آفتاب

امدادهایی به سان مرحم درد برای سیل زدگان آذربایجان غربی

امدادهایی به سان مرحم درد برای سیل زدگان آذربایجان غربی

ارومیه- ایرنا- روستاهای سیل زده آذربایجان غربی از روز جمعه گذشته /24 فروردین/ تاکنون به محل فعالیت امدادگران هلال احمر این استان تبدیل شده است تا کمک های این تلاشگران با اخلاق، مرحمی برای بخشی از دردهای سیل زدگان باشد.

به گزارش ایرنا حادثه سیل این استان آمادگی هلال احمر در امدادرسانی را به نمایش گذاشت و امدادگران این نهاد مردمی با توزیع غذا، نصب چادرهای اسکان اضطراری، بازگشایی مسیرها، رسیدگی به حادثه دیدگان و کمک به آواربرداری به کمک سیل زدگان شتافتند.
مجال گفت و گوی خبرنگار ایرنا با حادثه دیدگان روستای سردرود و روستاهای اطراف این منطقه قدرت کمک رسانی این نیروی خدوم را به خوبی به نمایش می گذارد.
یکی از اهالی این روستا به نام سعید که دیوار خانه اش در اثر سیل فرو ریخته است، گفت: نیروهای امدادی از زمان بروز سیل در این روستا حاضر شدند و به راه اندازی کمپ اسکان اضطراری در این منطقه اقدام کردند.
وی افزود: نیروهای امدادی هلال احمر این استان برای کسانی که منزلشان دچار حادثه شده بود، چادرهایی را در اسرع وقت نصب کرده و مایحتاج اولیه سیل زدگان را تامین کردند.
رضا یکی دیگر از اهالی این روستا گفت: نیروهای هلال احمر از نخستین روز جاری شدن سیل، نسبت به پخش آب و مواد خوراکی در بین روستاییان اقدام کردند تا سیل زدگان دچار مشکل نشود.
وی ادامه داد: امداد رسانی هلال احمر و توزیع اقلام ضروری در بین مناطق سیل زده همچنان ادامه دارد و نیروهای امدادی هلال احمر با سیل زدگان همراه هستند.
قربانعلی سعادت، استاندار آذربایجان غربی نیز با تمجید از عملکرد نیروهای امدادی این استان گفت: تیم های امداد و ستاد مدیریت بحران در همه بخش ها و مناطق سیل زده در تلاش هستند تا امدادرسانی مناسب انجام شود.
اسعد خضری، فرماندار اشنویه اظهار کرد: ستاد مدیریت بحران، هلال احمر و تمام دستگاه ها و ادارات برای کاهش خسارت ها و بهبود اوضاع تاکنون تلاش های خوب و موثری انجام داده اند.
ناصر امیری، معاون استاندار آذربایجان غربی و فرماندار ویژه شهرستان میاندوآب گفت: از ساعات اولیه جاری شدن سیل و به دنبال تخریب پل های ارتباطی پنج روستای این شهرستان در بخش باروق، توزیع اقلام مورد نیاز توسط نیروهای امدادی از جمله هلال احمر آغاز شده است.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی گفت: بیش از 80 تن اقلام امدادی شامل 162 عدد چادر، یک هزار و 385 عدد پتو، 275 عدد موکت، 110 عدد والور، 44 هزار و 945 عدد انواع کنسرو، 704 عدد روغن و 4 هزار و 225 عدد آب معدنی در بین چهار هزار و 38 خانوار سیل زده این استان توزیع شده است.
حسن محمودی اصل زاده ادامه داد: 6 هزار و 360 عدد نان، یک هزار و 839 کیلو قند و شکر، هشت هزار و 356 کیلو برنج و حبوبات و 500 عدد انواع ظروف بهداشتی در بین سیل زدگان توزیع شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی با بیان اینکه 69 روستا در اثر بازندگی اخیر دچار خسارت شده است، اظهار کرد: جمعیت هلال احمر استان با 349 نیروی فعال در قالب 40 تیم واکنش سریع، آنست، امداد هوایی و تیم‌های ارزیابی عملیاتی با 100 خودوری روز اقدام به امدادرسانی کرده است.
محمودی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر استان همواره آماده حوادث غیرمترقبه است، گفت: طی وقوع سیل اخیر در شهرستان های ارومیه، نقده، اشنویه، میاندوآب جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی در اولین لحظات وقوع سیل با اعزام نیروی امدادی به مناطق حادثه دیده اقدام به کمک به سیل زدگان و رهاسازی افراد گرفتار کرد.
