آفتاب

نامزدهای انتخابات از بیان وعده‌های خلاف واقعیت و تخریب رقبا خودداری کنند

نامزدهای انتخابات از بیان وعده‌های خلاف واقعیت و تخریب رقبا خودداری کنند

رئیس قوه قضاییه با تأکید مجدد بر لزوم رعایت اصول اخلاقی در رقابت های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از همه کاندیداها خواست که از دادن وعده‌های خلاف واقعیت و بی‌اساس و همچنین تخریب رقبا خودداری کنند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی، با تبریک فرا رسیدن عید مبعث به تبیین برخی روایات در باب عظمت این روز بزرگ پرداخت و تصریح کرد: فهم اهمیت مبعث، متوقف بر تفکر در باب حقیقت بعثت است. متأسفانه ما براثر غفلت، اهمیت این اتصال عظیم بین زمین و آسمان به واسطه فردی انسانی که توانسته با عروج به عالی ترین مرتبه هستی با حقیقت هستی ارتباط برقرار کند را درک نمی‌کنیم.

 وی افزود: از آن‌جا که غالب ما آن حد از ارتباط عمیق با مبدأ هستی را نداریم، خداوند گوهری به نام  نبی و در رأس آن‌ها حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) را به انسان‌ها اعطا کرد تا به واسطه شرافت وجودی خود با حق متعال ارتباط برقرار کنند و با دریافت برنامه زندگی، آن را به بشریت ابلاغ کنند.

 وی با بیان این‌که «مشغولیات فراوان موجب غفلت از اهمیت رویداد بزرگی نظیر مبعث می‌شود، به جایگاه والای قرآن کریم به عنوان آیینه بازتاب دهنده حقایق عالم هستی اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه فضای زندگی ما عوض شده و از در و دیوار عالم، اشتغال و کثرت می بارد. علاوه بر اشتغالات دنیای گذشته در حال حاضر فضای مجازی، رسانه‌ها و ماهواره‌ها نیز به آن افزوده شده است که همگی موجب غفلت‌اند.

رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که «کنار رفتن پرده‌های غفلت باعث درک عظمت رویدادی مانند مبعث خواهد شد»، با اشاره به روایتی از امام جواد(ع) خاطرنشان کرد: ایشان می‌فرمایند «انّ فی رجب لیلة هی خیر للنّاس ممّا طلعت علیه الشّمس، وهی لیلة السّابع والعشرین منه بُنیّ رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) فی صبیحتها، و انّ للعامل فیها من شیعتنا مثل أجر عمل ستّین سنة» .اگر کسی در شب مبعث پیامبر، عمل صالح انجام دهد همانند شصت سال عمل صالح است.

وی افزود: ابن طاووس نیز در کتاب الاقبال با اشاره به روایت فوق می‌نویسد که اگر شب بیست و هفتم رجب چنین ارزش و جایگاهی دارد قطعاً خود آن روز نیز از ارزش بالایی برخوردار است. ابن طاووس روایتی را نقل می‌کند که یکی از اصحاب از امام صادق (ع) سوال می‌کند که  غیر از اعیاد معروف عید دیگری هم وجود دارد؟ امام صادق (ع) در جواب می فرمایند: «نعم أشرفها وأکملها ، الیوم الذی بعث فیه رسول الله صلی الله علیه وآله» بله عید دیگری هم هست که اشرف و اکمل آن اعیاد است. آن روز، روز بعثت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) است.

وی در ادامه سخنان خود با تقدیر از تلاش‌های اخیر شورای محترم نگهبان تصریح کرد: از شورای محترم نگهبان که حسب وظیفه قانونی خود کار بررسی صلاحیت های داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری را انجام دادند و در فرصت قانونی اقدام به انتشار اسامی افراد واجد صلاحیت کردند تشکر می‌کنیم.

آملی لاریجانی افزود: بررسی صلاحیت‌ها با توجه به مشکلی که در قانون انتخابات وجود دارد و موجب می‌شود افراد پرشماری اقدام به ثبت نام کنند کار دشواری است؛ خصوصاً در مورد افرادی که حضورشان با برخی حواشی همراه باشد که خوشبختانه شورای نگهبان با دقت و تلاش فراوان، کار بررسی صلاحیت‌ها را انجام داد و امیدواریم که مشکل نحوه ثبت نام نیز با تلاش مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان برطرف شود.

