آفتاب

امسال خنک‌تر از پارسال است

امسال خنک‌تر از پارسال است

همشهری‌آنلاین: در پاییز پیش‌رو، بزرگ‌ترین منطقه‌ حفاظت‌شده‌ دریایی جهان در جنوبگان افتتاح خواهد شد.

پدیده‌ی اقلیمی «ال‌نینو» در سال ۲۰۱۶ به پایان رسید و در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) شاهد ظهور ضعیف پدیده‌ی «لانینا» خواهیم بود.

ال‌نینو، گرما را از اقیانوس آزاد می‌کند و لانینا، حرارت را از خشکی و اتمسفر به اقیانوس منتقل می‌کند، در نتیجه انتظار می‌رود سال جاری خنک‌تر از سال ۱۳۹۵ باشد و روند رکوردشکنی متوالی گرم‌ترین ماه‌های زمین برای مدتی هر چند کوتاه متوقف شود.

صدالبته نباید فراموش کرد که این روند، موقتی است و افزایش دمای زمین به‌خاطر گرمایش جهانی ادامه خواهد داشت.

حتی پیش‌بینی می‌شود در سال جاری شاهد عقب‌نشینی بیشتر دریای یخ در قطب شمال، خشکسالی‌های وسیع و موج‌های گرمایی گسترده در سراسر زمین باشیم.

کاهش نسبی دما در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۵) این فرصت را در اختیار منکران گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی قرار می‌دهد تا حملات گسترده‌تری را علیه این حقیقت علمی ترتیب دهند؛ به‌همین دلیل نیاز به اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع از سوی مروجان علم و فعالان زیست‌محطی بیش از پیش احساس می‌شود.

بسیاری از کارشناسان احتمال می‌دهند که دولت «دونالد ترامپ» از تعهدات زیست‌محیطی ایالات‌متحده‌ي آمريكا به‌خصوص پیمان اقلیمی پاریس عقب‌نشینی خواهد کرد.

این تصمیم، فرصت بی‌نظیری را در اختیار چین قرار می‌دهد تا رهبری مبارزه با تغییرات اقلیمی را برعهده بگیرد.

چین قرار است در سال ۲۰۱۷ سیستم ملی جدیدی را برای محدود کردن آزادسازی آلاینده‌های گلخانه‌ای به اجرا بگذارد و برخی کارشناسان امیدوارند اجرای این قانون به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی به‌خصوص زغال‌سنگ منجر شود و سطح آلاینده‌های گلخانه‌ای در این کشور کاهش پیدا کند.

البته نباید فراموش کرد که چین و ایالات‌متحده‌ي آمريكا بزرگ‌ترین تولیدکنند‌گان گازهای گلخانه‌ای هستند و رقابت اقتصادی بین این دو کشور که ممکن است به جنگ اقتصادی تبدیل شود، می‌تواند چین را به ترک تعهدات زیست‌محیطی‌اش مجبور کند.

در سال ۱۳۹۶ همچنین قرار است گزارش تحلیل داده‌های گردآوری‌شده از کاوشگرهای رباتیک در اقیانوس جنوبی منتشر شود تا بفهمیم چه ‌مقدار از کربن‌دی‌اکسید جو زمین، جذب دریاهای اطراف جنوبگان می‌شود.

در آب‌های گرم‌تر، پژوهشگران به بررسی رویدادهای گسترده‌ی سفیدشدگی مرجان‌ها در نقاط مختلف زمین در سال‌های اخیر می‌پردازند تا بهتر درک کنند چرا مرجان‌ها در برخی نواحی توانسته‌اند از این پدیده‌ی مرگ‌آور جان سالم به در ببرند.

در پاییز پیش‌رو، بزرگ‌ترین منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی دریایی جهان در جنوبگان افتتاح خواهد شد. در این پروژه، بخش‌هایی از «دریای راس» در جنوبگان به‌روی فعالیت‌های ماهیگیری تجاری و معدن‌کاوی بسته خواهد شد.

پوسته‌ی یخی «Larsen C» در جنوبگان که سال ۱۸۹۳ (۱۲۷۲) کشف شد، در سال گذشته شاهد کمترین حجم بارش برف در ۱۲۴ سال اخیر بود و از این‌رو پیش‌بینی می‌شود کوه‌یخ بزرگی از آن جدا شود.

ورود این کوه یخ به آب‌های آزاد، نشانه‌ای دیگر از گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی است.

منبع:همشهري‌دانستنيها

کد N1682641

وبگردی