آفتاب
استاندار سیستان و بلوچستان:

اجرای مدل روستا- شهر از مهاجرت روستاییان جلوگیری و مهاجرت معکوس را محقق می کند

اجرای مدل روستا- شهر از مهاجرت روستاییان جلوگیری و مهاجرت معکوس را محقق می کند

زاهدان - ایرنا - استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه 51،5 درصد جمعیت این استان در روستاها زندگی می کنند به منظور جلوگیری از مهاجرت و تحقق مهاجرت معکوس باید مدل «روستا- شهر» به شکل جدی در این استان به اجرا درآید.

به گزارش ایرنا مدل روستا-شهر به معنی تغییر چهره‌ نواحی‌ روستایی از طریق‌ انطباق‌ عناصر زندگی‌ شهری‌ بر زمینه ‌های‌ ویژه‌ روستایی است یعنی‌ به‌ جای‌ تشویق‌ سرمایه ‌گذاری‌ در شهرها و مهاجرت یا انتقال‌ روستاییان‌ به‌ شهرها، با سرمایه ‌گذاری‌ در روستاها، آنان‌ را تشویق‌ کنیم‌ در جای‌ خود بمانند و بدین‌ ترتیب‌ آبادی های‌ کنونی‌ متحول می شود.
علی اوسط هاشمی دوشنبه شب در نشست ستاد بازآفرینی پایدار شهری سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: برای اجرای این مدل باید جذابیت های محیطی در اطراف روستاها شکل گیرد تا تمایل مردم این مناطق به مهاجرت به شهرهای بزرگ کم شود.
وی با بیان اینکه حاشیه نشینی در سیستان و بلوچستان حاصل فقر و نداری است گفت: ادامه روند مهاجرت روستاییان به شهرهای زاهدان، زابل، ایرانشهر، چابهار و کنارک و گسترش حاشیه نشینی در این شهرها معضل جدی استان است که باید با مدیریت مناسب در زمینه رفع آن اقدامات لازم را انجام داد.
وی افزود: باید زمینه ماندگاری 51،5 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان در روستاها با اجرای پروژه های مناسب بر اساس ظرفیت های جامعه روستایی فراهم شود و در مرحله بعدی مردم مناطق حاشیه نشین را ساماندهی کرد.
استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تا کنون اقدامات خوبی برای مناطق حاشیه ای شهرهای پایلوت استان شامل زاهدان، زابل، ایرانشهر، چابهار و کنارک انجام شده و اجرای سند جامع مدیریت یکپارچه فضای شهری نیز می تواند کمک خوبی برای ساماندهی و توانمندسازی حاشیه شهرهای استان باشد.
هاشمی تاکید کرد: سند جامع مدیریت یکپارچه فضای شهری سیستان و بلوچستان فعلا نسخه اورژانسی در مساله حاشیه نشینی به حساب می آید که برای نخستین بار در کشور برای پنج شهر این استان تنظیم شده است.
وی گفت: باید به واقعیت های حاشیه نشینی و راهکارهای جلوگیری از این معضل در سیستان و بلوچستان عمیق نگاه شود و ردیف های اعتباری استانی برای آن تعریف کرد.
وی اظهار داشت: اعتبارات سال 96 سیستان و بلوچستان در مقایسه با سال 95 حدود 190 درصد رشد داشته است که بر اساس برنامه ریزی 30 درصد این اعتبارات برای مساله حاشیه نشینی هزینه می شود.
استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: باید از هسته های مدیریت محلی و جریان های مردمی نیز برای حل مشکل حاشیه نشینی بهره گرفت.
هاشمی گفت: پنج هزار و 804 هکتار مناطق حاشیه ای در شهرهای زاهدان، زابل، ایرانشهر، چابهار و کنارک وجود دارد که باید تعیین تکلیف شود.
معاون توسعه فرهنگی و آموزشی سازمان برنامه و بودجه کشور در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت: بحث حاشیه نشینی و خدماتی که به مناطق اطراف و حاشیه شهرها داده می شود به هیچ عنوان محدود به اعتبارات ویژه سند جامع مدیریت یکپارچه فضای شهری سیستان و بلوچستان نیست.
محمدرضا واعظ مهدوی افزود: اعتبارات فراوانی را در سطح دستگاههای اجرایی و برنامه های عملیاتی داریم که در نقاط مختلف از جمله حاشیه شهرها مورد استفاده قرار می گیرد.
وی گفت: بر اساس تصمیم گیری های صورت گرفته 30 درصد از کل اعتبارات عمرانی سیستان و بلوچستان برای بهبود مسائل حاشیه شهرها استفاده می شود.
معاون توسعه فرهنگی و آموزشی سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: با توجه به اینکه وضعیت سند سکونتگاه بسیاری از اشخاصی که در مناطق حاشیه ای سکونت دارند نامشخص است مساله تعیین تکلیف اسناد مالکیت این مناطق در دستورکار قرار گرفته است.
عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سند جامع مدیریت یکپارچه فضای شهری سیستان و بلوچستان توسط این شرکت در حال تنظیم است.
مجید روستا افزود: این سند یک نوع مدل برنامه ریزی بازآفرینی شهری در کشور است که بنا به درخواست استاندار سیستان و بلوچستان تهیه آن از سال 95 در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: این سند برای نخستین بار در کشور در این استان در پنج شهر زاهدان، زابل، ایرانشهر، چابهار و کنارک تهیه و تدوین شده که کل فرآیند برنامه ریزی آن مشارکتی و محلی است.
وی گفت: همزمان با فرآیند تدوین برنامه نظام بودجه ریزی در قالب یک ردیف از محل توسعه متوازن منطقه ای 220 میلیارد ریال برای کمک به تحقق طرح ها و برنامه های این سند در دستورکار قرار گرفته و از طرف سازمان مدیریت تخصیص داده شده است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت و 19 شهرستان و 187 هزار و 502کیلومتر مربع وسعت پهناورترین استان کشور شناخته می شود که بنا به گفته علی اوسط هاشمی استاندار این استان افزون بر 51 درصد جمعیت استان در روستاها و بقیه در شهرها سکونت دارند.
3042** 6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی**انتشار دهنده: حیدر سرایانی
کد N1684022

وبگردی