وی با بیان این‌که «راه برای برگزاری انتخاباتی در تراز جمهوری اسلامی و در چارچوب موازین قانونی باز است»، خاطرنشان کرد: همانگونه که بارها بیان شده، تفاوت نظام جمهوری  اسلامی با سایر نظام های سیاسی دنیا در محور بودن ارزشها و اصول اخلاقی است. در همین راستا نامزدها باید توجه داشته باشند که به هیچ عنوان اقدام به تخریب رقبا نکنند و علاوه براین در دادن وعده های انتخاباتی هم تجاوز از واقعیت نداشته باشند زیرا چنین کاری موجب می‌شود که وعده‌های بی‌پایه و اساس بیان شود و این خود یک نقطه ضعف برای کاندیداها به شمار می‌آید.

وی با بیان این‌که «وعده‌های خلاف واقعیت به نوعی می‌تواند فرد را از عدالت ساقط کند»، تصریح کرد: عدم اهانت و عدم تخریب از مهمترین نکاتی است که باید مورد توجه کاندیداها قرار گیرد البته انتقاد به برخی روش‌ها مانعی ندارد منتها نقد نباید رنگ و بوی تخریب و توهین به خود بگیرد.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دوم اردیبهشت سالروز اعلام انقلاب فرهنگی، اساس انقلاب اسلامی را بر مبنای تحول فرهنگی دانست و اظهار داشت: انقلاب فرهنگی، تداوم انقلاب اسلامی بود. امام راحل (قدس الله نفسه الزکیه) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به صورت مکرر تأکید فرمودند که اصل و جهت انقلاب اسلامی، فرهنگی است اما متأسفانه با گذشت سالیان طولانی همچنان نسبت به بحث فرهنگ، بی توجهی و غفلت صورت می گیردکه نتیجه آن بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ولنگاری فرهنگی است.

وی با بیان این‌که «متأسفانه برخی از دولتمردان سابق و لاحق واقعیتی به نام شبیخون فرهنگی را نمی‌پذیرند»، عدم توجه به این واقعیت را موجب نرسیدن به برخی اهداف نظام دانست و خاطرنشان کرد: اگر همه مسئولان بدرستی دقت کنند این هجمه عظیم فرهنگی و تبلیغاتی را که از طریق فضای مجازی، رسانه‌ها، محصولات فرهنگی و ماهواره ها صورت می گیرد را مشاهده خواهند کرد. گام برداشتن در مسیر اعتلای فرهنگ جامعه، امری است که بر عهده همه مسئولان و مردم قرار دارد و البته حوزه و دانشگاه و دلسوزان نظام نیز در این مسیر وظیفه سنگینی برعهده دارند.

وی از مردم و مسئولان خواست که با فهم دقیق وضعیت موجود در جهت مقابله با این شبیخون عظیم فرهنگی گام بردارند.

آملی‌لاریجانی همچنین با اشاره به برخی آسیب‌های اجتماعی در کشور، تصریح کرد: مقام معظم رهبری شخصاً برای بررسی این موضوع جلساتی را با مسئولان مختلف داشتند و عملکرد دستگاه های متولی را مورد ارزیابی کلی قرار داده‌اند. همه قوا و دستگاه‌ها از جمله دستگاه قضایی باید در چارچوب قانون وظایف خود را انجام دهند. یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه، پیشگیری از جرم است؛ زیرا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جرم هستند و پیشگیری از وقوع جرایم خود به خود به کاهش این آسیب‌ها کمک می‌کند.

وی پیشگیری از جرم را امری فراقوه ای و فرادستگاهی دانست و تأکید کرد: معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه وظایف خود را در این زمینه انجام می دهد. بسیاری از مشکلات ناشی از «جهل به قانون» و «عدم آگاهی از حقوق» است که در این راستا دستگاه های مسئول و مردم خود موظف اند در جهت افزایش آگاهی ها و ترویج فرهنگ پیشگیری از جرم اقدام کنند. راهکارهایی در این زمینه وجود دارد که امیدواریم با ورود جدی همه دستگاه ها، راهکارهای به روز و نوین نیز وارد چرخه پیشگیری از جرم شود و گام های بلندی در این زمینه برداریم.

ادامه گزارش عملکرد قوه قضاییه در ارتباط با اقتصاد مقاومتی در دستورکار امروز جلسه مسئولان عالی قضایی قرار داشت.

کد N1683992

وبگردی