آفتاب

سالانه 2.3 میلیارد شاخه گل در کشور تولید می‌شود

سالانه 2.3 میلیارد شاخه گل در کشور تولید می‌شود

مدیر کل دفتر گل و گیاهان زینتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: دستگاههای خط اول برخورد با قاچاق کالا کمک کنند تا قاچاق گل و گیاه و اندام‌های تکثیری که در داخل تولید می‌شوند به کشور نیایند.

به گزارش ایلنا، سیدمحمد کیایی در نشست خبری اولین سمپوزیوم بین‌المللی گیاهان بومی زینتی ایران اظهار کرد: سالانه 2.3 میلیارد شاخه گل در کشور تولید می‌شود و ظرفیت مناسبی برای تولید و صادرات تولید انواع گل و گیاه در کشور وجود دارد.

وی افزود: اولین پایانه صادراتی گل و گیاه ایران برای توسعه صادرات این محصول و کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری این محصول در دستور کار است که امیدواریم این پایانه واحد در احمد‌آباد مستوفی تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

مدیر کل دفتر گل و گیاهان زینتی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: برای تکمیل این پایانه صادراتی 20 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شد که بخش اول آن در اختیار فعالین بخش مربوطه قرار گرفته است.

کیایی تصریح کرد: ایجاد این پایانه صادراتی ضایعات تولید و صادرات گل و گیاه در کشور را کاهش می‌دهد و کمک بزرگی برای توسعه بازارهای بین‌المللی گل و گیاه کشور است.

وی تصریح کرد: بعد از خروج اتحادیه اروپا از بازار گل و گیاه روسیه شرایط مناسبی برای حضور در این بازار وجود دارد که ترکیه توانسته است بخشی از این بازار بزرگ را مال خود کند.

مدیر کل دفتر گل و گیاهان زینتی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه سالانه چه میزان گل و گیاه در کشور تبدیل به ضایعات شده و از بین می‌رود گفت: تا به امروز مطالعه خاصی بر روی این مهم انجام نشده است و اعدادی که در این خصوص اعلام می‌شود به صورت برآوردی مطرح شده است اما بنده نمی‌توانم عدد دقیقی در این خصوص ارائه دهم.

کیایی ادامه داد: در برنامه ششم مصوب شده است که سالانه به طور میانگین  4 هزار و 800 هکتار گلخانه در کشور ایجاد شود که این توسعه به صورت پلکانی از 1500 هکتار تا 8000 هکتار ظرف مدت 10 سال انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه حلقه تولید گل و گیاه در کشور به یکدیگر وصل نیست، گفت: در بخش تولید گل و گیاه، تولیدکنندگان هر کدام فعالیت خود را به صورت جداگانه انجام می‌دهند و ارتباط منسجمی میان آنها وجود ندارد که این امر منجر به افزایش هزینه‌های تولید و کاهش رقابت‌پذیری آنها در بازارهای بین‌المللی می‌شود.

مدیر کل دفتر گل و گیاهان زینتی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای صادرات گل و گیاه به کشور روسیه در تولیدمان مشکل فنی نداریم، گفت: با توجه به اینکه گل و گیاه زینتی مشکل باقیمانده سموم در آن کمتر مطرح است و بیشتر به کیفیت آن توجه می‌شود مشکلی در ارسال تولیدات خود به روسیه نداریم اما باید در نظر گرفته شود که هزینه‌های تولید ما در این بخش بالاست و از طرفی در بخش حمل و نقل نیز مشکلاتی وجود دارد.

کیایی اضافه کرد: برای رفع این مشکلات کارگروهی تشکیل شده است تا شرایط صادرات گل و گیاه ایران را به روسیه بررسی و راه‌حلهایی برای رفع این مشکلات ارائه دهد.

وی در خصوص واردات گل و گیاه به کشور گفت: واردات گل و گیاه به کشور ممنوع است و هیچ نوع مجوزی برای ورود گیاهان شاخه‌بریده و گلدانی داده نمی‌شود هر چند که این محصولات به صورت قاچاق به کشور می‌آیند.

مدیر کل دفتر گل و گیاهان زینتی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: اندام تکثیری تنها محصولاتی در بخش گل و گیاه هستند که امکان ورود به کشور با رعایت شرایط قرنطینه دارند هر چند در این بخش نیز قاچاق وجود دارد و بخشی از تولیداتی که در بعضی از محصولاتی که در داخل تولید داریم به صورت قاچاق به کشور می‌آورند.

کیایی تاکید کرد: برای رفع این مشکل وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی کاری از دستش بر نمی‌آید به همین منظور مذاکرات متعددی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا انجام داده‌ایم.

وی در  ادامه گفت: دستگاههایی که در خط اول برخورد با قاچاق کالا هستند باید کمک کنند تا قاچاق گل و گیاه به کشور صورت نگیرد زیرا در حال حاضر شاهد آن هستیم که اندام تکثیری که در داخل تولید می‌شوند به صورت قاچاقی به کشور می‌آیند هر چند با برخوردهای صورت گرفته این محصولات کمتر می‌آیند.

شریفی رئیس تعاونی تولیدکنندگان گل و گیاه نیز گفت: برگزاری چنین نمایشگاهی در کشور بسیار سخت است زیرا تولیدکنندگان به دلیل مشکلات حمل و نقل تولیدات خود و احتمال از بین رفتن محصولاشان با حضور در نمایشگاه کمتر در این نمایشگاهها شرکت می‌کنند اما در این نمایشگاه توانسته‌ایم 100 تولیدکننده از سراسر ایران و چند شرکت خارجی عرضه‌کننده سم، کود و ماشین‌آلات تخصصی مربوط با تولید گل و گیاه را در کشور و در محل شهرستان رامسر گرد هم آوریم.

 

کد N1681371

وبگردی