آفتاب

در میزگرد ایرنا مطرح شد/بررسی نقش نظارتی احزاب و رسانه ها در انتخابات

در میزگرد ایرنا مطرح شد/بررسی نقش نظارتی احزاب و رسانه ها در انتخابات

ساری - ایرنا - نمایندگان احزاب و گروه های سیاسی مازندران در میزگرد ایرنا با عنوان ' انتخابات و انسجام ملی ' ، ضعف نظارت حزبی و رسانه ای را عامل اصلی غلبه شعارهای عوام گرایانه در انتخابات به جای برنامه محوری عنوان کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، آنان بر این اعتقادند که در نظام حزبی مجرب ، انتخابات به خودی خود برنامه محور می شود و نمایندگان احزاب در این عرصه با برنامه از قبل طراحی شده ورود و تمرکز می کنند در حالی که ضعف نظام حزبی سبب می شود تا انتخابات فرد محور و شعار زده شود.
این فعالان سیاسی ضعف رسانه ای را هم سبب تشدید شعارزدگی می دانند و معتقدند که در جوامعی که دارای رسانه های مستقل از گروهها و جریان های سیاسی هستند ، نقد برنامه ها توسط گروههای فکری مرجع سبب می شود تا هیچ فرد و جریانی به خود اجازه ندهد با طرح شعارهای پرزرق و برق ، افکار عمومی را فریب دهد .
رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان مازندران در این میزگرد دلیل اصلی بروز شعارهای عوام گرایانه و غلبه تخریب بر نقد را در کارنامه فعالیت تبلیغاتی داوطلبان انتخابات به خصوص ریاست جمهوری ، ناشی از ضعف نظام حزبی و نبود رسانه ها مستقل و غیروابسته به جریان های سیاسی دانست .
مهدی احمدی فولادی در این میزگرد که با عنوان ' انتخابات و انسجام ملی ' برگزار شد ، گفت : ذهنیت منفی مردم به احزاب پیش از پیروزی انقلاب اسلامی باعث شده تا در کشور احزاب و گروههای سیاسی فعال و روزآمد نداشته باشیم و فعالیت این احزاب نیز به صورت مقطعی و نارکاآمد است.
وی افزود : همچنین در کشور ما رسانه های آزاد و مستقل از گروههای و جریان های سیاسی که بتوانند به نمایندگی از مردم نظارت بر کارکرد مسئولان داشته باشند ، کم تعداد هستند.
او نتیجه گیری کرد : به علت ضعف وجود احزاب و رسانه های منتقد و ناظر به عنوان نمایندگان اصلی افکار عمومی در انتخابات شاهد ورود داوطلبانی با شعارهای عوام گرایانه هستیم که گاهی نیز توانستند با همین شعارها و تبلیغات به مسند قدرت برسند.
احمدی پولادی گفت : از آنجایی که خاستگاه این گونه افراد عوام فریب از داخل احزاب و گروههای سیاسی شناسنامه دار نیست ، نظارتی نیز بر کارکردشان در طول دوران مدیریتی به صورت جدی و حزبی وجود نخواهد داشت.
رئیس انجمن اسلامی معلمان مازندران افزود : اگر در کشور احزاب قوی و شاکله دار شکل بگیرد و بتوانند فعالیت دائم داشته باشند ، آن وقت افرادی که از سوی این احزاب و گروهها برای کرسی نمایندگی مردم اعم از شوراها، مجلس و حتی رئیس جمهوری نازمد می شوند ، مجبورند برنامه ارایه کنند و مردم نیز براساس برنامه به این افراد رای می دهند.
وی اظهار داشت : از آنجایی که رسانه آزاد و مستقل و منتقد نیز در کنار این احزاب رشد می کنند ، نظارت بر عملکرد و نقد آن نیز انجام می شود و مردم می توانند با بررسی عملکردها به فرد مورد نظرشان برسند و چنانچه افراد نتوانند برنامه خود را عملی کنند، آن حزب دیگر مورد اقبال قرار نمی گیرد و باید تجدید نظر در عملکرد داشته باشند.
