آفتاب

نیازمند اصلاح قانون برای نقش‌آفرینی موثر زنان در مدیریت شهری هستیم

نیازمند اصلاح قانون برای نقش‌آفرینی موثر زنان در مدیریت شهری هستیم

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم نقش زن‌ها را در حوزه مدیریت شهری موثر و فعال داشته باشیم، باید در اصلاح قانون تلاش کنیم. با قوانین کنونی، زنان نیز در عرصه مدیریتی دچار معضل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اشرف بروجردی در نشست «چرایی حضور زنان در مدیریت شهری» که صبح امروز در کتابخانه ملی برگزار شد، با بیان اینکه تلاش‌های زیای در سال‌های اخیر در اعتراض به نادیده گرفته شدن زن‌ها در حوزه مدیریت شهری صورت گرفته است، گفت: مدیریت شهری در شهرهای ما مردانه است و باید این نگاه و رویکردها تغییر کند و امکان مدیریت نیز به زن‌ها داده شود.

مدیریت محلی به نهادهای مردمی واگذار شود

او ادامه داد: یکی از چالش‌های بزرگی که در مدیریت شهری وجود دارد، مدیریت واحد شهری است. ضرورت دارد مسئولان اجرایی کشور مدیریت محلی را به نهادهای مردمی از جمله شوراها واگذار کنند.

معاون سیاسی حزب اتحاد ملت ایران با اشاره به قانون ۱۳۶ برنامه سوم توسعه اظهار داشت: در زمان دولت اصلاحات، دولت تصویب کرد که وظایف خود را به نهادی مانند شوراها واگذار کند و شورا براساس شناخت و ارتباطش با بدنه جامعه این مدیریت را در حوزه‌های مختلف اعمال کرده و تمام ظرفیت‌هایی که نیازمند مدیریت هستند مانند محیط زیست، خدمات شهری و... تجمیع شده و نهادها بتوانند با یک مدیریت صحیح این مشکلات را ببینند و برطرف کنند؛ نه اینکه هرکدام از این حوزه‌ها به طور جداگانه حرکت کرده و ساز خود را بزنند.

شوراها اگر به شکل هرمی شکل می‌گرفت، بهترین کارکرد را داشت

بروجردی با اشاره به شکل صحیح شوراها تصریح کرد: اگر شوراها به صورت هرمی تشکیل و فعالیت می‌کردند، بهترین نوع کارکرد را می‌توانستند داشته باشند؛ به این معنی که شورای محله، شورای منطقه را تشکیل دهد و شورای مناطق از شورای محله تشکیل شده و در نهایت شورای شهر براساس شورای مناطق ایجاد گردد و اینطور نباشد که 21 نفر با رای مستقیم مردم وارد و بدون اینکه جایگاه و تخصص‌های آنها تعریف شده باشد، شورا شوند. در شکل هرمی شورا جایگاه افراد مشخص و براساس آن مشکلات شهر برطرف می‌شود.

زنان می‌توانند با نگاه فراگیر در عرصه مدیریت شهری فعالیت کنند

او با تاکید بر ضرورت زن‌ها در مدیریت شهری خاطرنشان کرد: همواره اینگونه بوده است که در یک خانواده مرد رئیس است و زن مدیر. البته ما نمی‌گوییم که باید این نگاه را در مدیریت شهری اعمال کنیم اما یک زن می‌تواند به خوبی با نگاه فراگیر و همه جانبه در عرصه مدیریت شهری فعالیت و تدبیر کند.

تراکم‌فروشی مشکلات مضاعفی را برای شهرها ایجاد کرده است

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به بحث‌هایی مانند تراکم‌فروشی در شهرداری‌ها ابراز داشت: در نگاه مدیریت مردانه شهری، شهردار برای تامین هزینه‌هایش اقدام به تراکم‌فروشی و درآمدزایی از این طریق می‌کند اما به این موضوع که تراکم‌فروشی می‌تواند چه معضلات و مشکلاتی را برای شهر ایجاد کند، توجهی ندارد چراکه تراکم‌فروشی باعث آلودگی صوتی، محیطی و تراکم منطقه‌ای شده و مشکلات مضاعفی را برای شهرها ایجاد کرده است.

