آفتاب
از گوشه و کنار

هواپیمایی مالزی نخستین مشتری سیستم جدید GPS

هواپیمایی مالزی نخستین مشتری سیستم جدید GPS

سه سال پیش، پرواز شمارهMH370 هواپیمایی مالزی که 239 مسافر داشت، حوالی اقیانوس هند از صفحه رادار خارج شد. با پیدا نشدن ردپایی از این ...

آی‌تی ایران:سه سال پیش، پرواز شمارهMH370 هواپیمایی مالزی که 239 مسافر داشت، حوالی اقیانوس هند از صفحه رادار خارج شد. با پیدا نشدن ردپایی از این هواپیما بحث پیرامون استفاده از تکنولوژی‏های به روز و قدیمی ردیابی ماهوا‏ره‏ای در صنعت هوایی بالا گرفت.

در آن زمان مشخص شد بخش عمده هواپیماهای موجود در صنعت هوایی اساسا از سیستم موقعیت جغرافیایی یا GPS به‌روزی بهره نمی‏برند و با پیدا نشدن جعبه سیاه عملا یافتن مکان دقیق هواپیماهای سانحه‌دیده - مشابه اتفاقی که برای هواپیمای مالزی رخ داد - بسیار دشوار و حتی غیرممکن است.حالا این ایرلاین که گم شدن هواپیمایش در اقیانوس جنجال زیادی به پا کرد اعلام کرده که سرویس جدید GPS در این شرکت مورد استفاده قرار گرفته که با استفاده از ماهواره‏های مختلف مکان تمام هواپیماها را در لحظه ردیابی می‏کند. با استفاده از این سیستم جدید، هواپیماها به صورت لحظه به لحظه ردیابی می‏شوند و همچنین تمام سطح کره زمین و حتی نواحی دورافتاده را پوشش می‏دهد.

طبق گزارشی از بلومبرگ، سیستم ردیابی ماهواره‏ای از سوی سه شرکت هواپیمایی اعمال شده است: Airon،
SITAONAIR و FlightAware. این سرویس به 72ماهواره ارتباطی متصل است که شرکت آمریکاییIridium آن را اداره می‌کند وقادر است با استفاده از تکنولوژی ADS-B، اطلاعات مکانی هواپیماها را با دستگاه‏های رسیور زمینی به اشتراک بگذارد. یکی از مزایای استفاده از ماهواره‏ها در ردیابی هواپیما، پوشش‌دهی بالا حتی در نقاط دورافتاده و دور از دسترس است.

سخنگوی این ایرلاین در بیانیه‏ای گفت: «دستیابی به تکنولوژی ردیابی جهانی هواپیماها به‌صورت لحظه به لحظه، همیشه یکی از اهداف شرکت‌های هواپیمایی بوده است. ما مفتخریم که اولین شرکت هواپیمایی هستیم که از این سیستم جدید برای ردیابی هواپیماهای شرکت خود استفاده می‏کنیم.»به نظر می‏رسد اتفاقی که در مورد هواپیمای MH370 رخ داد حالا به پیشرفتی در صنعت هوایی منجر شده است. سیستم مکان‌یاب این هواپیما به‌طور ناگهانی اتصال خود را با مقر زمینی از دست داد که مشخص نیست آیا به صورت عمدی یا به‌دلیل مشکلات فنی این اتفاق رخ داده است. در هر صورت، بعد از این اتفاق هواپیمای مورد نظر از دید ماهواره‏ها نیز خارج شد. البته بقایای این هواپیما در سواحل آفریقا پیدا شد، اما بدنه اصلی آن هنوز پیدا نشده که احتمالا جایی در اواسط اقیانوس سقوط کرده است.

کد N1681970

وبگردی