آفتاب

ترامپ: من نگفتم ایران به برجام پایبند نیست، گفتم به روح پایبند نیست

ترامپ: من نگفتم ایران به برجام پایبند نیست، گفتم به روح پایبند نیست

ایرنا نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برخلاف نامه «رکس تیلرسون » وزیر امور خارجه اش مبنی بر پاییندی ایران به اجرای برجام درمصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس با ادعای اینکه « ایران با اقداماتش در سراسر منطقه و خارج از آن، روح توافق را نقض کرده»، گفت: ممکن است در توافق نمانیم.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با ترامپ مصاحبه ای انجام داده که روز جمعه بخشی از آن را و اکنون (روز دوشنبه) بخش ایران آن را کاملتر منتشر کرده است.
خبرنگار آسوشیتدپرس در این مصاحبه از ترامپ می پرسد در کنفرانس مطبوعاتی گفتید که فکر می کنید ایران روح توافق را نقض کرده است. آیا منظورتان از گفتن این مساله نقض مفاد توافق هسته ای اصلی است یا منظورتان اقدامات این کشور در منطقه است؟
ترامپ پاسخ داد: در رابطه با آنچه که در سراسر منطقه و خارج از آن انجام می دهند.


آسوشیتدپرس پرسید: پس شما بر این باور هستید که آنها به توافق پابیند هستند؟

ترامپ در پاسخ گفت: نه من این را نمی گویم. من می گویم که بر این باور هستم که آنها روح توافق را نقض کرده اند. توافقات روحی دارند که آنها آن را نقض کرده اند.
رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد: منظور وی در رابطه با هر اقدامی است که ایران در سراسر منطقه انجام می دهد.


ترامپ در پاسخ به این پرسش که وقتی شما با رهبران اروپایی و برای مثال «آنگلا مرکل» (صددر اعظم آلمان) یا «ترزا می» (نخست وزیر انگلیس) صحبت می کنید، آنها درباره توافق هسته ای چه می گویند؟ آیا آنها از شما می خواهند که در این توافق باقی بمانید؟ گفت: من درباره آن ( توافق) با آنها صحبت نمی کنم.


وقتی این خبرگزاری بار دیگر پرسید که شما با آنها درباره توافق هسته ای ایران صحبت نمی کنید؟ ترامپ پاسخ داد: من این را مطرح می کنم اما صحبت های من با آنها شخصی و همان طور که می دانید محرمانه است. نه، آنها دیدگاه های خود را دارند. من نمی گویم که نظرات آنها با من تفاوت دارد اما از شما می خواهم این سوال را از آنها بپرسید.
ترامپ در پاسخ به این پرسش خبرگزاری آسوشیتدپرس که آیا فکر می کنید در توافق هسته ای بمانید؟ گفت: ممکن است که در توافق نمانیم.


به گزارش ایرنا، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا سه شنبه گذشته در نامه ای به کنگره تایید کرده بود که تهران به همه تعهدات خود در برجام پایبند بوده است.
ترامپ روز پنجشنبه هم در نشست مشترک با نخست وزیر ایتالیا ادعای مشابهی را تکرار کرده و گفته بود که ایران خسارت زیادی به توافق هسته ای وارد کرده است.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در پیامی توییتری پاسخ داده است: اتهامات بی پایه آمریکا نمی تواند اعتراف آن کشور به اجرای تعهدات برجامی توسط ایران را بپوشاند. آمریکا موظف است که مسیر خود را تغییر داده و به تعهدات خود عمل کند.

49310

کد N1683743

وبگردی