تجربه زنان در مدیریت شهری اندک بوده است

بروجردی به وجه‌های مختلف مدیریت شهری در قالب شورا اشاره کرد و یادآور شد: یک وجه از مدیریت شهری تصمیم‌گیری در قالب شورا است و وجه دیگر آن، اداره کردن امور در قالب شهرداری‌ها است. در حوزه مدیریت شهری این تجربه برای زنان بسیار اندک بوده و تنها شهردار زن در فیروزکوه بوده است. «خانم کیه» اولین شهردار زن بودند که به خوبی مجموعه تحت مدیریت خود را اداره می‌کرد.

مدیریت شهری هنوز موفق به ساماندهی کودکان کار نشده است

او با بیان اینکه مدیریت شهری ما هنوز نتوانسته یکی از مشکلات اساسی این شهر را که ساماندهی کودکان کار است برطرف کند، عنوان کرد: در زمان مدیریت یکی از شهرداران، ما از آقای شهردار خواستیم با فراهم آوردن خانه‌های گرم و لباس مخصوص کار برای مشاغل مختلف افرادی را که در سر چهارراه‌ها فعالیت می‌کنند، ساماندهی کنند اما آقای شهردار با بیان اینکه این کار در تخصص او نیست از مدیریت این موضوع سر باز زد و در نهایت، دو خانه ریحانه و سبز ایجاد شد که متاسفانه مدیریت آن نیز به یک آقا سپرده شد و در نهایت از این بچه‌ها باز هم سوءاستفاده شد.

هیچ‌کس حاضر نیست مسئولیت خود را واگذار کند

معاون وزارت کشور در دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه دولت باید رویکردش توزیع قدرت باشد، بیان کرد: توزیع قدرت به حضور زن‌ها در عرصه مدیریت شهری کمک می‌کند اما متاسفانه هیچ‌کس حاضر نیست مسئولیت خود را واگذار کند. در دوره اصلاحات براساس ماده ۱۳۶ قانون اساسی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد تا وظایف قابل واگذاری خود را معرفی کنند. بیش از ۲۰۰ وظیفه ابلاغ شد که در نهایت دولت ۲۳ وظیفه را در حوزه مدیریت شهری به شوراها و شهرداری‌ها واگذار کرد.

نیازمند اصلاح قانون  برای نقش‌آفرینی موثر زنان در مدیریت شهری هستیم

بروجردی با بیان اینکه ما برای اینکه بتوانیم نقش زن‌ها را در حوزه مدیریت شهری موثر و فعال داشته باشیم، باید در اصلاح قانون تلاش کنیم، گفت: با قوانین کنونی، زنان نیز در عرصه مدیریتی دچار معضل می‌شوند. اگر قانون اصلاح شده و سلسله مراتب شورایی شکل گیرد در این صورت زن‌ها می‌توانند مدیریت صحیح خود را اعمال کنند؛ در غیر این صورت یک جابجایی است که فایده‌ای ندارد.

اولین مطالبه زنان اصلاح قانون است

او با اشاره به مطالبه زنان در عرصه مدیریت شهری اظهار داشت: در شرایط فعلی اگر زن‌ها وارد عرصه مدیریت شهری شوند، هیچ نوع فعالیت مثبتی صورت نمی‌گیرد از همین رو اولین مطالبه زنان اصلاح قانون است.

رویکرد دولت اصلاحات به شوراها تمرکززدایی از حاکمیت بود

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به تاسیس شوراها تصریح کرد‌: رویکرد دولت اصلاحات و هدف او از تشکیل شوراها این بود که قدرت نباید متمرکز در اختیار دولت و قوه مجریه باشد و باید تمرکززدایی از حاکمیت صورت گرفته و افزایش مشارکت مردم در سرنوشت خودشان را ایجاد کنیم.

شوراها از سال ۸۲ تا ۸۸ در انزوا بودند

بروجردی با بیان اینکه شوراها از سال ۸۲ تا ۸۸ در انزوا بودند، خاطرنشان کرد: در این مدت چهره‌های سیاسی در شورا حاضر شدند که استفاده و بهره‌برداری خود را از این نهاد داشتند و اتفاقاتی که در این مدت رویداد که هیچ کدام از آنها به نفع شهر و شهروندان نبود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به آسیب‌هایی که شورا در عرصه مدیریت با آن مواجه است، ابراز داشت: مدیران قوانین شورا را نمی‌پذیرند و شورا را به عنوان یک رکن تصمیم‌گیر قبول ندارند.

 

 

 

کد N1681336

وبگردی