آفتاب

سرم درد می‌کند برای کمک به دیگران

سرم درد می‌کند برای کمک به دیگران

همشهری دو - نجمه تاجیک: صدای تق تق کفش‌های پاشنه‌بلندی که به پای دخترک گشاد است، به همراه پیراهن بلندی که دنباله‌اش به زمین می‌کشد، بخشی از خاطره دوران کودکی بسیاری از دخترخانم‌‌هاست؛ دخترانی که دررؤیای کودکی، خود را در لباسی سفید با کفش‌های پاشنه بلند می‌بینند اما وقتی به سن ازدواج نزدیک می‌شوند، شرایط همیشه آنطور نمی‌شود که در رویاهایشان می‌دیدند.

 لباس عروس‌هايي كه هزينه يك شب اجاره آنها به‌قدري سنگين مي‌شود كه گاهي مجبور مي‌‌شوي واقعي شدن رؤياي كودكي را از ذهن پاك كني. در اين گزارش به سراغ بانويي رفته‌ايم كه شرايطي را فراهم آورده تا لباس عروس به امانت در اختيار عروس‌خانم‌ها قرار بگيرد و بدون پرداخت هزينه‌اي رويايشان را تحقق ببخشند.

  • ماجرا از كجا شروع شد

همه‌‌چيز به پاييز سال۹۳ برمي‌گردد. وقتي خانم محمدي ايميلي را كه براي همسرش آمده بود باز كرد، متوجه شد از طرف گروه خيريه محسنين كه عضو آن بودند، پيامي آمده مبني بر اينكه چند لباس عروس به‌صورت رايگان در اختيار عروس‌خانم‌ها قرار مي‌گيرد. همين جرقه‌اي براي خانم محمدي مي‌شود كه شرايطي فراهم كند تا كساني كه تمايلي به پرداخت هزينه‌هاي سنگين لباس عروس ندارند از لباس عروس‌هايي كه به رايگان در اختيارشان قرار مي‌گيرد، بهره ببرند. آهسته‌آهسته زمينه‌‌هاي لازم فراهم مي‌آيد و حالا با كمك بانويي ديگر به نام صادقي كه لباس عروس‌ها در خانه او نگهداري شود، عروس‌خانم‌ها مي‌توانند لباس دلخواه خود را انتخاب كنند.

  • لباس‌ها چطور فراهم مي‌شود؟

خانم محمدي چند لباس عروس داشته و چند لباس هم خانم صادقي. شروع كار با همين تعداد محدود لباس صورت مي‌گيرد. محمدي درباره تهيه لباس‌عروس‌هاي متنوع در كنار هم توضيح مي‌دهد: اوايل تعداد لباس‌‌هايي كه در اختيار داشتيم خيلي كم بود اما رفته رفته با اطلاع‌رساني‌هايي كه از طريق اطرافيان و يا در شبكه‌هاي مجازي صورت گرفت، تعداد آنها زياد شد. در واقع ماهيت لباس عروس به‌گونه‌اي است كه تنها يك شب پوشيده مي‌شود. كساني كه شب عروسي خود را مي‌گذرانند چون ديگر لباسشان قابليت دوباره پوشيدن ندارد به‌منظور استفاده ديگران آن را در اختيار ما قرار مي‌دهند تا ما هم در اختيار عروس‌خانم‌هاي متقاضي قرار دهيم. كار ما به همين سادگي آغاز مي‌شود و تنها شرط ما تميز و مرتب بودن لباس است.

  • چه كساني مي‌توانند لباس عروس‌ تهيه كنند

اينجا نه خبري از چندين ضامن معتبر است و نه نياز به پرداخت هزينه داريد. محمدي در اين‌باره مي‌گويد: براي اينكه لباس‌عروس را در اختيار عروس خانم‌ها قرار دهيم، هيچ‌گونه شرايط مالي قرار نداده‌ايم. يعني قرار نيست كه هركسي كه براي امانت لباس مي‌آيد حتما در مضيقه مالي باشد. بلكه به‌طور كلي با هدف كم كردن هزينه‌هاي ازدواج جوانان، اين لباس‌ها را در اختيارشان قرارمي‌دهيم. او ادامه مي‌دهد: البته يك شرطي برايشان قرار داده‌ايم. اينكه حتما لباس در راه‌ حلال مصرف شود. اغلب كساني هم كه لباس هايشان را هديه كرده‌اند روي اين نكته تأكيد داشتند كه لباسشان در عروسي‌هاي مختلط و مراسمي كه موازين شرعي در آن رعايت نمي‌شود، پوشيده نشود. بعد از بيان اين شرط، ديگر به‌خودشان برمي‌گردد كه چقدر پايبند موازين اخلاقي باشند و به اين شرط عمل كنند. البته اغلب هزينه اتوشويي و خشكشويي لباس‌ها هم بر عهده خود مشتريان است و توقع داريم كه لباس‌ها را تميز و سالم به ما تحويل دهند.

