آفتاب
IDC بررسی کرد

نشانه‌های رونق در بازار کامپیوتر

نشانه‌های رونق در بازار کامپیوتر

با وجود ورود محصولات دیجیتال شخصی قابل حمل و هوشمند، کامپیوترهای شخصی سنتی که شامل ورک‌استیشن‌ها، دسکتاپ‌ها و نوت‌بوک‌ها هستند، هنوز ...

دنیای اقتصاد:با وجود ورود محصولات دیجیتال شخصی قابل حمل و هوشمند، کامپیوترهای شخصی سنتی که شامل ورک‌استیشن‌ها، دسکتاپ‌ها و نوت‌بوک‌ها هستند، هنوز طرفداران و مشتریان خودشان را دارند.  به این ترتیب حالا بعد از پنج سال رکود در بازار این محصولات، نشانه‌های رشد دوباره در این بازار دیده می‌شود. جدیدترین بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات جهانی انواع کامپیوترهای شخصی در فصل اول سال جاری میلادی به 3/ 60میلیون دستگاه رسیده که این میزان در مقایسه با فصل اول سال میلادی گذشته رشد سالانه 6/ 0 درصدی داشته است.

 

این در حالی است که پیش‌بینی‌های قبلی برای این بازار نشان از کاهش سالانه 8/ 1 درصدی این بازار در اولین فصل سال 2017 داشتند. هر چند رشد سالانه 6/ 0 درصدی نسبتا کم به نظر می‌رسد، اما از آنجا که این رشد نشانه خروج بازار جهانی کامپیوترهای شخصی از رکود بعد از پنج سال است، می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد. در حقیقت همچنان کامپیوترهای شخصی سنتی برای بسیاری از کاربران و مشتریان، اولین ابزار پردازشی هستند و به این دلیل محبوبیت دارند. درست مانند نیمه دوم سال 2016 هنوز هم همان مولفه‌ها در حال شکل دادن به این بازار هستند. کمبود موجودی بعضی قطعات کلیدی مانند NAND و DRAM باعث کاهش موجودی انبارهای شرکت‌های تولیدکننده شده و در نهایت این شرکت‌ها را به سمت صادرات و فروش محصولات بیشتر برای مقابله با افزایش احتمالی قیمت قطعات اولیه در آینده نزدیک سوق می‌دهد. این در حالی است که تمایل بخش‌های تجاری به به‌روزرسانی کامپیوترهای مورد استفاده‌شان و البته استفاده بیشتر از این کامپیوترها در پروژه‌های تجاری جدید باعث شده است تا تقاضا در این بازار افزایش نسبی پیدا کند.

از دیدگاه جغرافیایی بازارهای توسعه‌یافته و پیشرفته همچنان عملکرد بهتری از بازارهای در حال توسعه در صنعت کامپیوترهای شخصی دارند. به‌طور کلی بازار بزرگ آمریکا فصل اول سال جاری میلادی را با کاهش سالانه بسیار کمی پشت سر گذاشت. این در حالی است که بازار کامپیوترهای شخصی در منطقه آسیا پاسیفیک (به جز ژاپن) و آمریکای لاتین روند رو به رشدی دارد، هر چند هنوز حجم صادرات به این بازارها پایین است.  «جی چاو» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «بازار کامپیوترهای شخصی سنتی مرحله سختی را پشت سر گذاشته است. رقابت با محصولاتی مانند تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند و همچنین افزایش طول عمر محصولات باعث شد صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی حدود 30 درصد از اوج خودش در سال 2011 فاصله بگیرد و کاهش یابد. با این حال کاربران معمولا ترجیح می‌دهند کامپیوترهای شخصی‌شان را با تاخیر جایگزین کرده و اغلب دوست ندارند آنها را با محصولات دیگری عوض کنند. بازار تجاری چرخه جایگزینی کامپیوترهای شخصی قدیمی با محصولات جدید را آغاز کرده است و این موضوع تاثیر چشمگیری بر رونق بازار این محصولات دارد. این در حالی است که در بخش مصرفی تقاضا برای محصولات تخصصی و ویژه مانند کامپیوترهای شخصی ویژه بازی‌های ویدئویی رشد یافته است و می‌تواند به رشد کلی این بازار در آینده کمک کند.

کد N1683410

وبگردی