آفتاب

رئیس مجلس شورای اسلامی: تحول در اقتصاد کشور با کارآفرینی محقق می شود

رئیس مجلس شورای اسلامی: تحول در اقتصاد کشور با کارآفرینی محقق می شود

قم - ایرنا - رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حوزه های علمیه و مجالس روحانیان محل مراجعه مردم هستند که می توانند با تشویق مردم به کارآفرینی در توسعه اقتصادی کشور کمک شایانی کنند.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی روز پنجشنبه در سیزدهمین اجلاس مدیران و موسسان حوزه های علمیه خواهران در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم با اشاره به تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: در این حوزه نیازمند ساز و کارهای جدید هستیم تا بتوانیم با راهکارهای مناسب، افراد صاحب حرفه مشغول به کارآفرینی و تولید ملی شوند.
وی افزود: در برخی از روستاها بنگاه های اقتصادی راه اندازی شده و این امر باعث رونق اشتغال و کاهش آمار بیکاری شده است.
وی با انتقاد از وضعیت مهاجرت مردم گفت: تعداد افرادی که در روستاها زندگی می کنند 25 درصد جمعیت کشور است و این امر نشانگر شیب جداشدن مردم از روستاها و مهاجرت به شهرهاست، این در حالی است که زیرساخت های زندگی در روستا ها فراهم شده ولی بر روی موضوع اقتصاد و کارآفرینی به درستی کار نشده است.
لاریجانی ادامه داد: افرادی که از مراکز علمی و دانشگاهی فارغ التحصیل می شوند به دنبال کارمند شدن در اداره ها هستند، این در حالی است که بیش از نیاز دستگاه ها کارمند وجود دارد که در تامین بودجه این افراد مشکلاتی وجود دارد و در همین راستا باید برای کارآفرینی برنامه ریزی کرد.
وی در ادامه با اشاره به اولویت بندی و راهکارهای کاهش آسیب های اجتماعی گفت: بدون تردید آسیب ها از مسائل مهم کشور است که باید آسیب ها در هر منطقه را به صورت ویژه مورد تحلیل قرار داد و با ایجاد یک سیستم نظام مند در این حوزه به رفع مشکلات پرداخت.
وی با اشاره به ریشه های آسیب های اجتماعی در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی گفت: برخی از این امور ریشه های اقتصادی دارد که حکومت ها باید این مشکلات را رفع کنند، اما وظیفه روحانیت شناخت درست آسیب های اجتماعی و ورود در این عرصه است، هر قدر ریشه های دینی مردم تقویت شود شاهد کاهش آسیب ها خواهیم بود.
لاریجانی، مباحث روانشناسی را از دیگر زمینه های بروز آسیب های اجتماعی دانست و گفت: مواردی از جمله یاس، خشونت، ندانستن احکام دینی، نبود ادب اجتماعی و حسن اخلاق در جامعه باعث پدید آمدن آسیب های اجتماعی می شود.
وی افزود: یکی از آسیب های اجتماعی پدیده طلاق است که در کشور رشد یافته، در این زمینه کارهای بسیاری شده است اما باید روش های تاثیرگذار را یافت و بر اساس دانش و مسائل علمی در این حوزه راهکار ارائه کرد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که تبلیغات در کشور سامان یافته نیست گفت: اقدام های خوبی در حوزه های مختلف کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته است ولی شاهد تزریق منفی گرایی و ناامیدی به مردم هستیم که بر روی ذهن مردم تاثیر می گذارد.
لاریجانی بیان داشت: برای ایستادگی در مقابل مشکلات نیاز به دادن روحیه امید به مردم هستیم که نقش حوزه های علمیه در این موضوع بسیار مه است، در شهرهایی که حوزه های علمیه فعال هستند مردم امیدوارانه زندگی می کنند.
وی از مساجد خالی بدون حضور روحانیت انتقاد کرد و گفت: مساجد باید دارای روحانی با ارائه برنامه جامع فرهنگی و اجتماعی باشند تا از این طریق شاهد ارتقای مسائل فرهنگی در جامعه باشیم.
وی گفت: امروز ارتباطات افزایش پیدا کرده است و مردم باید با روحانیان ارتباط چهره به چهره برقرار کنند.
وی با تاکید بر این که تقویت بنیه دینی مردم برای رفع آسیب های اجتماعی ضروری است گفت: گسترش حوزه های علمیه به تقویت بنیه دینی جامعه کمک می کند و اگر مردم بر آسیب ها تامل دینی داشته باشند کمتر به سمت آنها سوق پیدا می کنند.
وی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی آماده همکاری با حوزه های علمیه برای تدوین برنامه 10 ساله برای کاهش های آسیب های اجتماعی است تا با ارائه اولویت ها، وظایف حوزه های علمیه مطرح و آسیب ها کنترل شود.
اجلاس سراسری مدیران و موسسان حوزه های علمیه خواهران از 29 فروردین ماه جاری در راستای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی با موضوع حوزه انقلابی، آسیب های اجتماعی، اقدام و عمل در شهر مقدس قم درحال برگزاری است که عصر امروز به کار خود پایان می دهد.
در این اجلاس به راهکارهای ورود حوزه های علمیه در کاهش آسیب های اجتماعی و گسترش برنامه های فرهنگی و قرآنی پرداخته شد.
زن، ازدواج و تحکیم بنیان های خانواده، باورهای دینی، خانواده و صیانت اخلاقی، خانواده و فضای مجازی، خانواده و تولید ومصرف و سلامت جسم و روان از جمله کمیسیون هایی است که در این اجلاس تشکیل شده است.
8138 / 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
کد N1681439

وبگردی