** تخریب ، پیامد ضعف حزبی
رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان مازندران گفت : اگر ما دارای چارچوب نظام حزبی قوی باشیم ، در چنین شرایطی شاهد تخریب بی رحمانه و ناعادلانه عملکرد نامزدهای انتخاباتی و یا دولت مستقر نیز نخواهیم بود ، چرا که مردم در جریان ریز و درشت عملکرد مسئولان قرار می گیرند و اسیر شعارها و تبلیغات عوام گرایانه نیز نخواهند شد.
**رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب ( جمنا) در مازندران نیز شعار زدگی و تبلیغات بی برنامه و تخریب را آفت بزرگی در انتخابات و ضربه به انسجام ملی دانست و تخریب نامزدهای انتخاباتی را ناشی از خلاء حزبی و رسانه ای دانست و گفت : کسانی که برنامه کاری برای مدیریت کشور دارند، هیچ گاه به تخریب روی نخواهند آورد.
شکرالله رضازاده افزود : فضا نقد و انتقاد در کشور فراهم است و افراد و گروهها به جای تخریب یکدیگر باید برنامه های خود را برای اداره کشور به مردم ارائه کنند و کارکردشان نیز از سوی رسانه ها و حتی گروه های سیاسی منتقد مورد نقد و بررسی قرار گیرد و در نهایت مردم انتخاب کننده اصلی باشند.
وی توضیح داد : اگرچه ممکن است افرادی به هر نحوی با شعار عوام فریبانه ؛ تبلیغات بدون برنامه به صورت کوتاه مدت بتوانند نظر مردم را به خود جلب کنند، ولی در آینده با چالش مواجه می شوند و مردم آنها را کنار خواهند زد.
رضازاده اظهار داشت : در حفظ نظام جمهوری اسلامی گروههای رایج سیاسی شامل اصلاح طلب و اصولگرا با هم متفق القول هستند و اختلاف بین این گروهها نیز بر سر چگونگی اداره کشور است و در فضای آزاد تبلیغاتی و پرهیز از تخریب ، نمایندگان این گروهها و احزاب می توانند برنامه های خود را ارایه کنند و مردم هم با نگاه به برنامه محوری رای خواهند داد.
رئیس جمنا در مازندران نبود نظارت بر عملکرد را یکی از مشکلات اصلی برای بروز و ظهور شعار محوری در تبلیغات انتخاباتی دانست و گفت : ما باید از ایجاد هاله قداست پیرامون نامزدهای انتخاباتی بپرهیزیم تا این افراد در فضای باز سیاسی مورد انتقاد منصفانه قرار گیرند و با این روند مردم هم می توانند انتخاب درستی داشته باشند.
وی افزود : در فضای نقد نیز باید عملکرد مثبت مسئولان بیان شود و از عملکردهای ضعیف نیز بدون تعارف مورد انتقاد قرار گیرد تا مردم در جریان امور قرار بگیرند و این وضعیت می تواند به رسیدن مردم به اصلح کمک کند.
رضا زاده گفت : در شرایط فعلی روند انتقاد منصفانه در کشور از سوی هر دو جریان سیاسی فعال وجود ندارد و به نظر می رسد هر یک از این دو گروه سعی می کنند کارکرد هم گروه خود را مثبت و گروه رقیب را منفی جلوه دهد و این حب و بغض های گروهی و سیاه و سفید دیدن همه چیز ، مردم را به انتخاب درست نمی رساند.
** مشارکت مردم / افزایش قدرت ملی
رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان مازندران مشارکت گسترده مردم در انتخابات را پایه افزایش توان و قدرت ملی در داخل و خارج از کشور دانست و گفت که تمام گروههای سیاسی در داخل نظام باید برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات در راستای افزایش قدرت ملی در داخل و خارج کمک کنند.
احمدی فولادی افزود : مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مطالبه تمام گروههای سیاسی داخل کشور و رهبر معظم انقلاب اسلامی است و همه ما برای تحقق این برنامه به عنوان نیروهای داخل نظام کمک خواهیم کرد.