  • چه خدمات ديگري ارائه مي‌شود

در شروع اين كار فضاي كافي براي ارائه بهتر لباس‌‌ها در اختيارشان نبود. اما از تابستان94 به بعد مكاني براي ارائه لباس عروس‌ها در اختيارشان قرار مي‌گيرد و كارشان وسعت بيشتري پيدا مي‌كند. حالا خدمات آنها تنها به ارائه لباس عروس محدود نمي‌شود. خانم محمدي در اين‌باره توضيح مي‌دهد: از زماني كه كارمان را شروع كرديم افت و خيز فراواني وجود داشت. اما معمولا بين 10 تا 15 تماس در هفته براي ديدن لباس‌ها داريم كه اغلب هم 90درصد كساني كه مراجعه مي‌كنند، لباس را مي‌پسندند. 4- 3 ماهي مي‌شود كه لباس نامزدي، كفش، سفره عقد و كت و شلوار داماد هم ارائه مي‌كنيم. همچنين با 5-4 آرايشگر و عكاس هم در نقاط مختلف تهران هماهنگ كرده‌ايم كه حاضرند در ازاي قيمتي مناسب خدمات مناسبي هم ارائه بدهند. حالا هر روزه شاهد تقاضاي بيشتر و در سطح گسترده‌تري هستيم. معمولا در ماه‌هاي فروردين، ارديبهشت و مرداد تقاضا براي لباس به اوج خود مي‌رسد.

  • وسعت كار و نياز به نيروي بيشتر

محمدي به‌صورت داوطلبانه طرح امانت لباس عروس را اجرا مي‌كند و با مشاركت خانم صادقي كه يكي از اتاق‌هاي خانه‌اش را براي نگهداري از لباس عروس‌ها فراهم كرده، كارها را پي مي‌گيرند. اما محمدي معتقد است كه سروسامان دادن به اين طرح نيازمند حضور افراد بيشتري است تا خدمات بيشتر با كيفيت بهتري ارائه شود. او در اين‌باره مي‌گويد: امانت لباس عروس‌ها به‌صورت مردمي و كاملا خودجوش اداره مي‌‌شود و اصلا موضوع مالي در آن مطرح نيست. اما براي رونق گرفتن خيلي كارها به حضور افراد بيشتري نياز است تا خدمات بهتري ارائه شود و بتوانيم اطلاع‌رساني بهتري را ترتيب دهيم.

  • سرم براي كمك به ديگران درد مي‌كند

بعضي‌ها در اين فكر هستند كه كمك كردن به ديگران مستلزم اين است كه در زندگي ات در رفاه كامل به سر ببري و با فراغ بال به فكر كمك كردن به ديگري هم بيفتي. محمدي در اين‌باره مي‌گويد: ما 5 سال پيش زندگي‌مان را كاملا از صفر شروع كرديم. طوري كه حتي پول پيش خانه را نيز به سختي فراهم كرديم. 5ميليون وام ازدواج بود كه بسيار به كمك‌مان آمد. همه هزينه‌هاي ازدواج را هم با كمترين هزينه ممكن برگزار كرديم. حتي تا 2‌سال اول زندگي‌مان هم به‌دنبال چاپ عكس‌هاي عروسي نرفتيم. اما من براي كمك به ديگران سرم درد مي‌كند و دوست داشتم حتما كاري براي زوج‌هاي جوان بكنم. حالا كه مي‌توانم به كساني كه شرايطي نزديك با خودم دارند كمكي هر چند كوچك كنم، حس خيلي خوبي دارم.

  • مكاني در مركز شهر

محمدي در صحبت‌هاي خود به اين موضوع اشاره مي‌كند كه مدتي است به‌دنبال مكاني ديگر براي نگهداري از لباس عروس‌هاست و توضيح مي‌دهد: لباس عروس‌ها در خانه خانم صادقي در ولنجك نگهداري مي‌شود و از طريق ايشان به عروس خانم‌ها امانت داده مي‌شود اما قرار است كه در خانه ايشان ساخت‌وساز شود. حالا به‌دنبال اين هستيم كه مكاني در مركز شهر پيدا كنيم تا رفت‌وآمدها هم براي افراد ساده ترشود. اميدوارم كه هرچه زودتر اين امكان فراهم بيايد تا امانت لباس عروس هم متوقف نشود.

  • شما چه مي‌كنيد؟

يك خيريه به دختران نيازمند، لباس عروس هديه مي‌دهد. شما براي همراهي با آنان چه مي‌كنيد؟ نظرات و پيشنهادهاي خود را به 30003344 پيامك كنيد يا با شماره تلفن 84321000 تماس بگيريد.

کد N1682465

وبگردی