آفتاب

93 درصد نامزدهای انتخابات شوراها در استان ایلام توسط هیات های نظارت تایید صلاحیت شدند

93 درصد نامزدهای انتخابات شوراها در استان ایلام توسط هیات های نظارت تایید صلاحیت شدند

ایلام - ایرنا - دبیر اجرایی هیات عالی نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان ایلام از تایید صلاحیت 93 درصد داوطلبان این انتخابات در هیات های نظارت این استان خبر داد.

علی تلاشان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سه هزار و 77 نفر برای عضویت در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاهای این استان در یک هفته مهلت ثبت نام کرده بودند که 2 هزار و 825 نفر مرد و 252 نفر زن بودند.
وی افزود: 2 هزار و 326 نفر از این تعداد برای شوراهای روستایی و 751 نفر نیز خود را به عنوان داوطلب انتخابات شوراهای شهر معرفی کرده بودند و در مجموع تعداد افراد ثبت نام کننده در مقایسه با دوره گذشته 17 درصد افزایش داشت.
تلاشان یادآور شد: 40 درصد از ثبت نام کنندگان برای این انتخابات دارای مدرک تحصیلی سیکل و کمتر از سیکل، 17 درصد دیپلم، هفت درصد فوق دیپلم، 24 درصد کارشناسی، 6 درصد کارشناسی ارشد، یک درصد دکترا و 2 درصد نیز دارای تحصیلات حوزوی بودند ضمن اینکه 198 درصد نیز از جامعه ایثارگران هستند.

** رد صلاحیت چهار درصد نامزدهای انتخابات شوراها در هیات های اجرایی
وی تاکید کرد: هیات های اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تا 23 فروردین فرصت داشتند تا پس از دریافت استعلامات از مراجع چهارگانه نسبت به بررسی صلاحیت این افراد اظهار نظر کنند که پس از پایان این فرصت، چهار درصد ثبت نام کنندگان در هیات های اجرایی رد صلاحیت شدند.
به گفته وی، هیات های نظارت از 25 فروردین فرآیند بررسی صلاحیت افراد را فارغ از اینکه توسط هیات های اجرایی تایید و یا رد صلاحیت شده باشند، آغاز کردند که در استان ایلام 128 نفر وظیفه رسیدگی به صلاحیت این داوطلبان را بر عهده داشتند.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه ایلام دارای 10 شهرستان و 26 بخش است در هر شهرستان پنج نفر و در هر بخش نیز سه نفر این مسئولیت را عهده دار بودند.
دبیر اجرایی هیات عالی نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان ایلام گفت: هیات های نظارت شهرستان مسئول نظارت بر تعیین صلاحیت نامزدهای مناطق شهری و هیات های نظارت بخش نیز مسئول نظارت بر تعیین صلاحیت نامزدهای مناطق روستایی بودند.
تلاشان ادامه داد: هیات های نظارت در طول مدت زمان بررسی صلاحیت ها تلاش کرد با دقت تمام و در چارچوب منویان رهبر معظم انقلاب مبنی بر رعایت اصل قانون به بررسی صلاحیت افراد بپردازد و ضمن ارزیابی استعلامات مراجع چهار گانه حقی از شخصی ضایع نشود.
وی اظهار کرد: در پایان فرآیند ارزیابی صلاحیت داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا حدود هفت درصد نامزدها صلاحیت شان توسط هیات های نظارت بخش و شهرستان تایید نشد که مهمترین دلیل رد صلاحیت آنان تکمیل نبودن مدارک مورد نیاز و پاسخ استعلامات چهارگانه بوده است.
وی افزود: نتایج بررسی صلاحیت ها توسط هیات های نظارت 31 فروردین به فرمانداری ها و بخشداری ها اعلام شد و کسانیکه رد صلاحیت شده اند از سوم تا ششم اردیبهست به مدت چهار روز فرصت دارند اعتراض خود را در بخش ها به هیات های نظارت شهرستان و در شهرستان ها به هیات نظارت استان ارائه دهند.
تلاشان یادآور شد: روند رسیدگی به اعتراض ها و شکایات دریافت شده نیز 10 روز به طول می انجامد و در نهایت اسامی نهایی داوطلبان 17 اردیبهشت توسط فرمانداری ها و بخشداری ها اعلام خواهد شد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه انتخابات شوراها در مرکز استان به دلیل دارا بودن شرایط جمعیتی برای انتخاب هفت عضو شورای پنجم برگزار می شود، با تمهیدهای اندیشیده شده از سوی مسئولان این انتخابات در شهر ایلام به صورت تمام الکترونیک اجرا می شود که از ضریب امنیتی بسیار بالایی نیز برخوردار خواهد بود.
به گفته وی، امیدواریم با برگزاری موفق این دوره شاهد باشیم در انتخابات های آینده روند اجرای انتخابات در تمامی مراحل به صورت تمام الکترونیک باشد.
به گزارش ایرنا، انتخابات شوراهای اسلامی در 25 شهر و 375 روستای این استان برگزار می شود ولی فقط شورای شهر ایلام بدلیل داشتن جمعیتی بیش از 50 هزار نفر، هفت نفره خواهد بود و باقی شهرها شوراهای پنج نفره دارند.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت سال 96 به طور همزمان در کشور برگزار می شود.
دوره قبلی انتخابات یعنی چهارمین دوره انتخابات شوراها نیز همزمان با دوره یازدهم ریاست جمهوری در 24 خرداد سال 92 برگزار شد.
بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال جاری، استان ایلام 580 هزار و 158 نفر جمعیت دارد که در 25 شهر و بیش از 600 روستا سکونت دارند.
خبرنگار: حسن کهزادیان ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9102
کد N1682285

وبگردی