آفتاب
معاون توسعه روستایی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

ایجاد اشتغال در روستاها با راه‌اندازی اینترنت پرسرعت

ایجاد اشتغال در روستاها با راه‌اندازی اینترنت پرسرعت

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از ایجاد اشتغال در روستاها با راه‌اندازی اینترنت پرسرعت خبر داد.

سید ابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره مهمترین علل مهاجرت روستاییان به شهرها گفت: کمتر فرد روستایی به خواست خود از زادگاهش دل کنده و رهسپار شهر می‌شود. تبعیض‌هایی که در خدمات ارائه شده بین روستانشینان و شهرنشینان وجود دارد و امتیازاتی که به شهرها داده می‌شود، روستانشین را مجاب به ترک محل زندگی خود می‌کند و سبب می‌شود که او بین بد و بدتر گزینه بد را انتخاب کند.

وی افزود: امکانات آموزشی مستقر در شهرها به نسبت روستاها بسیار متفاوت است و فرد روستانشین به دلیل رفاه و آسایش بیشتر فرزند خود و امکان رشد و ترقی او به شهر مهاجرت می‌کند. در زمینه بهداشت و درمان هم روستاییان دچار مشکل‌اند، و دسترسی به پزشکان متخصص و درمان تخصصی آنها در روستاها بسیار کم است.

رضوی گفت: از سال ۹۳ سیاست‌گذاری‌ها برای تشویق مردم روستاها به ماندن در محل زندگی خود را آغاز کردیم و در سال ۹۴ مراحل اجرای اولیه آنها آغاز شد و در سال ۹۵ نیز این موضوع ضرورت بیشتری برای اجرا در معاونت و دولت دارد.

وی افزود: به عنوان مثال در سال گذشته به ۱۵۰ خانوار روستایی که سرمایه اولیه ایجاد اشتغال را داشتند، وام با کارمزد کم دادیم و آنها نیز توانستند؛ مشاغلی در زمینه بسته‌بندی انواع محصولات غذایی چون عناب، زعفران، زرشک و کشک را انجام دهند.

رضوی خاطرنشان کرد: در دولت قبل حدود ۴۴ درصد از روستاییان کشور از نعمت گاز بهره مند بودند، در حالی که در دولت یازدهم این رقم به حدود ۷۰ درصد رسیده است. تعداد ۱۴۱۲۴ روستا از زمان دولت قبل گازکشی شده بود که در پایان سال۹۵ به ۹ هزار و سه روستای دیگر هم گازرسانی کردیم. 

وی افزود: قبل از دولت یازدهم تعداد روستاییان مجهز به اینترنت پرسرعت به ۱۰۰ عدد هم نمی‌رسید، در حالی که اکنون بالای ۲۵ هزار روستا دارای اینترنت پرسرعت شده‌اند.

رضوی تاکید کرد: به نظر من نقش اینترنت پرسرعت در توسعه روستاها و افزایش درآمد روستاییان بیشتر از گاز است، زیرا گاز تنها با خود رفاه می‌آورد، ولی اینترنت نه تنها فعالیت‌های روستاییان را تسهیل می‌کند، بلکه سبب ایجاد شغل نیز می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال روستاییان با بهره‌مندی از اینترنت می‌توانند؛ قبوض آب،  برق،  گاز و تلفن خود را به صورت اینترنتی پرداخت کرده و مجبور به تردد بی‌جا و وقت‌گیر بدین منظور به شهرها نشوند و در زمینه اشتغال نیز می‌تواند راهگشا باشد.

رئیس سازمان توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: نمونه بارز تاثیر اینترنت بر اشتغال را در روستایی در گیلان شاهد هستیم. تعدادی از جوانان روستایی در استان گیلان دیجی کالایی را برای فروش محصولات کشاورزی و صنایع دستی روستا به کشورهای خارجی و سایر استان های کشور ایجاد کرده‌اند و از این طریق درآمدزایی می‌کنند.

کد N1682894

وبگردی