وی ادامه داد : اکثر نیروهای دو گروه سیاسی بزرگ کشور اعم از اصولگرا و اصلاح طلب دوستدار و دلسوز نظام هستند و انتقادات موجود به عملکرد یکدیگر نیز در چارچوب نیروهای داخل یک خانواده است و همه قطعا برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تلاش می کنند.
احمدی فولادی خواهان تقسیم عادلانه امکانات تبلیغاتی و تریبون های موجود در کشور بین گروه ها و جناح های سیاسی دلسوز کشور شد و این کار را باعث افزایش قدرت انتخابات مردم دانست.
رئیس جمنا مازندران هم گفت : همه ما برای مشارکت گسترده مردم در انتخابات تلاش می کنیم و تمام توان ما نیز برای به میدان کشاندن مردم در انتخابات است.
رضازاده افزود : صرف نظر از این که مردم به چه کسی در انتخابات رای می دهند، باید بستر مشارکت گسترده مردم در انتخابات فراهم شود و نباید با رفتارهای خود کام مردم را در انتخابات تلخ کنیم.
** ضعف کارکرد حزبی
احمد عزیزی ، روزنامه نگار و کارشناس مسایل سیاسی هم ضعف عملکردی احزاب و گروههای سیاسی را علت اصلی غلبه شعارمحوری بر برنامه محوری در تبلیغات انتخاباتی دانست و گفت : تا زمانی که احزاب ما از داخل قدرت بیرون می آیند به جای این که از داخل مردم تشکیل شده و به قدرت برسند ، رسانه ها نیز نمی توانند به درستی عملکرد مسئولان را نقد کنند و این معضل در انتخابات کشور هم وجود خواهد داشت.
وی افزود : وقتی افراد به صورت شخصی و فارغ از گروه و حزب سیاسی با هزینه میلیاردی خصوصی وارد گود رقابت های انتخاباتی می شوند و نظارتی نیز از سوی دستگاههای مرتبط بر عملکردشان پس از انتخاب نمی شود، نباید انتظارداشت که این نامزدها برنامه محور باشند.
عزیزی گفت : ما برای جلوگیری از ورود افرادی با شعارهای عوام فریبانه به انتخابات و جذب آرای مردم از سوی این افراد، باید احزاب ما انتخابشان را از پایین به بالا داشته باشند و رسانه های آزاد و مستقل نیز بتوانند به راحتی نقد عملکرد مسئولان را داشته باشند.
این روزنامه نگار مازندرانی بروز کاستی هایی مانند اختلاس های چند هزار میلیاردی را در چند سال گذشته در کشور را ناشی از ضعف نظارتی بر عملکرد مسئولان بویژه ضعف رسانه ای و حزبی دانست .
وی اظهار داشت : اگر ما احزاب قدر با رسانه های منتقد و آزاد در کشور داشتیم، جلوی این اختلاس های میلیاردی گرفته می شد و اگر هم چنین مشکلی ایجاد می شد، حداقل افراد و یا گروهی خود را پاسخگو در برابر مردم می دانست.
عزیزی با انتقاد از فعالیت احزاب در کشور گفت : احزاب و گروههای سیاسی ما در کشور بیشتر مقطعی هستند و به دنبال کسب قدرت از بالا به پایین هستند به طوری که اگر پست ریاست جمهوری را کسب کردند ، به فکر تسخیر کرسی مجلس و پس از آن نیز شورای اسلامی می روند.
وی اضافه کرد : این در حالیست که باید احزاب و گروههای سیاسی ما به طور دایم فعال باشند و شناسایی نیرو داشته باشند و این نیروها را ابتدا در شوراها، پس برای مجلس و پس از آن توانمندترین را برای رئیس جمهوری نامزد کنند و برنامه کاری نیز به مردم ارایه دهند .
این کارشناس مسایل سیاسی و رسانه ای گفت : در شرایط فعلی فعالیت احزاب به دلیل نگاه منفی که از گذشته بر فعالیت آنها در کشور وجود داشت و نداشتن توان اقتصادی ، به صورت مقطعی و صرفا در آستانه انتخابات متمرکز و پس از آن نیز به فراموشی سپرده می شود.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** تنظیم کننده : حسن فلاحتی** فاطمه نوری جهانگرد
6982/1654/1042
کد N1682127

وبگردی