آفتاب

لغو انتخابات درون‌حزبی در کنیا به دلیل مشارکت بالای مردمی!

لغو انتخابات درون‌حزبی در کنیا به دلیل مشارکت بالای مردمی!

ایسنا نوشت: رای‌دهندگان مشتاق کنیایی که به شدت تلاش داشتند صدایشان شنیده شود، برگزاری انتخابات کشورشان را به هرج و مرج کشاندند.

به گزارش پایگاه خبری دویچه وله، مشارکت بالای رای‌دهندگان کنیایی در انتخابات درون حزبی حزب حاکم کنیا موجب شد تا اوهورو کنیاتا، رئیس‌جمهوری این کشور روند رای‌گیری را متوقف کند. کنیاتا معتقد است حجم بالای رای‌دهندگان هرج و مرج ایجاد کرده و کمبودهایی را در مراکز رای‌گیری به وجود آورده است.

رئیس‌جمهوری کنیا شنبه در یک کنفرانس خبری گفت:‌ معمولا در انتخابات مقدماتی درون حزبی شاهد چنین مشارکت بالایی نبودیم. حزب حاکم تصمیم بی‌سابقه و دشواری برای لغو کل فعالیت‌ نامزدها اتخاذ کرده چرا که هر اقدام دیگری می‌توانست به اراده دموکراتیک مردم لطمه وارد کند.

انتخابات مقدماتی در تمام ۲۱ بخش که قرار بود جمعه برگزار شود، لغو شد و اکنون مشخص نیست که آیا روند رای‌گیری در ۲۶ بخش باقی‌مانده این هفته انجام می‌شود یا خیر. انتخابات سراسری کنیا برای هشتم اوت برنامه‌ریزی شده و رئیس‌جمهوری کنیا تاکید دارد رای‌گیری مقدماتی در کوتاه‌ترین زمان انجام خواهد شد.

کنیا همواره جو انتخاباتی ناآرامی داشته و پس از رای‌گیری سال ۲۰۰۷ هم بیش از ۱۲۰۰ تن در درگیری‌های قومی کشته شدند. در جریان انتخابات سال ۲۰۱۳ نیز تجهیزات الکترونیکی شمارش آراء از کار افتاد و نگرانی‌هایی درباره احتمال تقلب به وجود آمد. ده‌ها تن نیز حین اعتراضات کشته شدند.

در انتخابات هشتم اوت (۱۷ مرداد) قرار است رئیس‌جمهوری کنیا و معاون او، اعضای پارلمان (سنا و مجلس ملی) و اعضای دولت تفویضی (فرمانداران بخش‌ها) انتخاب شوند.

49310

کد N1682982

وبگردی