسیس موسساتی برای نزدیک کردن مسلمانان به یکدیگر، شناسایی عوامل تفرقه و کنار گذاشتن آن، داشتن رهبری واحد، پرداختن عالمان دینی به مسئله وحدت، جلوگیری از اهانت به مقدسات فرق و مذاهب، اقدام متقابل حول مشترکات و ایمان به وحدت اسلامی از دیگر راه های رسیدن به وحدت است.

وی همچنین به موانع وحدت و عوامل ایجاد تفرقه بین امت اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین این عوامل عدم توجه به محورهای اصلی وحدت یعنی قرآن و قبله می‌تواند باشد.

[cite]یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد تفرقه عدم توجه به محورهای اصلی وحدت یعنی قرآن و قبله است.سرپرست اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اضافه کرد: همچنین توهین به مقدسات یکدیگر تحت تاثیر نفوذ بیگانگان یکی دیگر از عواملی است که سبب تفرقه بین مسلمانان می‌شود.

رضایی با بیان اینکه در طول تاریخ انقلاب اسلامی ایران یکی از شعارهای مهم آن وحدت بوده است، بیان کرد: وحدت موجود در کشور بین فرقه‌ها سبب شده که امروز کشور نسبت به دیگر کشورهای اسلامی از موقعیت بسیار بهتری برخوردار باشد.

وی تأکید کرد: همه مسلمانان باید تلاش کنند تا از مناسبت هایی از جمله عید مبعث، ماه مبارک رمضان، رحلت و ولادت پیامبر(ص) که بین همه آن‌ها مشترک است برای تحقق وحدت استفاده کنند تا جهان اسلام ید واحد شود.

وحدت و توحید پیام اصلی بعثت است

امام جمعه فردوس نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت:وحدت و همدلی بین مسلمانان و توحید پیام اصلی بعثت است و جامعه اسلامی امروزه نیاز مبرم به این پیام دارد.

حجت الاسلام محمدرضا بابایی یکی از دلایل مهم بعثت پیامبر را احیاء اخلاقیات و ایجاد وحدت در جامعه عنوان کرد و گفت:  پیامبر توانست در مدت کوتاهی اسلام را به تمام جهان معرفی کند و دلیلش نیز این بود که پیامبر(ص) همه اخلاقیاتش را از قرآن گرفته بود.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم اخلاق پیامبر(ص) را که خلق قرآن است را در جامعه پیاده کنیم وحدت، معنویت و همه ارزش های اسلامی در جامعه پیدا می‌شود.

وی با بیان اینکه خداوند به پیامبر (ص) دستور داد تا همه اهل کتاب را برای یک اشتراک که خداوند است، دور هم جمع کند، عنوان داشت: از این رو ما مسلمانان نیز باید وحدت را در جامعه اسلامی حفظ و تحت ولایت، منویات اسلام را پیاده کنیم.

امام جمعه فردوس با بیان اینکه دشمنان اسلام در صدد ایجاد تفرقه بین مسلمانان بوده و در این زمینه بسیار کار کرده‌اند، بیان داشت: در این راستا دشمن با راه اندازی آژانس های خبری، ایجاد گروه های انحرافی و استفاده از توطئه های فراوان قصد تفرقه افکنی داشته تا بتواند جلوی حرکت اسلام را بگیرد.

بابایی اضافه کرد: بنابراین امت اسلامی باید دست وحدت به یکدیگر داده و تحت ولای امت اسلامی حرکت کنند تا بتوانیم جلوی توطئه های دشمنان ایستادگی کنیم.

اتحاد رمز پیروی بر دشمنان اسلام

امام جمعه اهل سنت بیرجند نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه وحدت تنها مربوط به امروز نیست، اظهار داشت: وحدت در قرآن آمده و خداوند دستور داده است که اگر وحدت داشته باشید در همه زمینه‌ها پیروز هستید.

وحدت موجود در کشور سبب موقعیت خوب ما ردر بین کشورهای منطقه به خصوص کشورهای اسلامی شده است مولوی احمد فاروقی با بیان اینکه امروز یکی از دلایل تسلط دشمنان به مسلمانان همین تفرقه است، بیان داشت: همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی باید متحد باشند تا بتوانند در مقابل دشمن مبارزه کنند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از نقشه های مهم دشمن ایجاد اختلاف بین مسلمانان بوده که تاکنون آن را انجام داده و مقداری نیز موفق شده است، عنوان داشت: همین که مسلمانان با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت توانایی مقابله با اسرائیل چهار میلیونی را ندارند به دلیل تفرقه است.

امام جمعه اهل سنت بیرجند اضافه کرد: مسلمانان بجای اینکه اسلحه را به سمت دشمن بگیرند آن را به سمت خود گرفته‌اند و همین امر سبب تسلط دشمنان شده است.

مولوی فاروقی، وحدت موجود در کشور را بسیار مثبت و ارزنده ارزیابی کرد و گفت: وحدت موجود در کشور سبب موقعیت خوب ما در بین کشورهای منطقه به خصوص کشورهای اسلامی شده است.

امروز که بیش از هزار و چهارصد سال از واقعه بعثت پیامبر(ص) می‌گذرد، بار دیگر دشمن تلاش دارد تا از روزنه تفرقه و اختلاف مسلمانان را از راه خود که همان تشکیل حکومت واحده اسلامی است، باز دارد بنابراین حفظ هوشیاری و وحدت شیعه و سنی یکی از نیازهای جدی امروز است.

کد N1684131

وبگردی