آفتاب

راه اندازی هفت هزار بنگاه تولیدی کشاورزی در سال 95

راه اندازی هفت هزار بنگاه تولیدی کشاورزی در سال 95

ساری - ایرنا - مدیرعامل بانک کشاورزی گفت که هفت هزار بنگاه تولیدی بخش کشاورزی سال گذشته در اجرای اقتصاد مقاومتی با تسهیلات پرداختی این بانک در کشور راه اندازی شد.

مرتضی شهیدزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بابلسر افزود : این بنگاههای تولیدی با 26 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار راه اندازی شد و بانک کشاورزی در این زمینه رتبه نخست را در میان بانک های کشور کسب کرد.
وی بنگاههای راه اندازی شده را شامل کارگاههای کوچک ، بنگاههای زودبازده ، دامداری ، گلخانه ، پرورش ماهی در قفس ، مرغداری و دیگر زمینه های کشاورزی معرفی کرد.
شهیدزاده گفت : همچنین برای افزایش میزان تولیدات کشاورزی و کاهش ضایعات و صرفه جویی در مصرف آب ، بانک کشاورزی پارسال 11 هزار میلیارد ریال در بخش مکانیزاسیون تسهیلات پرداخت کرد.
وی افزود : در بخش بیمه نیز بانک ها هیچ گونه محدودیتی قائل نیستند و امیدواریم با فرهنگ سازی، کشاورزان بتوانند بیمه محصولاتشان را جدی بگیرند.
مدیرعامل بانک کشاورزی با اعلام این که هم اکنون در کل کشور طیور تحت پوشش بیمه قرار دارند ، اظهار داشت : 50 درصد دامداری ها و پنج میلیون هکتار مزارع گندم هم از پوشش بیمه برخوردارند.
** پرداخت 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات باغداران مازندران
شهیدزاده به خسارت ناشی از برف و سرما به باغداران مرکبات مازندران در سال گذشته اشاره کرد و گفت که با تدبیر دولت ، 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت بابت خسارت به باغداران تا تکمیل پرونده پرداخت می شود.
سرما و برف اوایل آذر ماه سال گذشته به حدود نیمی از محصولات 110 هزار هکتار باغ مرکبات مازندران خسارت زد .
دولت تدبیر و امید برای جبران خسارت باغداران مازندران هفت بسته حمایتی تدوین کرد که تاکنون 6 بسته به طور کامل اجرایی شد و بسته تسهیلات ارزان قیمت نیز با تخصیص اعتبارات مصوب به مرحله پرداخت رسیده است .
یکی از مصوبات بسته حمایتی دولت 500 میلیارد ریال کمک بلاعوض بود که به 50 هزار باغدار استان مازندران پرداخت شد.
خرید پرتقال های فاسد شده به قیمت هرکیلوگرم سه هزار و 500 ریال ، پرتقال صنعتی به قیمت پنج هزار و 500 ریال به منظور تحویل به کارخانه های آبمیوه گیری و کنسانتره از دیگر بسته های حمایتی دولت برای جبران خسارت باغداران بود که بر اساس آخرین آمار جهاد کشاورزی و تعاون روستائی ، 168 هزار تن پرتقال باغداران مازندران با اجرای این مصوبه خریداری شد.
خرید تضمینی پرتقال های درجه 1 تا 3 به قیمت هفت هزار و 500 تا هشت هزار و 500 ریال ، خرید پرتقال های سالم باغداران و سورتینگ داران برای تامین میوه شب عید به قیمت بیش از 20 هزار ریال ، اختصاص 200 میلیارد ریال به صندوق بیمه برای تسریع در پرداخت خسارت به باغداران دارای بیمه هم از دیگر مصوبات دولت تدبیر و امید برای جبران خسارت ناشی از برف و سرما بود که محقق شده است.
دولت همچنین در بسته حمایتی هفتگانه خود 200 میلیارد ریال هم برای جبران خسارت کیوی کاران اختصاص داد که به باغداران خسارت دیده پرداخت شده است .
دولت یازدهم بر اساس علام مسئولان جهاد کشاورزی تنها دولتی بوده است که بابت خسارت به باغداران مرکبات مازندران کمک کرده است .
باغداران مازندران به طور میانگین سالانه 2 تا 2 و نیم میلیون تن محصول از باغ مرکبات برداشت می کنند.
مدیرعامل بانک کشاورزی به منظور شرکت در همایش روسای شعب بانک کشاورزی سراسر کشور به مازندران سفر کرد.
این همایش روز گذشته با حضور محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در متل بانک کشاورزی بابلسر آغاز شد و تا عصر امروز یکشنبه ادامه دارد.
خبرنگار : فریبرز سیفی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7343/1654
کد N1683040

وبگردی