آفتاب

افتتاح و بهره‌برداری از 10 کتابخانه عمومی در شیراز

افتتاح و بهره‌برداری از 10 کتابخانه عمومی در شیراز

در پی سفر رئیس جمهور به شیراز برای افتتاح پروژه‌های زیربنایی، فرهنگی، اقتصادی و ورزشی، 10 کتابخانه عمومی در این شهر توسط ایشان افتتاح شد که بر این اساس تعداد کتابخانه‌های عمومی شیراز به 28 باب کتابخانه رسید.

به گزارش ایلنا، مراسم افتتاح همزمان 10 کتابخانه عمومی در شیراز، پنجشنبه 31 فروردین ماه، با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونان و مدیران کل این نهاد، اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، اعضای انجمن خیران کتابخانه ساز و جمعی از فعالان فرهنگی این شهر، در کتابخانه «پوری سلطانی» برگزار شد.

این مراسم همزمان با سفر حسن روحانی به شیراز به منظور افتتاح پروژه‌های زیربنایی، فرهنگی، اقتصادی و ورزشی برگزار شد که رئیس‌جمهور پس از افتتاح بیمارستان و مجموعه پیوند اعضای «ابوعلی سینا» در شهرک صدرا، با برقراری ارتباط تصویری با کتابخانه پوری سلطانی از طریق سیستم ویدئو کنفرانس، به صورت مجازی در مراسم افتتاح 10 کتابخانه عمومی شیراز حضور یافت.

افتتاح 200 باب کتابخانه عمومی در دولت یازدهم

در این ارتباط تصویری، ابتدا سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که از همراهان رئیس جمهور در این سفر بود، با ارائه گزارشی مختصر از فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه توسعه کتابخانه‌ها، طی سخنانی گفت: خوشبختانه در این دولت 200 کتابخانه عمومی در سطح کشور افتتاح شده و امروز هم شاهد افتتاح 10 کتابخانه عمومی در سطح شهر شیراز هستیم که این امر با همکاری عزیزان ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و شهرداری شیراز صورت می‌گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت بهره‌برداری از این پروژه فرهنگی ادامه داد: امروز این 10 کتابخانه در حالی افتتاح می‌شود که شیراز تا پیش از این کلا دارای 18 کتابخانه عمومی بوده است و این اقدام نشان از همت اصحاب فرهنگ، هنر و کتاب در این استان است.

سیر صعودی توسعه کتابخانه‌ها و افزایش منابع کتابخانه‌ای

در ادامه این ارتباط تصویری علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، ضمن تقدیر از حمایت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به بیان برخی دستاوردهای این نهاد طی دوران مدیریت خود پرداخت و گفت: در سال 1392 تعداد 3 هزار و 147 کتابخانه عمومی در کشور فعالیت می کرد که در طول 46 ماه گذشته، 209 کتابخانه به این مجموعه اضافه شد و به عبارتی در هر 2 ماه، 9 کتابخانه به جمع کتابخانه‌های عمومی کشور افزوده شده است. همچنین در 3 سال گذشته، هر سال بیش از 2 و نیم میلیون منبع کتابخانه‌ای، شامل کتاب و نشریات به کتابخانه‌های عمومی اضافه شده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره توجه به ارتقاء سطح معیشت کتابداران طی 3 سال گذشته نیز عنوان کرد: کتابداران تا پیش از این دولت در شرایط نامطلوبی از نظر حقوق بسر می‌بردند، اما با توجه ویژه‌ای که در این زمینه ایجاد شد، حقوق و مزایای کتابداران روستایی تا 4 برابر و کتابداران شهری تا 3 برابر افزایش پیدا کرد که البته هنوز تا رسیدن به سطح مطلوب فاصله دارد.

توجه ویژه به کودکان و تلاش برای تحقق عدالت فرهنگی

مختارپور در ادامه درباره افتتاح 10 کتابخانه عمومی در شیراز گفت: با این اقدام 60 درصد به تعداد کتابخانه های عمومی و بیش از 2 هزار متر مربع به زیربنا این مراکز فرهنگی در شهر شیراز افزوده شد. اقدامی که در آن 2 جهت گیری عمده مشهود است؛ اول توجه به کودکان و نوجوانان با اختصاص 3 کتابخانه از این 10 کتابخانه به اعضای کودک و نوجوان، و دوم توجه به ایجاد کتابخانه در مناطق کم‌بهره یا بی‌بهره از کتابخانه، به طوری که از مجموع این 10 کتابخانه، 9 کتابخانه در مناطقی به بهره‌برداری رسیده که زمینه بروز برخی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در آن وجود داشت و لذا این اقدام گامی در جهت تحقق عدالت فرهنگی بوده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه سخنان خود از همکاری استاندار، فرمانداران، شهردار، انجمن خیرین، هیأت امنای کتابخانه‌ها و تمامی نهادهای فرهنگی شهر شیراز برای همکاری در افتتاح و بهره برداری از این 10 کتابخانه عمومی، تقدیر کرد.

