آفتاب

عضویت رژیم صهیونیستی در فیفا تعلیق می شود؟

عضویت رژیم صهیونیستی در فیفا تعلیق می شود؟

همواره شعار نهادهای بین‌المللی ورزش و به‌ویژه فیفا جدایی سیاست از ورزش بوده اما به نظر می‌رسد اقداماتی که رژیم صهیونیستی در خاک فلسطین انجام می‌دهد، صدای اهالی فوتبال جهان را در آورده است.

اعتراض ١٠٠ سازمان حقوق بشری
در آستانه شصت‌وهفتمین کنگره فیفا، نامه‌ای با امضای افراد سرشناس نظیر کن لوچ و پائول لاورتی (کارگردان‌های سرشناس)، خوان کارلوس اوبیتاس(بازیکن اسبق تیم‌ملی پرو)، ریچارد فولک(نماینده ویژه سازمان ملل متحد) و پائولو سرجیو پینیرو(وزیر سابق برزیل) به اعضای انجمن فیفا ارسال شد. در این نامه به حضور تیم‌هایی از رژیم صهیونیستی در خاک فلسطین و بازی کردن آنها در این منطقه اشاره شده و ١٠٠ سازمان حقوق بشری به نمایندگی از میلیون‌ها نفر در ٢٨ کشور جهان خواستار تعلیق فوتبال رژیم صهیونیستی از سوی فیفا شده‌اند. خوان کارلوس اوبلیتاس، مدیر ورزشی فدراسیون فوتبال پرو و بازیکن اسبق تیم‌ملی این کشور دراین‌باره می‌گوید: «موضع فیفا سازمان‌های حقوق بشر را نگران کرده است. هیچ کشوری فراتر از قوانین سازمان ملل متحد نیست. تیم‌های رژیم صهیونیستی به قلمرو کشور فلسطین تجاوز کرده اند. من کل زندگی‌ام را به فوتبال اختصاص دادم و هرگز وارد سیاست نشدم اما این موضوع فراتر از هر چیزی است و حقوق مردم فلسطین نادیده گرفته شده است.»
تصمیم فیفا چیست؟
هنوز فیفا تصمیم جدیدی دراین‌باره نگرفته و باید دید در کنگره جدیدی که قرار است به‌زودی برگزار شود، چنین موضوعی مطرح می‌شود یا خیر. البته توکیو سکسویل، رئیس کمیته بررسی روابط فلسطین و رژیم صهیونیستی در فیفا اعلام کرده درحال بررسی این موضوع است و ٣ گزینه را هم برای رژیم صهیونیستی مشخص کرده است: «یا شرایط فعلی ادامه یابد و البته ریسک غیرقانونی پذیرفته شود یا مذاکرات برای تعامل بین رژیم صهیونیستی و فلسطین آغاز شود یا به رژیم صهیونیستی ٦ ماه فرصت داده شود تا شرایط را عوض کند.» باید دید در ٦ ماه آینده چه اتفاقاتی در این زمینه رخ می‌دهد و آیا عزم جدی برای جلوگیری از اقدامات غیرقانونی وجود دارد یا خیر.
شهروند
کد N1682800

وبگردی