آفتاب

حضور حریری در جنوب لبنان و انتقاد از بازدید رسانه‌ای حزب‌الله از منطقه مرزی

حضور حریری در جنوب لبنان و انتقاد از بازدید رسانه‌ای حزب‌الله از منطقه مرزی

ایسنا نوشت: نخست وزیر لبنان با حضور در شهرک "ناقوره" در جنوب کشورش در واکنش به بازدید خبرنگاران از منطقه مرزی میان اسرائیل و لبنان که حزب الله آن را سازماندهی کرده بود، به انتقاد از این مساله پرداخت.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، سعد حریری، نخست وزیر لبنان در پی دیدار با ژوزف عون، فرمانده ارتش این کشور و مایکل پییری،‌ رئیس هیئت یونیفیل در مقر نیروهای اضطراری بین‌المللی وابسته به سازمان ملل در ناقوره به خبرنگاران گفت: آنچه که اخیراً در شهرک "ناقوره" اتفاق افتاده به دولت مربوط نمی‌شود و به صراحت آن را رد می‌کنیم.

اظهارات حریری و سفرش به ناقوره در پی گردهمایی بیش از ۱۰۰ خبرنگار در منطقه مرزی اسرائیل و لبنان با هدف اظهار آمادگی‌های دولت عبری برای جنگ احتمالی پس از یک سری اظهارات مسئولان اسرائیلی در این زمینه مطرح شد؛ اقدامی حزب الله لبنان مبادرت به آن کرده بود.

طی بازدید خبرنگاران از شهرک ساحلی "ناقوره" امکان مشاهده مبارزان حزب الله لبنان در  لباس‌نظامی در طول این مسیر فراهم شد.

محمود عفیف، سخنگوی حزب‌الله لبنان گفته بود: این بازدید بی‌سابقه ده‌ها خبرنگار برای نشان دادن اقدامات نظامی اسرائیل در مرز با لبنان است.

حزب الله در حال حاضر به رغم خصومت سیاسی طولانی مدت بینشان در دولت سعد حریری مشارکت دارد.

حریری تاکید کرد که ارتش لبنان مکلف به دفاع از مرزهاست که با تمام توان از ما دفاع می‌کند که قدرتی مشروع است و هیچ قدرتی فراتر از آن نیست.

قطعنامه ۱۷۰۱ پس از جنگ ۳۳  روزه در سال ۲۰۰۶ تصویب شد که طی آن ۱۲۰۰ لبنانی که بخش اعظم آن غیرنظامیان و ۱۶۰ اسرائیلی که اکثرشان سرباز بودند،‌ کشته شدند.

جنگ ۲۰۰۶ میلادی با صدور قطعنامه بین‌المللی ۱۷۰۱ پایان یافت که به توقف خصومت بین دو طرف و استقرار نیروهای سازمان ملل در جنوب لبنان منجر شد.

اسرائیل در سال ۲۰۰۰ پس از اشغال ۲۲ ساله‌اش از جنوب لبنان عقب نشینی کرد و دو طرف همچنان به طور رسمی در حالت جنگ هستند.

حریری تاکید کرد: اسرائیل قطعنامه ۱۷۰۱ را زیر پا می‌گذارد و ما به عنوان دولت از یک سو تجاوزات اسرائیل را به سازمان‌ ملل ارجاع می‌دهیم و از سوی دیگر بر لزوم تحقق آتش‌بس دائم و توقف این تجاوزات تاکید می‌کنیم.

در این راستا منابع به روزنامه البناء لبنان ارتباطات آمریکا با سعد حریری را از طریق دیپلمات‌های غربی در لبنان فاش کردند که  از حریری خواسته شده بود فورا به جنوب برود و مواضع خود را مبنی بر احترام گذاشتن به قطعنامه ۱۷۰۱ و مخالفت دولت لبنان با آنچه حزب الله در مرزها انجام می‌دهد، ‌اعلام کند.

منابع اعلام کردند که بازدید حریری با تصمیم شخصی خود یا گروهی از مشاورانش نبود بلکه نتیجه فشارهای بین‌المللی و ارتباطاتی بود که پس از برنامه بازدید حزب الله در جنوب کشور صورت گرفت.

منابع همچنین افزودند که حریری به دنبال این است که تاثیرات بازدید حزب الله در ابعاد بین‌المللی و اسرائیلی‌اش را مهار کند و جامعه جهانی را مطمئن سازد و به حضور نیروهای بین‌المللی در جنوب کشور اعتباری تازه دهد.

49310

کد N1682436

وبگردی