تأمین نیازهای فرهنگی و ایجاد فضای جدید در جامعه

در ادامه این مراسم حسن روحانی، رئیس جمهور، که از محل بیمارستان ابو علی سینا و از طریق سیستم ویدئو کنفرانس شاهد ارائه گزارش دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور بود، با تقدیر از فعالیت های این نهاد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همه این آمار و ارقام که در بخش فرهنگی اعلام شد به مفهوم ایجاد فضای جدید در زندگی مردم است. مردم این تغییر را در زمینه مسائل فرهنگی احساس کردند و همه این اتفاقات یک پیام دارد؛ اینکه ما امروز شاهد فضای آرام تر، مثبت تر و پرنشاط تر برای مردم فرهنگ دوست ایران هستیم.

رئیس جمهور ادامه داد: زندگی انسان تنها با برآورده کردن نیازهای اولیه از قبیل خوراک و پوشاک و مسکن تأمین نمی شود، بشر نیازهای فروانی مانند نیازهای فرهنگی و معنوی دارد. به طوری که گاهی انسان با خواندن یک صفحه از یک کتاب، نشاط پیدا می‌کند. بشر موجودی پیچیده و دارای استعدادهای بیکران است و از طرفی دارای نیازهای فراوان. ما باید سعی کنیم همه این نیازها را برطرف کنیم که بحمدالله حرکت‌های خوبی در سال‌های اخیر در این زمینه انجام شده و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

حسن روحانی در پایان سخنان خود با اشاره به مصادف بودن افتتاح 10 کتابخانه عمومی شیراز با ایام بعثت پیامبر عظیم الشأن اسلام، ضمن اعلام آغاز بهره برداری از این کتابخانه ها، این پروژه فرهنگی را به طور رسمی افتتاح کرد.

دیدار با کتابداران و اعضای کتابخانه های تازه تأسیس

این مراسم با حضور دبیرکل و معاونان نهاد کتابخانه‌های عمومی در کتابخانه‌های تازه تأسیس شیراز ادامه داشت که طی آن، پس از افتتاح کتابخانه «پوری سلطانی» واقع در در شهرک مطهری (پانصد دستگاه ارتش)، محمد الهیاری، معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه‌های نهاد، کتابخانه‌های «جوانان» در پارک صنوبر واقع در محله کوزه‌گری و «نظامی گنجوی» در بلوار سیبویه، امین متولیان، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی نهاد، کتابخانه‌های «کودکان آفتاب» در پارک رضوان واقع در شهرک رضوان و «کودکان شقایق» در پارک شقایق واقع در بلوار پاسارگاد و هوتن والی‌نژاد، مدیرکل امور عمرانی نهاد کتابخانه‌های «محمد بهمن بیگی» در بلوار مطهری جنوبی و «وصال شیرازی» در شهرک گلستان را افتتاح کردند.

همچنین علیرضا مختارپور با همراهی هادی ناصری، مدیرکل روابط عمومی نهاد و روح الله منوچهری سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی فارس، کتابخانه های «حجاب شیرازی» در بلوار عدالت، «کودکان یار مهربان» در پارک پرواز واقع در بلوار مدرس، و «قطب الدین شیرازی» در پارک کوهستانی محله برآفتاب سعدی را افتتاح کرد.

افتتاح و بهره برداری از این کتابخانه ها که در مناطق کم بهره یا بی بهره از کتابخانه و یا هر مکان فرهنگی دیگر صورت گرفته بود، با استقبال گسترده اهالی این مناطق روبه رو شد؛ به طوری که ساکنان این مناطق مشتاقانه از ساعاتی قبل به انتظار افتتاح این کتابخانه ایستاده بودند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز پس از افتتاح این مراکز فرهنگی در جمع حاضران، این کتابخانه‌های تازه تأسیس را متعلق به اهالی و کودکان و نوجوانان این محله‌ها دانست و کتابداران و اعضای آن را به تلاش برای رونق هرچه بیشتر این کتابخانه‌ها تشویق کرد. کودکان و نوجوانان حاضر در این دیدار صمیمی نیز با شعرخوانی از دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استقبال کردند.

از مجموع این 10 کتابخانه تازه تأسیس، 5 کتابخانه با متراژ250 متری و 5 کتابخانه با متراژ 167 متری ساخته شدند که 3 باب از کتابخانه‌های 167 متری به کودکان و نوجوانان اختصاص دارد. تمام کتابخانه‌های کودک و نوجوان شامل بخش‌های مخزن، سالن نمایش و بخش ویژه مادران هستند و سایر کتابخانه‌ها دارای بخش مخزن، بخش کودک، کافی نت و سالن‌های مطالعه مجزا هستند؛ ضمن اینکه کتابخانه «محمد بهمن بیگی» علاوه بر بخش‌های فوق، از بخش ناشنوایان نیز برخوردار است. همچنین در هر کدام از 10 کتابخانه فوق حدود 4 هزار کتاب وجود دارد.

پروژه‌های افتتاح کتابخانه‌های عمومی در شیراز، حاصل توافق اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس با شهرداری شیراز است که طبق آن 5 باب از این کتابخانه‌ها، به صورت تهاتر و در برابر سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی از شهرداری خریداری شده و 5 باب دیگر نیز به صورت حق انتفاع 10 ساله به این اداره کل واگذار شده است و اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس این کتابخانه‌ها را به صورتی کاملاَ مدرن تجهیز کرده است. بر این اساس تعداد کتابخانه‌های عمومی شیراز به 28 باب رسید.

کد N1682356

وبگردی