آفتاب

صادرات ٧٨٠ میلیون بشکه نفت از پایانه خارک طی سال گذشته

صادرات ٧٨٠ میلیون بشکه نفت از پایانه خارک طی سال گذشته

مدیر عملیات شرکت پایانه‎های نفتی ایران گفت: پارسال حدود ٧٨٠ میلیون بشکه نفت خام از پایانه نفتی خارک صادر شد.

به گزارش ایلنا، غلامحسین گرامی اعلام کرد: پارسال بیش از ٢٣٠ میلیون بشکه نفت خام سبک، بیش از ٤٨٠ میلیون بشکه نفت خام سنگین و حدود ٧٠ میلیون بشکه نفت خام فروزان از پایانه خارک صادر شد.

وی افزود: در سال ٩٤، ٤٣٢ میلیون بشکه نفت خام از این پایانه صادر شده بود و به واسطه برجام، صادرات نفت در سال ٩٥ با افزایش قابل توجهی رو‌به‌رو شد.

مدیر عملیات شرکت پایانه‎های نفتی ایران با اشاره به پهلودهی بیش از ٨٠٠ کشتی برای دریافت نفت خام در پایانه خارک در سال ٩٥، ادامه داد: در سال ٩٤ حدود ٥٤٠ کشتی پهلودهی شده بود.

وی به توضیحاتی درباره زمان ذخیره شده (Saved Time)، اختلاف میان زمان تعیین شده بر اساس GTC و مدت زمان واقعی (Compact Act) و دموراژ پرداخت و افزود: بدی آب و هوا از جمله دلایل منجر به تاخیر در فرآیند بارگیری و صادرات است به‌طوری‌که در سال ٩٥، ١٢٨ روز بدی آب و هوا داشتیم و اسکله‎ها در برخی از این روزها بسته می‌شد.

مدیر عملیات شرکت پایانه های نفتی ایران به راه‎اندازی دستگاه SRJ (سامانه پیشگیری از تشکیل رسوب در کف مخازن ذخیره‎سازی نفت خام) روی مخازن در سال ٩٥ اشاره کرد و گفت: پارسال میزان آماده به‌کاری مخازن ٨٩ درصد و میزان آماده بکاری اسکله‎ها ٩٨ درصد بوده است و این میزان آمادگی از برگزاری جلسات عملیاتی روزانه و پیگیری مستمر فرایند کار نشات گرفته است.

به گفته وی، میزان آماده بکاری مخازن و اسکله‎ها در سال ٩٤ به ترتیب ٨٢ و ٨٧ درصد بوده است.

گرامی از رشد ٤٨ درصدی میزان صادرات میعانات گازی از پایانه عسلویه شرکت پایانه های نفتی ایران در سال ٩٥ نسبت به سال ٩٤ خبر داد و گفت: پارسال ٢٠٦ میلیون بشکه میعانات گازی از این پایانه صادر شد.

نوسازی ناوگان دریایی در پایانه‎های نفتی ایران

این مقام مسئول به تشریح برنامه‎های آینده شرکت پایانه‎های نفتی ایران نیز پرداخت و گفت: امسال نوسازی ناوگان دریایی را با اقدام‎هایی‎ از جمله اجاره چهار فروند یدک‎کش در دستور کار داریم و برآنیم بیش از پیش از توان شرکت‎های خصوصی بهره‎مند شویم.

وی با بیان این‎که هم‎اکنون ٢ فروند یدک‎کش در حال ساخت است، از تعمیرات زیرآبی و پیگیری ساخت شناورها، آموزش نیروی انسانی، پیگیری ایجاد حوضچه‎های شناور در عسلویه، بروز رسانی و تکمیل گواهینامه‎ها، توپکرانی خطوط لوله و رسوب زدایی از مخازن به عنوان دیگر برنامه‎های این شرکت نام برد و گفت: امسال قرارداد سواپ خواهیم داشت و صادرات نفت غرب کارون از طریق پایانه خارک نیز در دستور کار است.

 

 

 

کد N1683780

وبگردی