آفتاب

اشتغال 2 هزار و 300 نفر در مزارع پرورش آبزیان آذربایجان غربی

اشتغال 2 هزار و 300 نفر در مزارع پرورش آبزیان آذربایجان غربی

ارومیه- ایرنا- مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در سال 92 شمسی، حدود یکهزار و 950 نفر در مزارع پرورش آبزیان این استان اشتغال داشتند، گفت: با حمایت های دولت در زمان حاضر این تعداد به 2 هزار و 300 نفر در 408 مرکز و مزرعه تکثیر و پرورش آبزیان رسیده است.

معصوم فصیح روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آبزیان تولیدی در این استان از تنوع بالا برخوردار بوده و شامل چهار گونه ماهیان گرمابی، قزل آلا و بیش از 10 گونه ماهی بومی از جمله ماهیان ' سوف ' و ' ماش ' است.
وی با اشاره به احداث تاسیسات زیربنایی مجتمع بزرگ سردابی آغ چای در شهرستان چایپاره با استفاده از آب خروجی این سد، گفت: این مجتمع با ظرفیت تولید 400 تن ماهی قزل آلا و اشتغالزایی برای 200 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طرح ‌های شاخص مدیریت شیلات و آبزیان آذربایجان غربی به شمار می رود.
وی افزود: اتمام مطالعات مربوط به شناسایی مناطق مستعد آبزی پروری در هفت شهرستان آذربایجان غربی شامل چایپاره، پلدشت، سردشت، سلماس، تکاب، ارومیه و شاهین دژ با اعتباری بالغ بر 2 هزار و 100 میلیون ریال از دیگر طرح ها و فعالیت های مدیریت شیلات و آبزیان استان در سه سال گذشته است.
فصیح با بیان اینکه شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس مختص آذربایجان غربی بوده و در ارز آوری و اشتغالزایی منطقه مرزی پلدشت نقش مهمی دارد، اضافه کرد: استحصال و صادرات این شاه میگو به کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان، ایتالیا و ارمنستان توسط 6 شرکت بهره بردار انجام می شود.
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه یکی از فعالیت های شاخص آذربایجان غربی اجرای موفق طرح پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی فسندوز است، افزود: الگوسازی برای احیا مجتمع 2 هزار هکتاری گرمابی فسندوز، جذب سرمایه گذار و توسعه پرورش آرتمیا در اراضی شور و غیر قابل کشت حاشیه دریاچه ارومیه از اهداف مهم این طرح است.
به گفته وی سرانه مصرف ماهی در دنیا به ازای هر نفر 20 کیلوگرم و در ایران 10.6 کیلوگرم است و این استان با سرانه 6.62 کیلوگرم به ازای هر نفر نسبت به میانگین کشوری آمار پایینی دارد.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای آبزیان ارزشمندی چون آرتمیای دریاچه ارومیه و شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس است که تنها از منابع آبی این استان صید و به کشورهای خارجی به ویژه کشورهای اروپایی صادر می‌شود.
این استان از نظر تولید انواع آبزیان در بین استان‌های غیرساحلی طی سالیان متمادی مقام نخست را به خود اختصاص داده است و به لحاظ دارا بودن شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی و ظرفیت های آبی، مستعد آبزی ‌پروری به عنوان یک قطب مهم شیلاتی به ویژه در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی در سطح کشور است.
سال گذشته 322 تن انواع آبزیان تولید این استان شامل بچه ماهی، شاه میگو و ماهی به ارزش یک میلیون و 650 هزار دلار به کشورهای جمهوری آذربایجان، عراق و ارمنستان صادر شده است.
8135/3072 ** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
کد N1683675

وبگردی