وی افزود: خسارات وارده به این شهرستان ها شامل تخریب کامل پل های ارتباطی مابین روستاها، خسارات به مزارع و احشام و نیز ابگرفتگی معابر و منازل بود که در مجموع 5 شهر و 69 روستا را در بر می گرفت.
وی با اشاره به اینکه نحوه امداد رسانی در شهرها و روستاهای سیل زده به 2 شکل اعزام بالگرد و ترابری زمینی انجام گرفته است، اظهار کرد: جمعیت هلال احمر در سطح شهرستان های ارومیه و نقده در مجموع پنج کمپ اردوگاهی را با 170 چادر امدادی برپا کرده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی گفت: این کمپ ها در روستاهای عربلو، سردرود و بابا رود شهرستان ارومیه با 100 دستگاه چادر امدادی و در شهرستان نقده به تعداد 70 دستگاه چادر در حال خدمات رسانی به سیل زدگان است.
محمودی ادامه داد: در این مدت استان های آذربایجان شرقی و اصفهان کالاهای از قبیل شکر، قند، کنسرو غذایی و حبوبات را برای سیل زدگان آذربایجان غربی ارسال کرده است.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور نیز در سفر به مناطق سیل زده این استان گفته بود که 50 تن مواد غذایی برای امداد و کمک رسانی به سیل زدگان آذربایجان غربی اختصاص یافته بود که این مقدار به 70 تن افزایش یافت.
مرتضی سلیمی افزود: این اقلام شامل کنسرو، قند و شکر، حبوبات و برنج است و علاوه بر اقلام غیرنقدی، یک میلیارد ریال کمک نقدی در اختیار جمعیت هلال احمر استان قرار داده می شود.
وی با اشاره به تلاش جمعیت هلال احمر کشور در زمینه تقویت موجودی انبارهای جمعیت هلال احمر استان از نظر مواد غذایی و اقلام زیستی بیان کرد: در بازدیدهای انجام شده از نظر اقلام زیستی هیچ مشکلی در بین سیل زدگان وجود ندارد و امدادرسانی به نحو مطلوبی در آذربایجان غربی در حال اجراست.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور با اشاره به انگیزه بالای نیروهای داوطلب جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی برای امداد رسانی به سیل زده ها گفت: قایق های جمعیت هلال احمر نیز در مناطق سیل زده در این استان مستقر است تا در صورت نیاز از آنها استفاده شود.
به گزارش ایرنا روز پنجشنبه / 24 فروردین/ بارش باران های فصلی با شدت زیاد در جنوب و مرکز آذربایجان غربی آغاز و تداوم این بارش ها و ذوب شدن برف ها در ارتفاعات به دلیل گرمای هوا، موجب جاری شدن سیل و طغیان رودخانه ها شد.
بر اساس اعلام مسئولان استان جاری شدن سیل و طغیان رودخانه ها در آذربایجان غربی یک فوتی و یک نفر مصدوم برجا گذاشت و راه مواصلاتی افزون بر 50 روستای بخش سیلوانای ارومیه به علت تخریب پل در این منطقه مسدود شد.
تاکنون علاوه بر تخریب سه پل در استان، تعدادی از روستاهای شهرستان های ارومیه، نقده و اشنویه در محاصره آب قرار گرفته است و ارسال اقلام غذایی و مایحتاج مردم از طریق بالگرد انجام می شود.
آذربایجان غربی از جمله استان های سردسیر کشور است که به علت موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی منحصر بفرد همواره در معرض بحران های طبیعی نظیر سیل و زلزله قرار دارد و کسب آمادگی برای امدادرسانی و کاهش دامنه آسیب ها و خسارت های آن جزو ضرورت های زندگی اجتماعی شهروندان این استان محسوب می شود.
آذربایجان غربی 17 شهرستان، 42 شهر و بیش از 2 هزار و 800 روستا دارد و جمعیت آن حدود سه میلیون و 300 هزار نفر است.
8135/ 3072 ** گزارش از : شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
کد N1681403

وبگردی