آفتاب

ابداع دستکش هوشمند برای معاینات پزشکی دقیق تر

ابداع دستکش هوشمند برای معاینات پزشکی دقیق تر

تهران- ایرنا- محققان دستکش هوشمندی ابداع کرده اند که می تواند به پزشکان در تعیین دقیق میزان سختی عضله در بیماران مبتلا به فلج مغزی یا سکته مغزی کمک و بر این اساس دوز مناسب دارو را تجویز کند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از خبرگزاری زی نیوز هند، عضلات بیماران مبتلا به فلج مغزی، سکته مغزی و ام. اس، سخت می شوند که این موضوع انجام کارهای روزمره مانند بلند کردن یک بازو را برای آنان به اندازه زیادی مشکل و دردناک می سازد؛ از آنجا که هیچ روش قابل اعتمادی برای تعیین سختی عضله وجود ندارد، این بیماران اغلب دوزهای دارویی بسیار کم یا بسیار زیاد دریافت می کنند.
محققان دانشگاه سن دیه گو کالیفرنیا در آمریکا موفق به ابداع دستکش هوشمندی شده اند که حسگرهای آن به پزشکان در تعیین دقیق میزان سختی عضله کمک می کنند تا بر این اساس دوز مناسب دارو تجویز شود.
این حسگرها روی یک دستکش ورزشی معمولی نصب می شوند که پزشک می تواند با پوشیدن آن، اندام بیمار را در دست نگاه دارد و به عقب و جلو حرکت دهد.
روی کفی این دستکش بیش از 300 حسگر فشار وجود دارد که میزان نیروی لازم را برای به حرکت درآوردن اندام یک بیمار اندازه می گیرد. همچنین حسگر حرکت دیگری در پشت این دستکش قرار دارد که میزان سرعت به حرکت درآوردن اندام را اندازه می گیرد.
این دستکش از طریق کابل یو.اس.بی به رایانه متصل می شود؛ همچنین داده های ناشی از تمامی حسگرها به رایانه منتقل می شود؛ این داده ها در رایانه درهم ادغام و پردازش شده و با استفاده از الگوریتم های پیشرفته پردازش، جزئیات آنها در زمان واقعی به دقت بررسی می شود.
رایانه پس از آن با ارائه یک خوانش عددی، نیروی واقعی لازم را برای به حرکت درآوردن اندام بیمار محاسبه می کند - هر چه نیروی بیشتری لازم باشد ، اسپاسم بیمار شدیدتر است.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان* انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
کد N1683909

وبگردی