آفتاب
خبر

برنامه دولت برای ته‌لنجی‌ها

برنامه دولت برای ته‌لنجی‌ها

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: قانونی به اسم ته‌لنجی وجود ندارد، بلکه یک مصوبه درباره ورود کالای ملوانی به کشور هست که از آن سوءاستفاده شده ...

دنیای اقتصاد:رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: قانونی به اسم ته‌لنجی وجود ندارد، بلکه یک مصوبه درباره ورود کالای ملوانی به کشور هست که از آن سوءاستفاده شده و به‌عنوان ته‌لنجی، استفاده می‌شود. مجتبی خسروتاج با تاکید بر اینکه قانون ورود کالا برای ملوانان با ته‌لنجی متفاوت است، اظهار کرد: از محل برخی مصوبات سوءاستفاده می‌شود، مثلا براساس مصوبه ملوانی پیش‌بینی شده که ملوان در آب‌های خلیج‌فارس بتواند برای واردات کالا، درصدی را بابت زحمات خود بردارد. وی افزود: سوءاستفاده از این مصوبه باعث شده بیش از رقم پیش‌بینی شده در این قانون، کالا وارد کشور شود.

 

رئیس سازمان توسعه تجارت بر این باور است که این نوع سوءاستفاده‌ها برای امرار معاش ساکنان مرزی پیش‌بینی شده است. به گزارش صداوسیما، خسروتاج درخصوص اینکه دولت چه برنامه‌ای برای اصلاح این رویه دارد، گفت: برای همه این موارد نظیر قانون ملوانی، بازارچه‌های مرزی و حجم کالایی که مرزنشینان می‌توانند وارد کشور کنند، آیین‌نامه و اصلاحاتی طی سال گذشته تهیه شده که برخی تصویب و برخی در کارگاه‌های مختلف دولت در دست بررسی است که به زودی ابلاغ خواهند شد. رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه اظهار کرد: زمانی که هزینه واردات رسمی در مقایسه با عدم پرداخت آن فاصله زیادی داشته باشد، بسیار طبیعی است که یکسری از افراد به‌دنبال این باشند که به روش‌های کم‌ اظهاری یا خلاف اظهاری، کالاها را با کم کردن تعرفه‌های گمرکی وارد کشور کنند. وی افزود: در این‌گونه روش‌ها کالا به‌عنوان یک کالای دیگر ثبت یا با شماره تعرفه دیگر که سود بازرگانی کمتری به آن تعلق می‌گیرد در گمرک اظهار می‌شود. خسروتاج درمورد اینکه چرا با وجود الکترونیکی کردن گمرک همچنان شاهد قاچاق کالا از مبادی رسمی هستیم، گفت: این نوع کنترل‌ها از نوعی است که علاوه بر ماشین، نیروی انسانی و کار کارشناسی نیز در آن نقش کلیدی دارند. بنابراین با وجود این‌گونه سامانه‌های الکترونیکی اگر نظام کارشناسی که باید به موضوع بپردازد خوب توجه نکند، ممکن است کار از دست برود. رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: جدای از سامانه‌های الکترونیکی بحث مسوولیت و تخصص کارشناس موضوعی کلیدی است که باید به آن هم توجه شود.

کد N1681987

وبگردی